5 درصد مردم به سمت استعمال مواد مخدر رفته‌اند

۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۷۷
5 درصد مردم به سمت استعمال مواد مخدر رفته‌اند

اظهارنظرها درباره توزیع مواد مخدر دولتی همچنان ادامه دارد و نظرهای موافق و مخالف از هر طرف شنیده می‌شود. حالا رییس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته قرار نیست این طرح اعتیاد را در کشور ریشه‌کن کند بلکه هدف از این طرح قطع ارتباط بین معتادان و قاچاقچیان است.

سعید صفاتیان یکی از ویژگی‌های طرح توزیع موادمخدر دولتی را «تک مصرفی شدن معتادان» دانسته و گفته این طرح می‌کوشد آمار اعتیاد را تا جایی که ممکن است کاهش دهد. او با استناد به آمارها اضافه کرده تحقیقات در کشور نشان می‌دهد 17 درصد مردم تمایل به مصرف موادمخدر دارند. از این تعداد 5درصد به سمت استعمال موادمخدر رفته‌اند و 12 درصد باقیمانده در صورت قطع نشدن ارتباط مصرف‌کننده و قاچاقچیان و نبود مدیریت مصرف نیز به این سمت حرکت خواهند کرد.

او با اشاره به طرح درمان نگهدارنده با متادون که از سال 82 اجرا شده، گفته ارائه متادون علاوه بر کنترل ایدز و هپاتیت، با هدف ثابت نگه داشتن جماعت مصرف‌کنندگان بالاخص هروئینی‌ها اجرا شد؛ این مساله کمک می‌کرد تا آمار ارتکاب جرایم این افراد کاهش یابد، ولی این به این معنا نیست که قرار است موادمخدر در هر جایی وجود داشته باشد و در اختیار هر فردی قرار گیرد.

او با بیان اینکه در حال حاضر تعداد معتادان کشور 2 میلیون و 800 هزار نفر و براساس اعلام نیروی انتظامی تعداد قاچاقچیان نیز 220 تا 250 هزار نفر است، اضافه کرده این تعداد معتاد 50 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور ضرر می‌زنند. از این میزان، حدود 20 هزار میلیارد تومان پولی است که مردم بابت خرید موادمخدر به قاچاقچیان می‌پردازند.  او همچنین گفته طرح توزیع مواد مخدر دولتی برای نخستین‌بار نیست که مطرح می‌شود بلکه طرحی با عنوان «ارائه تریاک به افراد بالای 50 سال» در ستاد مبارزه با موادمخدر مطرح شده بود که در دولت‌های نهم و دهم اجرایی نشد.

صفاتیان در ادامه با اشاره به اینکه طرح مصوب در سال 82 نوعی واسط بین مصرف‌کننده و قاچاقچی بود گفته تلاش شده بود معتادان مواد مخدر را از پزشکان دریافت کنند. وزارت بهداشت نیز به این موضوع نگاهی بهداشتی داشت. در سال 84 نیز این طرح یک مرحله به جلو رفت و طرح توزیع شربت تریاک توسط این ستاد آغاز شد. تا پیش از آن این ماده به کشورهای جنوب شرقی آسیا برای کنترل «درد» صادر می‌شد. تریاک توسط نیروی انتظامی از قاچاقچیان دریافت می‌شد و پس از تحویل به کارخانه و جداکردن ناخالصی‌های آن به شکل خالص در اختیار معتادان قرار می‌گرفت.

صفاتیان با بیان اینکه سالانه در ایران حدود 600 تا 700 تن موادمخدر کشف می‌شود لذا ایران یکی از قدرتمندترین کشورها در این حوزه بشمار می‌رود ادامه داده همچنین در حوزه درمان نیز 500 تا 700 هزار نفر تحت پوشش قرار دارند. در حوزه پیشگیری نیز در مدارس و مراکز آموزشی برنامه‌هایی اجرا می‌شود اما آنچه که مردم در واقعیت می‌بینند با آنچه که آمارها از تعداد معتادان نشان می‌دهد متفاوت است. این بدان معناست که برنامه‌های مبارزه با موادمخدر دچار مشکل هستند.

او با ابراز ناراحتی از اینکه ستاد مبارزه با موادمخدر در سال‌های اخیر جایگاهش را از دست داده است، گفته نقش این ستاد در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی است؛ زمانی که این ستاد طرحی را ارائه می‌کند باید تیم کارشناسی قوی پشت برنامه‌های آن وجود داشته باشد. او در ادامه پیشنهاد کرده تا کلیه برنامه‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر توسط یک تیم ارزیابی و مورد بازبینی دوباره قرار گیرد.

 

ارسال نظر