مردودی در برگزاری انتخابات الکترونیک

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۱۷
مردودی در برگزاری انتخابات الکترونیک

موضوع تجمیع بیمه‌ها و حل مساله دادگاه‌های موازی دغدغه بسیاری از پزشکان شرکت‌کننده بود

 گروه اقتصاد اجتماعی|

8 صبح دیروز درهای پردیس شمالی دانشگاه علوم پزشکی تهران به روی رای‌دهندگانی که در انتظار بودند، گشوده شد تا رای‌گیری حضوری هفتمین انتخابات نظام پزشکی در 200 حوزه سراسر ایران، همزمان با رای‌گیری الکترونیکی، آغاز شود. انتخاباتی که ایرج فاضل وزیر پیشین علوم و رییس کل پیشین سازمان نظام پزشکی، آن را به شرط «مشارکت حداکثری پزشکان» و «انتخاب توانمندترین و پیگیرترین افراد»، واجد «تفاوت‌های اثرگذار» با دوره‌های گذشته دانسته بود. هرچند نخست بنا بود انتخابات تنها تا ساعت 8 شب ادامه یابد، اما اختلال‌هایی که در جریان رای‌گیری رخ داد، پایان رای‌گیری را هم به تعویق انداخت.

 

 آغاز، اختلال، توقف

جز فاضل و علیرضا زالی رییس کل کنونی سازمان نظام پزشکی، که رای دادن در این دوره از انتخابات نظام پزشکی را «نقش تاریخی» و بالا بودن ثبت مشارکت جامعه پزشکی را موجب «حضور سازمان آتی نظام پزشکی در اوج اعتلا و اقتدار حرفه‌یی» دانسته بود، محمدرضا ظفرقندی، مصطفی معین، علی تاجرنیا و دیگر نامزدهای فهرست «ائتلاف سپید» هم از ضرورت حضور پررنگ و مشارکت بالای اعضا گفته بودند.

رحمت‌اله حافظی رییس کمیسیون بهداشت شورای شهر تهران و نامزد انتخابات نظام پزشکی هم با بیان اینکه قطعا مشارکت سازمان نظام پزشکی تاثیر چشمگیری در حوزه سلامت کشور خواهد داشت، گفت: «اما اگر مانند دوره‌های گذشته شاهد مشارکت 10 یا 12 درصدی باشیم، قطعا این سازمان نمی‌تواند مطالبه‌کننده خوبی برای حقوق صنف و مردم باشد.»

سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و دیگر نامزد ائتلاف سپید، هنگام رای دادن، در جمع خبرنگاران گفت که «هرچه حضور پزشکان در انتخابات حداکثری باشد، این سازمان انتخاب صحیح‌تری خواهد داشت.» او در ادامه یادآور شد که در ادوار گذشته، تنها 8تا12 درصد از جامعه پزشکی در این انتخابات شرکت می‌کردند و افزود که «تصور می‌شود با وجود فراهم شدن رای‌گیری الکترونیکی امسال، وضعیت بهتر باشد.»

بخشی از 250 هزار واجد شرایط رای دادنی که تصمیم به شرکت در این انتخابات گرفته بودند، از پی تبلیغات گسترده وزارت بهداشت که از یک ماه پیش‌تر آغاز شد، قصد داشتند به شیوه الکترونیک رای دهند. محمد آقاجانی، معاون وزیر بهداشت نیز، یک ساعت پس از آغاز زمان رای‌گیری گفت که «برگزاری انتخابات به شیوه الکترونیک تجربه جدیدی است و در ساعت اولیه آغاز انتخابات، با ازدحام مراجعه‌کننده در سراسر کشور روبه‌رو بودیم.» او در ادامه اعلام کرد که این ازدحام منجر به اختلال در روند رای‌گیری الکترونیک شده و ابزاری امیدواری کرد که ازدحام به مرور کمتر شود و رای‌دهی طبق روال صورت گیرد.  ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت هم با تاکید بر امنیت بالای شیوه الکترونیک، نو بودن تجربه و آزموده نبودن را سبب اختلال‌ها دانست و گفت: «تاکنون تجربه برگزاری انتخابات الکترونیکی در این وسعت را در کشور نداشته‌ایم.» او در ادامه افزود: «در یک ساعت اول انتخابات 1000 نفر رای خود را به صورت الکترونیکی ثبت و 2500 نفر هم شناسه رای دادن خود را دریافت کرده‌اند.» دو ساعت پس از آغاز رای‌گیری اما، رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت خطاب به اعضای سازمان نظام پزشکی اعلام کرد که با توجه به ترافیک ساعات اولیه و مشکلات ایجاد شده در سامانه الکترونیک، برای شرکت در انتخابات نظام پزشکی از این طریق، تا ساعت ١٢ به سامانه انتخابات مراجعه نکنند. یک ساعت پس از آن، علی جعفریان رییس کمیته اجرایی انتخابات نظام پزشکی با اشاره به اختلال ایجاد شده در سامانه الکترونیکی ابراز امیدواری که سامانه الکترونیکی انتخابات تا ظهر فعال شود. با این همه، پس از گذشت یک ساعت از زمانی اعلامی برای برطرف شدن مشکل سامانه، اختلال در سامانه همچنان برقرار بود و دیگر صدای نامزدها و شرکت‌کنندگان را هم درآورده بود.  عاقبت ساعت دو بعد از ظهر، هیات نظارت و هیات اجرایی هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی در اطلاعیه‌یی، لغو رای‌گیری الکترونیکی در هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی را به سبب اختلالات فنی، اعلام کردند. آنها همچنین تاکید کردند که باتوجه به ملغی شدن انتخابات الکترونیک، فرآیند رای‌گیری حضوری تا ساعت 22 امشب تمدید شده است. پس از آن هم رییس دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تاکید کرد که نتایج انتخابات تنها براساس شمارش آرا رای‌گیری حضوری خواهد بود به این ترتیب، هزار رایی که حریرچی در نخستین ساعت انتخابات خبر از ثبتشان داده بود، باطل شدند و کار برای نامزدهایی که هواداران‌شان به شرط الکترونیکی بودن انتخابات راضی به رای دادن کرده بودند، دشوارتر شد. با اینکه رای‌گیری الکترونیک می‌توانست میزان مشارکت در انتخابات این دوره نظام پزشکی را افزایش دهد، اما توقف آن در میانه رای‌گیری و پس از تبلیغات فراوان برایش، بی‌شک میزان مشارکتی را به رقمی کمتر از پیش خواهد رساند.

 رای‌دهندگان چه گفتند؟

با این همه و با وجود لغو شیوه الکترونیک رای‌گیری، چهره‌های شاخص و صاحب‌منصب سازمان نظام پزشکی از همان نخستین ساعت‌های آغاز رای‌گیری، برای ثبت حضوری آرای خود در حوزه رای‌گیری تهران حاضر شدند و از انتظارها یا برنامه‌هایشان گفتند. امیرمحسن ضیایی رییس جمعیت هلال‌احمر پیش از رای‌دادن در جمع خبرنگاران، با تاکید بر لزوم اصلاح قانون نظام پزشکی، گفت: «اصلاح قانون سازمان نظام پزشکی هم یکی از اقدامات و اولویت‌های مهم این سازمان است.»، علیرضا زالی رییس کل نظام پزشکی هم گفت: «باید توجه کرد که سازمان نظام پزشکی از نظر قانون مشکلی ندارد و این قانون به اندازه کافی مترقی است» او در ادامه افزوده که «به دلایل متعددی بخش‌های زیادی از آن به فعلیت نرسیده است.» او تاکید کرده که در عین حال، آنچه به نظام پزشکی اعتبار می‌بخشد، حضور افراد با بالاترین آرا است.

ایرج فاضل وزیر سابق بهداشت، اما مهم‌ترین چالش سازمان نظام پزشکی و مهم‌ترین اولویت کاری این سازمان را در دوره پیش روی، «باز گرداندن اعتبار جامعه پزشکی به آنها» خوانده. رحمت‌اله حافظی هم مهم‌ترین اولویت کاری سازمان نظام پزشکی آینده را ارتباط‌گیری موثر با سازمان‌های ذی‌ربط دانسته و گفته «در صورتی‌که در این انتخابات شاهد حضور چشمگیر و پررنگ جامعه پزشکی باشیم، می‌توانیم با پشتوانه خوبی تعامل با دستگاه‌هایی چون وزارت بهداشت، وزارت اقتصاد و دارایی، سازمان صدا و سیما، قوه مقننه و سازمان‌های بیمه‌یی برقرار کنیم و اگر این تعامل و ارتباط بطور مناسبی برقرار شود می‌توانیم شاهد حل بسیاری از مشکلات این حوزه باشیم.»

حافظی که در این انتخابات سرلیست فهرست «جبهه احیای نظام پزشکی» بود، پیش‌تر با اشاره به سلب اختیار تعرفه‌گذاری از نظام پزشکی در دوران ریاست شهاب صدر، از لزوم تعامل با مجلس و جلب اعتماد نهادهای قانون‌گذار برای بازگرداندن اختیار تعرفه‌گذاری به سازمان نظام پزشکی گفته بود. او همچنین با اشاره به چالش تعدد دادگاه‌های رسیدگی به تخلفات پزشکی، گفته بود که «تعدد مراجع رسیدگی به تخلفات و شکایات پزشکی یکی از چالش‌های مهم این حوزه هم برای بیماران و هم برای پزشکان است.»

ایرج فاضل نامزد مشترک ائتلاف سپید و ائتلاف امید، هم، چون حافظی، از ضرورت برچیده شدن دادگاه‌های موازی در حوزه پزشکی گفته بود و محمدرضا ظفرقندی رییس سابق نظام پزشکی و نامزد ائتلاف سپید، با تاکید برلزوم تلاش نظام پزشکی برای ارزیابی واقعی و همراه با رشد تورم تعرفه‌ها، کوشش برای تجمیع بیمه‌ها را برنامه اصلی این ائتلاف خوانده بود.

 تا اول شهریور

به گفته محمد آقاجانی رییس هیات اجرایی مرکزی هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی، نتایج انتخابات امروز اعلام خواهد شد و پس از تشکیل هیات‌های مدیره، شورای عالی نظام پزشکی تشکیل می‌شود و نهایتا رییس کل نظام پزشکی را انتخاب می‌کنند. در این دوره 58 حوزه انتخابی دارای هیات‌مدیره 17 نفره و 142 حوزه دارای هیات‌ مدیره 11 نفره خواهند بود. آقاجانی گفته که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، قرار است رییس کل نظام پزشکی کشور در شهریورماه و در روز پزشک انتخاب و اعلام شود.

او همچنین یادآوری کرده بود که انتخابات هشت حوزه به دلیل به حدنصاب نرسیدن شمار ثبت‌نامی کاندیدا، به انتخابات میان‌دوره‌یی موکول شده است.

 

ارسال نظر