نرخ بازگشت به زندان زنان ایرانی، 4برابر استاندارد جهانی است

۱۳۹۶/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۲۷

 زنان ایرانی چهار برابر بیشتر از نرخ جهانی به زندان باز می‌گردند. این نرخ که به گفته شهیندخت مولاوردی در دنیا 5درصد است در ایران به 20درصد رسیده و حتی در فصل سرما افزایش هم پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد نبود سرپناه مناسب برای زنان بی‌خانمان و آسیب‌دیده یکی از دلایلی است که این زنان را به بازگشت به زندان به وی‍ژه در فصل سرما ترغیب می‌کند.

معاون رییس دولت در امور زنان و خانواده ارائه طرح‌هایی مانند تعادل جنسیتی در مدیریت‌ها و توانمندی اقتصادی و سیاسی زنان را از برنامه‌های کاهش بی‌تعادلی جنسیتی در حوزه زنان دانسته است. به گفته مولاوردی در شاخص‌های اقتصادی و سیاسی با محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی مواجهیم که در مجموع شاخص‌های توسعه انسانی ایران را تغییر داده‌اند.

مولاوردی در ادامه با اشاره به نبودن توازن میان کار و زندگی زنان شاغل نبود این توازن را آسیب‌زننده دانسته و اضافه کرده در حال حاضر سیاست‌های مربوط به بازار کار را در چهار جلد در اختیار شورای عالی اشتغال قرار دادیم که متاسفانه هنوز در نوبت بررسی است. به گفته او نگرانی‌هایی در حوزه بازار غیررسمی اشتغال در کشور داریم زیرا بازار غیررسمی اشتغال در کشور به سمت زنانه شدن پیش می‌رود.

معاون امور زنان و خانواده رییس دولت همچنین گفته هر چند در اشتغال‌آفرینی برای زنان به استخدام‌های دولتی اکتفا نمی‌کنیم اما هر جا روزنه‌یی برای استخدام دولتی آنها ایجاد شود نیز آن را با جدیت دنبال خواهیم کرد. این در حالی است که هر جا احساس کنیم نقض حقوق یا تبعیضی درباره زنان و دختران در حال شکل‌گیری است هم با جدیت با آن برخورد خواهیم کرد. به‌طوری‌که آزمون استخدامی سال گذشته به دلیل نقض حقوق زنان لغو کرده و توانستیم فرصتی را ایجاد کنیم که 350 فرصت شغلی برای زنان و دختران ایجاد شود.  او درباره ساخت «شهرک بازتوانی زنان آسیب دیده» هم گفته ساخت این شهرک با گرمخانه و خانه بین‌راهی و همچنین مددسراها تفاوت دارد. زیرا در این مراکز صرفا خدمات نگهداری به این زنان ارائه می‌شود اما در این شهرک ارائه خدمات توانبخشی به این زنان در دستور کار قرار خواهد گرفت.  به گفته او ایران نرخ بالای بازگشت مجدد به زندان را تجربه می‌کند به‌طوری که در دنیا نرخ بازگشت مجدد به زندان 5درصد است اما در ایران این میزان به 20 درصد رسیده است که این مساله به ویژه برای زنان در فصل زمستان شدت می‌یابد. به همین دلیل نیاز است تا مرکزی برای نگهداری از این زنان در جهت جلوگیری از ورود مجدد به زندان وجود داشته باشد.  مولاوردی همچنین گفته راه‌اندازی شهرک بازتوانی زنان آسیب‌دیده با هر عنوانی چنانچه قصد بازتوانی زنان آسیب‌دیده را داشته باشند تکمیل‌کننده فعالیت‌های پراکنده در کشور است و این معاونت هم از آن حمایت خواهد کرد.

 

ارسال نظر