اخبار

۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۰۴۳

توقف طرح‌های انتقال آب راهکار مقابله با گرد و غبار

 ایسنا| معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت ‏محیط زیست با اشاره به تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران برای مقابله با گرد و خاک در سازمان ملل، گفته راهکار مقابله با گرد و غبار، توقف طرح‌های انتقال آب است.  سعید متصدی با بیان اینکه رخداد خشکسالی و کاستی‌های مدیریتی در کشورهای عراق، عربستان، سوریه و کشورهای جنوبی خلیج فارس، راهی شدن هر چه بیشتر ریزگردها به سمت کشورمان را در پی دارد، اضافه کرد: با بهره‌گیری از تصاویر ماهواره‌یی، اطلاعات نقشه‌های هواشناسی در منطقه همچنین مدل‌سازی مسیرهای گرد و غبار و حرکت ذرات معلق، امکان شناسایی کانون‌های مهم گرد و غبار فراهم شده که اکثر این کانون‌ها در شمال و غرب عراق همچنین شرق سوریه قرار دارند. هر چند در بعضی موارد توفان‌هایی از سمت جنوب عراق و عربستان گزارش شده است.  به گفته او شرایط و ویژگی‌های عمومی جوی و تغییرات اقلیمی، کم بارشی و خشکسالی، مهار آب‌های سطحی، انحراف مسیر رودخانه‌ها، برداشت بی‌رویه از منابع آب و وضعیت زمین و تغییر کاربری اراضی ازجمله عوامل موثر بر ایجاد پدیده گرد و غبارند. او افزود: عوامل دیگری مانند دانه‌بندی و نوع خاک، فقدان پوشش گیاهی منطقه، میزان رطوبت خاک، وزش بادهای به نسبت شدید روی بیابان‌های دارای خاک نرم و خشک، حرکت صعودی هوا و انتقال قائم ذرات گرد و خاک معلق و انتقال ذرات معلق توسط جریانات سطوح فوقانی جو به نقاط دورتر سبب ایجاد گرد و غبار می‌شوند.

کمبود 1800پزشک در مناطق محروم

نماینده دورود و ازنا از کمبود یک هزار و ۸۰۰پزشک در مناطق محروم خبر داد و گفته وزارت بهداشت مشکل کمبود پزشک را رفع کند.

مجید کیان‌پور با اشاره به اینکه موضوع دسترسی عادلانه مردم را به خدمت درمانی با مشکل مواجه کرده است اضافه کرده مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم جدی است و هنوز بسیاری از مناطق کشور از این حیث هم محرومند.  به گفته او تجمع پزشکان در شهرهای بزرگ از جمله تهران سبب کاهش تعداد پزشکان در شهرهای کوچک و مناطق محروم کشور شده است. کیان‌پور همچنین گفته در کشور کمبود جدی پزشک وجود ندارد بلکه توزیع نامناسب پزشکان موجب تراکم پزشکان در پایتخت شده در حالی که در مناطق محروم با کمبود پزشک مواجهیم.  به اعتقاد این نماینده مجلس وزارت بهداشت باید از جایگاه قانونی خود برای تخصیص سهمیه پزشک به مناطق مختلف کشور، مشکل کمبود پزشک در مناطق محروم را حل کند. به گفته او باید در مراکز شهرهای پرجمعیت حداقل یک متخصص در زمینه هر یک از تخصص‌های عمومی فعالیت کند اما در حال حاضر این‌گونه نیست.

برنامه تامین اجتماعی برای ورود به بازار بورس

ایسنا| معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی در خطبه پیش از نماز جمعه تهران از دریافت 9200 میلیارد تومان از مطالبات این سازمان خبر داد و گفت: از هر دو ایرانی امروز یک نفر تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارد؛ یعنی در مجموع ۴۰میلیون نفر از خدمات این سازمان استفاده می‌کنند.

محمدحسن زدا با اشاره به عمومی و غیردولتی بودن این سازمان، افزود: این ویژگی می‌تواند موتور پیشران تامین اجتماعی در زمینه اقتصادی باشد. بودجه امسال ما ۸۳ هزار میلیارد تومان، برابر یک‌سوم بودجه عمومی دولت است که می‌تواند برای کار با نهادهای اقتصادی بین‌المللی و داخلی پشتیبان خوبی باشد.

زدا تبدیل سازمان شستا به موتور پیشران اقتصادی کشور را یکی دیگر از محورهای سازمان تامین اجتماعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به تعاملی که با نهادهای بین‌المللی پیدا کرده‌ایم، در حال وارد کردن سرمایه‌های خود به بازار بورس هستیم؛ امیدواریم با این اقدام برای بیمه‌شدگان پشتوانه‌یی ایجاد شود.

واردکردن سرمایه‌های تامین اجتماعی به بورس، تلاشی است از جانب سازمان تامین اجتماعی برای جذب و به کار انداختن سرمایه‌های راکد جامعه در این بنگاه اقتصادی بخش عمومی. بورس بین عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان سرمایه ارتباط برقرار می‌کند، معاملات بازار سرمایه را تنظیم و با قیمت‌گذاری سهام و اوراق بهادار تا حدودی از نوسان شدید قیمت‌ها جلوگیری می‌کند و اینگونه تا حدی منجر به شفافیت در فعالیت‌های اقتصادی می‌شود.

گزارش از وضعیت نامناسب معدن یورت در 2 سال گذشته

فارس|رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: در سال ۹۴ و ۹۵ گزارش‌هایی از مشکلات و خطرات احتمالی معدن زمستان یورت تهیه و ارائه کردیم که اخیرا هیات اعزامی از سوی ریاست‌جمهوری همان نتایج را استخراج کردند.

ناصر سراج ادامه داد: ما سال 94 و 95 گزارشی را راجع به این معدن فرستادیم و موضوع را پیگیری کردیم.  او افزود: پیگیری‌هایی انجام شده بود اما اقدامات اساسی که باید صورت می‌گرفت انجام نشد، هیاتی که رییس‌جمهور برای بررسی فرستاده بودند نتیجه‌یی را گرفتند که ما سال 94 و 95 گرفتیم.

رییس سازمان بازرسی گفت: گازی آنجا در حال انتشار بود که باید جلوی آن را می‌گرفتند. متاسفانه توجه نکردند. نامه‌هایی هم نوشتند، اما در مرحله اجرا اتفاقی نیفتاد.  او با بیان اینکه پرونده معدن هم‌اکنون در دادسرا در حال بررسی است، ادامه داد: البته الان سازمان‌های منطقه‌یی فعال شده‌اند و پیگیر رفع مشکلات هستند.  او در پایان افزود: همه معادن با مشکل مواجه هستند. معمولا تعداد زیادی از شرکت‌های خصوصی به صورت هولدینگی مسوولیت این معادن را به عهده دارند که آنها هم بیشتر به فکر منافع خودشان هستند تا کارگران معدن، به همین جهت سازمان‌های دولتی باید نظارت داشته باشند.

 

 

ارسال نظر