آموزش به کودکان بهترین راه دفاع از آنهاست

۱۳۹۶/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۰۴۲

قتل کودک هفت‌ ساله پارس‌آبادی بار دیگر نگاه‌ها را به سمت ناکارآمدی قوانین و دستگاه‌های مسوول برای تامین حقوق و امنیت کودکان جلب کرده است. همه اینها در حالی است که لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان پنج سال است که در مجلس معطل مانده است در حالی که به گفته فعالان حقوق کودکان این قانون در صورت تصویب بسیار پیشرفته خواهد بود.

در همین رابطه لیلا ارشد، مددکار اجتماعی در گفت‌وگو با ایلنا گفته باید سامانه‌یی ایجاد شود که اطلاعات افراد در مورد کودک‌آزاری در آن ثبت شود و از حضور این افراد در مکان‌هایی نزدیک به کودکان جلوگیری شود. کسی که آتنا اصلانی را مورد آزار قرار داد و به قتل رساند، سابقه آزار داشته است.

به گفته او در مدارس و خانواده باید اطلاع‌رسانی درباره خط ۱۲۳ یا‌‌ همان اورژانس اجتماعی صورت گیرد. خرده فرهنگی در کشور ما وجود دارد و آن این است که اگر کودک چیزی را نداند در امان است، این خیلی شایع است که مثلا بچه ناآگاه باشد در حالی که دنیا به این نتیجه رسیده است هرچه سطح آگاهی کودک بیشتر و آموزش به کودک بیشتر باشد، سطح سلامت او نیز افزایش پیدا می‌کند. باید به کودکان بگوییم چه اتفاقی ممکن است برای آنها مشکل‌ساز باشد. به اعتقاد این مددکار اجتماتی ۱۲۳ برای مداخله مددکار رسمی سازمان بهزیستی باید مجوز حقوقی داشته باشد؛ این زمان‌بر است و موجب تلف‌شدن وقت می‌شود که در ‌‌نهایت ممکن است اتفاق ناخوشایندی برای کودک رخ دهد. او همچنین گفته جای خالی آموزش و اطلاع‌رسانی برای کودک خالی است. پیشگیری سطح اول و دوم در کشور وجود ندارد. آموزش‌های مهارت و ابزاری به بچه‌ها برای مراقبت و مقابله وجود ندارد. این پیشگیری سطح اول است با طلاق گسترده‌یی که به شکل سونامی در کشور وجود دارد؛ آموزش شیوه‌های همسری و فرزندپروری نیز وجود ندارد، وقتی کودک ابزار مقابله نداشته باشد و نداند؛ در مواقع خطر چه حرکتی انجام دهد، مشکل‌ساز و خطرآفرین است.

 

 

ارسال نظر