آمار طلاق بهزیستی معکوس بقیه آمارها

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۲۱۳
آمار طلاق بهزیستی معکوس بقیه آمارها

رییس سازمان بهزیستی کشور دیروز در یک نشست خبری گزارشی از وضعیت آسیب‌های اجتماعی در ایران ارائه کرد که در آن وضعیت طلاق برخلاف آمار دیگر مسوولان رو به بهبود است.

انوشیروان محسنی بندپی در این نشست آماری از حاشیه‌نشینی ارائه کرد که تنها مربوط به دو شهر تهران و مشهد بود. براساس آمار رسمی که بارها از طرف مسوولان دستگاه‌های مختلف اعلام شده ایران حداقل 11میلیون نفر حاشیه‌نشین دارد با این حال محسنی‌بندپی به آمار دو شهر تهران و مشهد اکتفا کرد و گفت: مشهد با یک‌میلیون و 300هزار حاشیه‌نشین از تهران با یک‌میلیون و 100هزار حاشین‌نشین پیشی گرفته است.

رییس سازمان بهزیستی مدعی شده این سازمان «ورود علمی و تخصصی در مناطق حاشیه‌نشین» داشته و به این منظور راه‌اندازی مراکز جامع خدمات بهزیستی را در 30 شهرستان که به لحاظ شاخص‌های سازمان برنامه و بودجه از وضعیت حداقلی برخوردارند را در دستور کار قرار داده است.

او همچنین از افزایش سه تا چهار برابری مستمری مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد حمایت کرده هرچند پیش‌تر رییس کمیته امداد از این افزایش مستمری انتقاد کرده بود و دلیل آن را بی‌میلی مددجویان به استفاده از وام‌های اشتغال‌زایی و خروج از چتر حمایتی این سازمان‌ها دانسته بود. با این‌حال رییس سازمان بهزیستی این افزایش را «یکی از اقدامات خوب» دولت و مجلس دانسته است.

 ادعای کاهش آمار طلاق

او همچنین مدعی شده که رشد طلاق در کشور مهار شده است و شیب قبلی را ندارد بطوری که در سال 85 در برابر هر 9 ازدواج یک طلاق داشتیم، اما در سال 94 در مقابل هر 4.3 ازدواج یک طلاق صورت می‌گرفت و الان در مقابل هر 4.1 ازدواج یک طلاق در کشور صورت می‌گیرد. با اینکه همین آمار هم نشان از افزایش میزان طلاق در کشور می‌دهد اما بازهم محسنی‌بندپی از کاهش رشد طلاق خبر داده است. آماری که رییس سازمان بهزیستی ارائه کرده تقریبا با تمام آمارهایی که دیگر مسوولان اعلام می‌کنند متفاوت است. برای مثال کمتر از دو هفته پیش شکور پورحسین، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفته‌های وزیر دادگستری مبنی بر افزایش پنج درصدی طلاق و کاهش 2درصدی ازدواج را تایید کرده و گفته بود طلاق سیر صعودی در کشور دارد.

او همچنین درباره کودکان کار هم آماری ارائه کرد و پراکندگی کودکان کار در ایران را این‌طور تشریح کرد: 19‌درصد کودکان کار کشور ایرانی، 65‌درصد افغانستانی و 16‌درصد پاکستانی‌اند. به گفته او همچنین 77‌درصد کودکان کار پسر و 23‌درصد آنها دخترند. محدوده سنی کار کودک در ایران 6تا16 سالگی است و 85‌درصد کودکان کار حاضر در تهران مهاجرانیند که از سایر شهرها یا کشورهای منطقه به تهران آمده‌اند و برخی از این کودکان نیز به صورت اجیرشده فعالیت می‌کنند.

او همچنین گفته در حال حاضر در حال رایزنی با قوه قضاییه هستیم تا چنانچه کودک ایرانی‌ سه بار در مراکز بهزیستی پذیرش و مجددا به خانواده بازگردانده شود برای بار سوم بتوانیم حضانت وی را از والدینش سلب کرده و در مراکز بهزیستی نگهداری کنیم.

او از تحت پوشش قرار گرفتن تمامی پشت نوبتی‌های بهزیستی در سال 97 هم خبر داده و گفته هم‌اکنون در حوزه معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن تعداد زیادی پشت نوبتی داریم که تمامی آنها براساس قانون در سال 97 پذیرش می‌شوند. بندپی آمارهای مطرح‌شده درباره سالمندآزاری را هم ناصحیح دانسته و گفته اغلب سالمند آزاری‌ها به صورت سوءاستفاده مالی، نقل و انتقال، سند و... است و در کل آماری که در رابطه با همسرآزاری، کودک و سالمندآزاری در اورژانس اجتماعی ثبت شده، 3‌درصد است.

آماری از کارگران جنسی در دست نیست

رییس سازمان بهزیستی کشور درباره طرح ساخت شهرک بازتوانی زنان آسیب‌دیده که از سوی استانداری تهران مطرح شده است گفته همواره از برچسب زدن به افراد پرهیز می‌کنیم و معتقدیم چنین برخوردهایی به صلاح جامعه نیست و اگر چنین رویه‌یی را پیش بگیریم به ضرر جامعه و در تضاد با نگاه اجتماعی محور در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

او گفته باید بدانیم که ما با انسان سر و کار داریم نه با یک جسم سخت و این نحوه رفتار با انسان نیست. بگیر و ببندها هیچ‌وقت در حوزه آسیب‌های اجتماعی جواب نمی‌دهد. همواره با اینکه تعداد زیادی را در یک محل جمع کنیم مخالفیم و به همین دلیل از ابتدا با وجود مراکزی چون اخوان و فشافویه در کشور مخالفت داشتیم.

 

ارسال نظر