تعطیلی کارخانه‌ها، اعتیاد و فقر علت اصلی افزایش کودکان کار

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۱۹

 سه بیمارستان سینا، امام‌ و بهارلو برای ویزیت و درمان رایگان کودکان کار و خیابان از سوی وزارت بهداشت معرفی شده‌اند اما طاهره پژوهش عضو هیات‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودک می‌گوید: این بیمارستان‌ها برای درمان این کودکان همکاری نمی‌کنند و در پذیرش آنان به صورت سلیقه‌یی رفتار می‌کنند.

پژوهش در گفت‌وگو با ایسنا همچنین گفته این در حالی است که وضعیت رسیدگی به درمان کودکان کار که عمدتا فاقد کارت مهاجرتند به یکی از مشکلات عمده انجمن‌های فعال حوزه کودکان کار و خیابان تبدیل شده است. ضمن اینکه در حالی که انتظار می‌رود درمان این کودکان رایگان باشد، اما تعرفه‌های درمان کودکان غیرایرانی بیشتر است.  به گفته او پیش از این با پدیده بلوغ زودرس در میان کودکان مواجه بودیم اما اکنون در بین کودکان کار پسر مواردی از بلوغ دیررس دیده شده است. این امر ممکن است علاوه بر مسائل پزشکی به نحوه و شرایط زندگی این کودکان که اغلب زباله‌گردی می‌کنند نیز مربوط شود.

این عضو هیات‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودک تعداد کودکان تحت پوشش شبکه یاری کودکان کار و خیابان را 12هزار تن معرفی کرده و گفته آمار واقعی کودکانی که در کارگاه‌های زیرزمینی و بازار تهران مشغول به کارند در دست نیست.

پژوهش با بیان اینکه باید خانواده‌های غیرایرانی شناسایی و پرونده مددکاری برای آنها تشکیل شود، یادآور شده وقتی ایران پیمان‌نامه حقوق کودک را پذیرفته یعنی آنکه دولت موظف است تمام کودکانی که در خاک کشور زندگی می‌کنند اعم از ایرانی و غیرایرانی، مهاجر و غیرمهاجر را تحت حمایت قرار دهد.  به گفته این عضو هیات‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودک به دلیل اینکه والدین کودکان غیرایرانی در کنار آنها نیستند، این کودکان به ناچار مجبورند در کنار بزرگسالان غیروالد و در در برخی موارد درمکان‌های زیرزمینی یا انباری مغازه‌ها زندگی می‌کنند که این خود آسیب‌زا است و این کودکان به علت حضور زود هنگام در بازار کار و نبود خانواده، دوست داشتن و دوست داشته شدن را یاد نمی‌گیرند که همین امر ممکن است در آینده آنها را با مشکلات زیادی مواجه کند.  پژوهش در ادامه گفته تلفن ۱۲۳ را به کودکان کار اتباع معرفی کردیم اما آنها می‌گویند پس از تماس با این سامانه، مددکار به آنها گفته که خدمات مشاوره‌یی تنها در برگیرنده کودکان ایرانی می‌شود. به گفته او ۶۲ درصد کودکان کار را کودکان غیرایرانی تشکیل می‌دهند.

این عضو هیات‌مدیره انجمن حمایت از حقوق کودک همچنین ترک تحصیل، شرایط بد اقتصادی خانواده‌ها، تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های کوچک و خرد، اعتیاد و فقدان سرپرست را از علل مهم افزایش تعداد کودکان کار خواند.

به اعتقاد او مدارس ما مدارس دوستدار کودک نیستند به همین دلیل شاهدیم که آمار ترک تحصیل بالاخص از مقطع دوم متوسطه نسبت به سایر مقاطع بسیار بیشتر است. لذا رسیدگی مددکاری به وضعیت دانش‌آموزان دبیرستانی در مدارس امری الزامی است.

به گفته او براساس تحقیقات ۹۰ درصد کودکان کار و خیابان دارای خانواده‌اند، هرچند ممکن است یکی از سرپرستان خانواده خود را از دست داده باشند و کمتر از ۱۰ درصد کودکان به صورت باندی و مافیایی مشغول به کارند.

پژوهش با اشاره به پایه حقوق ۹۰۰ هزار تومانی امسال اضافه کرده با این حقوق، هزینه‌های خانوار از بعد اجاره خانه، خوراک، پوشاک آموزش و درمان تامین نمی‌شود و همین امر نیز از دلایل مهم افزایش و ورود کودکان به خیابان‌ها و کارگاه‌ها برای کسب درآمد است.

 

ارسال نظر