استاندارد‌سازی ایمنی در تنها شهربازی تهران

۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۰۶
استاندارد‌سازی ایمنی در تنها شهربازی تهران

گروه راه و شهرسازی|

 مجموعه تفریحی ارم در غرب تهران تنها شهر بازی تهران را در دل خود جای داده و با وسعتی بالغ بر 70 هکتار، از پارک‌های قدیمی محسوب می‌شود که در اوایل دهه ۱۳50 احداث شده است و به گفته ایرج جهانگیر در روزهای پایانی هفته حداقل 60 هزار نفر از شهروندان تهرانی برای گذران اوقات فراغت به این مجموعه می‌روند. پارک ارم بیش از 40 سال سابقه دارد. البته هنگام ساخت کاربرد شهربازی نداشته و فقط تعداد بسیار محدودی دستگاه بازی در آن وجودداشته اما بعد از انقلاب دستگاه‌های جدید به آن اضافه می‌شود. با تعطیلی شهربازی تهران واقع در بزرگراه چمران وسایل بازی آن به این پارک انتقال یافت وطی سال‌ها دستگاه‌های جدیدی به مجموعه اضافه شد تا امروز که سه شهربازی در دل این مجموعه جای گرفته است. همچنین با تعطیلی باغ وحش تهران در خیابان ولیعصر، ‌تنها باغ وحش تهران در مجموعه تفریحی ارم ایجاد شد. موزه پول نیز در این مجموعه واقع شده است.

اتفاقاتی که هر چند وقت یک بار در پارک‌ها و شهربازی‌های شهر رخ می‌دهد به نوعی شهروندان را دل نگران کرده و بسیاری ترجیح می‌دهند به جای گذراندن اوقات فراغت همراه با ترس و دل نگرانی در شهربازی‌ها در اماکنی که از خطر کمتری برخوردارند، وقت بگذرانند. هر چند نمی‌توان منکر ناایمنی وسایل بازی در بسیاری از پارک‌ها و شهر بازی‌ها شد، اما ایرج جهانگیر مدیرعامل مجموعه تفریحی ارم در گفت‌وگو با خبرنگار تعادل به شهروندان اطمینان می‌دهد که وسایل بازی این مجموعه تفریحی امن و استاندارد است و برای صحت گفته‌هایش نیز گواهی استانداردهای دریافت شده برای وسایل بازی مختلف را نشان می‌دهد.

به گفته ایرج جهانگیر، استاندارد شهر بازی در ایران بسیار جوان بوده و فقط 4 یا 5 سال است که این استاندارد موردتوجه قرار گرفته و به آن عمل می‌شود. استاندارد شهربازی‌ها از روی استاندارد استرالیایی تهیه و تنظیم و به شهرهای بازی ابلاغ شد. پس از حوادثی که در شهربازی‌های مختلف کشور به وجود آمد این استاندارد مستحکم‌تر، به روزتر و سختگیرانه‌تر شده و استاندارد کشورهای دیگر نیز در آن گنجانده شد. در نتیجه در چند سال اخیر شاهد کاهش حوادث شهربازی‌ها در کشور بوده‌ایم. در واقع سال 81 بود که تدوین استانداردهای ملی تجهیزات زمین بازی و تجهیزات شهربازی در دستور کار سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران قرار گرفت.

جهانگیر در گفت‌وگو با تعادل درباره استانداردهای وسایل بازی مجموعه تفریحی ارم توضیحاتی ارائه کرد و گفت: ما در این مجموعه تلاش کردیم تا فراتر از استانداردهای الزامی عمل کنیم و به همین دلیل استاندارد HSC را مطرح کردیم که به معنای ایمنی، بهداشت و استاندارد‌سازی برای پیشگیری از حوادث است. برای کسب این استاندارد شرکتی را استخدام کردیم تا کارهای مربوط به را انجام دهد. علاوه بر این، استاندارد دستگاه‌هایی که از آلمان و اتریش خریداری شده‌اند مطابق با شرکت ایمنی توف (TÜV) است که یک شرکت آلمانی است. همچنین از آن جا که نیاز به کسب استانداردهای مورد نیاز ایران بود، ‌این استاندارد را نیزکسب کردیم. در واقع دستگاه‌هایی که وارد این مجموعه می‌شوند به غیر از استاندارد سازمان ملی استاندارد، شرکت توف آلمان که یکی از معتبرترین شرکت‌های بازرسی استاندارد دنیاست را نیز دارند.

به گفته جهانگیر با قانون جدید که شرکت استاندارد گذاشته است هیچ دستگاه غیر استانداردی اجازه روشن شدن ندارد و در صورت روشن شدن سریع پلمب می‌شود. شرکت‌های بازرسی هر سه ماه یک بار از دستگاه‌ها بازدید می‌کنند و اگر ایرادی وجود داشته باشد گوشزد می‌کنند و در صورت رفع ایراد، گواهی استاندارد را به شکل موقت صادر می‌کنند. علاوه بر این مهندسان فنی مجموعه نیز هر روز تمام دستگاه‌ها را تست می‌کنند.

جهانگیر ادامه داد: بطور کلی در این مجموعه 80 دستگاه وسیله بازی وجود دارد که سال گذشته بزرگ‌ترین و هیجان انگیزترین وسیله بازی را برای نخستین بار وارد کشور کردیم. ورود دستگاه‌های جدید نیازمند از رده خارج کردن دستگاه‌های قدیمی است. سال گذشته 5دستگاه از رده خارج شد وسال آینده نیز 5 دستگاه دیگر از مجموعه خارج می‌شود.

وی افزود: باتوجه به اینکه برای پایتخت

12 میلیون نفری فقط یک شهربازی وجود دارد عجیب نیست که مورداستقبال شهروندان تهرانی قرار گیرد. من نمی‌خواهم از مجموعه تحت پوشش خودم تعریف کنم اما روزهای پنج‌شنبه و جمعه استقبال به گونه‌یی است که ترافیک شدید در اتوبان ایجاد می‌شود. حتی هفته گذشته ناچار شدیم به دلیل درخواست پلیس راهنمایی و رانندگی که از ایجاد ترافیک شدید در اتوبان خبر داد ساعت 9 درهای پارک را ببندیم. یکی دیگر از دلایل استقبال شهروندان از این مجموعه به دسترسی خوب آن به بزرگراه‌ها و وجود پارکینگ بزرگ برمی‌گردد. وی آماری در خصوص میزان حضور شهروندان در پارک ارم ارائه کرد و گفت: سال گذشته 5 میلیون نفر از امکانات این مجموعه استفاده کردند. روزهای پنج‌شنبه وجمعه حدود 14 هزار ماشین وارد پارکینگ مجموعه ارم می‌شوند که اگر هر ماشین چهار نفر سرنشین داشته باشد بطور میانگین حدود 60 هزار نفر در ایام پایانی هفته وارد این پارک می‌شوند. البته این آمار بدون در نظر گرفتن خانواده‌هایی است که با مترو و تاکسی به پارک می‌آیند. این میزان در روزهای وسط هفته به نصف تقلیل می‌یابد. در برخی شهرهای کوچک آسیایی و اروپایی حداقل سه شهربازی وجود دارد اما قطعا پارک ارم برای شهری مانند تهران کم است و نیاز مجموعه‌های تفریحی بیشتری است.

وی درباره باغ وحش تهران نیز توضیحاتی ارائه دارد و گفت: ما عضو افتخاری EAZA هستیم. EAZA سازمانی است که باغ وحش‌های اروپا را کنترل و هدایت می‌کند. تنها فیل‌هایی که درایران وجود دارد از سری لانکا وارد کردیم و الان یکی از فیل‌ها باردار است و تا چند وقت دیگر وضع حمل می‌کند. در حال رایزنی با EAZA هستیم تا بعد از 120 سال که نسل شیر ایرانی در ایران از بین رفت، از اروپا وارد تهران کنیم و بعد از0 12 سال شیر ایرانی به ایران بر می‌گردد.

 

 

ارسال نظر