استعفا، اعتراض و شبهه؛ نظام پزشکی در بهت

۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۹۸
استعفا، اعتراض و شبهه؛ نظام پزشکی در بهت

 گروه اقتصاد اجتماعی|

شامگاه جمعه، عقربه ساعت شمار که روی عدد 10 ایستاد، هیات‌های اجرایی و نظارت انتخابات هفتمین دوره هیات‌مدیره‌های سازمان نظام پزشکی، با وجود درخواست شورای عالی نظام پزشکی، درهای حوزه‌های رای‌گیری را روی جمعیت منتظر در پشت درها بستند تا انتخاباتی که از هشت صبح همان روز آغاز شده بود، در میانه‌های اعتراض‌ها به روند برگزاری و لغو شیوه الکترونیکش به پایان برسد. 5176 نامزد تایید صلاحیت شده، کوشیدند نظر نزدیک به 250 هزار واجد شرایط رای دادن را جلب کنند. برخی‌شان با تاکید بر آسان شدن شیوه رای‌دهی به سبب الکترونیکی و غیرحضوری شدن آن، کوشیده بودند یاران موافقشان را راضی به شرکت در انتخاباتی کنند که پیش از این، هرگز میزان مشارکت در آن به بیش از 12 درصد نرسیده بود و به همین سبب هم، دیروز، پس از اعلام رسمی لغو شیوه الکترونیک رای‌گیری، از هیات اجرایی خواستند انتخابات را ابطال و به زمان دیگری موکول کند یا دست کم، زمان رای‌گیری را به قدر کافی تمدید کند. با این همه، هیات اجرایی با فقط تمدید دو ساعته زمان رای‌گیری موافقت کرد تا رای‌گیری‌ای که بنا بود ساعت هشت شب به پایان برسد، با وجود صف نه چندان کوتاه داوطلبان رای دادن در تهران، تنها تا ساعت ده شب ادامه یابد.

 لغو بی‌عذرخواهی

ساعت یک بعد از ظهر جمعه، هیات نظارت و هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی در اطلاعیه مشترک گفتند که «با وجود تلاش‌های تیم فنی، به علت اختلالات فنی پیش آمده در ابزارهای رمزنگاری پیشرفته سامانه انتخابات»، با تصمیم مشترک این دو هیات و با هدف «حفظ و صیانت از آرا»، رای‌گیری الکترونیک لغو شده است. پس از آن، سیدمحمود تارا، رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، تاکید کرد که نتایج انتخابات تنها بر اساس شمارش آراء رای‌گیری حضوری خواهد بود. به گفته علی جعفریان، رییس هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی تهران، پس از لغو رای‌گیری الکترونیکی پیامکی برای اعضای سازمان نظام پزشکی فرستاده شده و از آنان خواسته شده که حتی در صورت موفقیت در رای دادن الکترونیک در ساعت‌های نخست زمان رای‌گیری، به صورت حضوری رای دهند.

   انتخابات ناامن

از پی لغو شیوه الکترونیکی رای دادن، عضو هیات اجرایی انتخابات نظام پزشکی تهران در توضیح شیوه طراحی شده برای اخذ رای گفته «بخشی از کار انتخابات به صورت حضوری و با پشتوانه الکترونیکی بود و قسمت دوم، رای‌گیری الکترونیک با استفاده از گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی. » صدف علیپور در ادامه افزوده: «بخش الکترونیکی از ابتدای صبح به دلیل مراجعه‌کننده بالا دچار مشکل شد. » محمدحسین قربانی، رییس هیات نظارت بر انتخابات نظام پزشکی هم «احتمال هک شدن سیستم رمزگذاری» را سبب لغو شیوه الکترونیکی خواند.  محمد آقاجانی، معاون وزیر بهداشت نیز گفته که «وزارت بهداشت از دو ماه پیش برای اینکه بتواند انتخابات را به دو شکل الکترونیک و حضوری برگزار کند، تمهیدات گسترده‌یی را پیش‌بینی کرده بود» او در ادامه افزود که تست‌هایی که در واحد آمار و فناوری وزارت بهداشت روی نرم افزار انجام شده، نتیجه‌یی مثبت داشته است. او تاکید کرده «دستگاه‌هایی که مسوول امنیت اطلاعات در کشور هستند نیز در زمان انجام این تست‌ها حضور داشتند.» آقاجانی در نشست‌های خبری پیش از انتخابات، از سازمان پدافند غیرعامل کشور به عنوان مسوول صیانت از امینت شیوه الکترونیکی رای‌گیری نام برده بود و اکنون، با سخنان تازه‌اش تلویحا توپ را به زمین سازمان پدافند غیرعامل کشور انداخته و آن را مقصر دانسته است. سازمان پدافند غیرعامل کشور زیرمجموعه ستاد مشترک نیروهای مسلح است.  با این همه، آقاجانی گفته که چون احتمال اخلال در شیوه الکترونیک می‌رفت، امکانات سخت افزاری، نرم افزاری و نیروی انسانی در تمامی صندوق‌های رای‌گیری تعبیه شده بود تا در صورت بروز مشکل، رای‌گیری دستی ادامه یابد.

 انتخابات ابطال نمی‌شود

پس از اعلام لغو شیوه الکترونیک، گروهی از نامزدها، به ویژه در تهران، خواستار ابطال انتخابات شدند. رحمتاله حافظی، سرلیست فهرست «جبهه احیای نظام پزشکی» گفت «حقی ضایع شده است و حتی اگر خودم پیروز انتخابات باشم باید باطل شود. » او البته گفت که اگر زمان رای‌گیری تمدید شود، همه پذیرا خواهند بود و دیگر نیازی به ابطال نیست. علی تاجرنیا، سخنگوی «ائتلاف سپید» هم بر نظر حافظی صحه گذاشت. با این همه، وزیر بهداشت هم با تاکید بر بی‌حاشیه برگزار شدن انتخابات، در واکنش به برخی از اظهارنظرها پیرامون لزوم ابطال انتخابات نظام پزشکی گفت که « تصمیم‌گیری درباره این مسائل بر عهده هیات نظارت است و تصمیم هیات نظارت برای همه لازم‌الاجراست. » از پی آن، رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نظام پزشکی با بیان اینکه انتخابات در سطح قابل قبولی برگزار شد، گفت: «نتخابات ابطال نمی‌شود.» محمد حسین قربانی در ادامه افزود که «مشارکت در این دوره نسبت به سال گذشته نیز بهتر بود.»  قربانی روز گذشته نیز، بار دیگر با تایید روند برگزاری انتخابات، اعلام کرد که «هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی در صحت و سلامت کامل برگزار شده است» او در حالی روند برگزاری انتخابات را صحیح و سالم خواند که در ادامه سخنانش تاکید کرد که «البته با توجه به این فرض که انتخابات به صورت الکترونیکی است و همه می‌توانند در هر نقطه‌یی از کشور در انتخابات شرکت کنند، بسیاری از همکاران ما با این فرضیه به مسافرت رفته بودند که متاسفانه به خاطر قطع شدن سیستم الکترونیکی نتوانستند در انتخابات شرکت کنند که لازم است از آنها عذرخواهی کنم. » بنابر اصول موضوعه در شیوه‌های برگزاری انتخابات، شرایطی که منجر به سلب امکان رای دادن برای گروهی از داوطلبان رای دهی شود، بر سلامت انتخابات خدشه وارد خواهد کرد. هیات‌های نظارت و اجرایی مستقر در دولت در حالی ابطال انتخابات را مردود می‌دانند که همین دولت مستقر، نزدیک به یک ماه پیش، به سبب استنکاف نهادهای ناظر از تمدید کافی مهلت رای دادن، از شورای نگهبان گلایه کرده بود. رییس‌جمهوری آن زمان گفته بود «رای بالا که نگرانی ندارد.» زهرا ریاضی، سخنگوی جبهه احیا نظام پزشکی به تعادل گفت که «لغو شیوه الکترونیک ساعت دو بعد از ظهر اعلام شد. در حالی که تا آن ساعت 47 هزار نفر شناسه رای دهی دریافت کرده بودند. » او در ادامه افزود که «حق این رای‌دهندگان و حق نامزدهای جوان که به رای جوانان تکیه داشتند، ضایع شده است. » معنای سخنان ریاضی آن زمان روشن می‌شود که به یاد بیاوریم که تعداد واجدان شرایط رای دهی نزیک به 250 هزار نفر بوده و 47 هزار نفر، سهمی 20 درصدی از رای‌دهندگان را به خود اختصاص می‌دهد. آن هم در شرایطی که نیروهای اصلاح خواه در نظام پزشکی از ماه‌ها پیش خواستار مشارکت بالای همکارانشان در انتخابات شده بودند.

 مشخص‌شدن نتایج

با وجود پایان شمارش آرا در برخی حوزه‌ها، اعتراض‌ها به روند برگزاری انتخابات نظام پزشکی هنوز به پایان نرسیده است. نوید ناصری و مهدی رضایی، منتخبان انتخابات نظام پزشکی شیراز، بلافاصله پس از اعلام نتابج، به سبب آنچه «برگزاری نامناسب انتخابات الکترونیک» خواندند، استعفا کردند. نوید ناصری، منتخب دندانپزشکان شیراز، پیشتر گفته بود «بنده با اخذ بالاترین رای در صندوق دندانپزشکى در شیراز، اگر نتوانم از حق اولیه رای دادن همکارانم که به امید واهى انتخابات الکترونیک به مسافرت یا تفریح، به خارج از شهر رفته بودند و نتوانستند رای دهند و حتى در پشت در حوزه اخذ رای ساعت 22:02 رسیدند ولى از ورودشان ممانعت شد، استعفاء مى‌دهم. » عصر دیروز همچنین، محمد آقاجانی رییس هیات اجرایی ستاد مرکزی هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی، با تاکید بر مردود بودن امکان ابطال انتخابات، نتایج اولیه حوزه تهران را، به عنوان آخرین حوزه شمارش شده، اعلام کرد که نام رحمتاله حافظی، از معترضان اصلی انتخابات تهران، به عنوان یکی از منتخبان در آن به چشم می‌خورد.  با این همه، آقاجانی گفت که: «میزان آراء ماخوذه در تهران مجموع رشد 17 درصدی را نسبت به دوره قبل نشان می‌دهد. همچنین در گروه پزشکی در تهران 4540 رای اخذ شده که رشدی 28 درصدی را نسبت به دوره ششم انتخابات نظام پزشکی نشان می‌دهد.» او در ادامه با بیان اینکه در این دوره کل آراء ماخوذه 53 هزار 834 رای بوده است، افزود که «این میزان در مقایسه با دوره ششم که تعداد آراء 46 هزار و 982 رای بود، رشدی به میزان 14.6 درصدی را نشان می‌دهد.» مصطفی معین در واکنش به روند برگزاری انتخابات گفته بود که «فکر می‌کنم بهتر است نتایج انتخابات را با توجه به میزان مشارکت بپذیریم. » معین منتخب پنجم تهران، در نتایج اولیه است.

 

ارسال نظر