اخبار

۱۳۹۶/۰۴/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۶۷۳

فقط 3ماه از معوقات حق‌التدریسی‌ها باقی مانده

ایسنا| رییس امور آموزش و پرورش سازمان برنامه‌ و بودجه در توضیح روند پرداخت مطالبات فرهنگیان گفت: از معوقات حق‌التدریسی‌ها تنها سه ماه باقی مانده است که باید اعتبار آن را تامین کنیم.  علی الهیار ترکمن ادامه داد: از بهمن ماه سال 95 موضوع مطالبات و معوقات فرهنگیان بطور جدی‌تری مورد توجه قرار گرفت. آموزش و پرورش فهرستی از مطالباتی که به افراد حقیقی و حقوقی داشت، در اختیار ما قرار داد که براساس آن، میزان مجموع مطالبات 11هزار میلیارد تومان بود.  او افزود: از این میزان توانستیم 65 درصد از اعتبار مورد نیاز برای پرداخت مطالبات اشخاص حقوقی یعنی آنچه در قالب اجرای قوانین باید به اختیار فرهنگیان پرداخت می‌شد و همچنین 35 درصد مطالبات اشخاص حقیقی را تسویه کنیم.  اللهیار گفت: تاکنون 10هزار و 750 میلیارد تومان از معوقات آموزش و پرورش تامین اعتبار شده و تنها دو مورد باقی مانده است که به حق‌التدریس معلمان شاغل و حق الزحمه امتحانات نهایی باز می‌گردد.  او افزود: در جلسه‌یی با وزیر آموزش و پرورش مقرر شد پرداخت حق الزحمه امتحانات در اولویت قرار بگیرد. 97 میلیارد تومان معوقه حق‌الزحمه امتحانات است که در روز 27خرداد ماه با ابلاغیه رسمی سازمان برنامه‌ و بودجه، تامین اعتبار صورت گرفته و واریز آن به حساب فرهنگیان جزو وظایف قانونی وزارت آموزش و پرورش است. از معوقات حق‌التدریسی‌ها هم سه ماه باقی مانده است که باید تامین اعتبار کنیم.

فرهنگیان مدارس غیردولتی بیمه می‌شوند

ایلنا| مدیرکل مدارس غیردولتی پیرامون وضعیت بیمه معلمان مدارس غیر دولتی گفت: اینکه گفته می‌شود، معلمان غیردولتی بیمه نیستند، چندان صحت ندارد. ممکن است برخی فرهنگیان بیمه مورد نظر خود نباشند اما اینکه هیچ کدام از این افراد بیمه نباشند، این طور نیست.  حسن مسعودی با اشاره به دایمی شدن قانون مدارس غیردولتی از اواخر سال گذشته، ادامه داد: قوانین قبلی نقض همگی شدند. آموزش و پرورش آیین‌نامه اجرایی مدارس غیردولتی را تهیه کرده و قصد دارد آن را به هیات وزیران برساند. در این آیین‌نامه بحث بیمه نیز مطرح شده است.  او افزود: در ماده ۲۵ این آیین‌نامه مشخص شده که کارکنان تمام‌وقت فاقد پوشش بیمه‌یی حتماً باید از مزایای بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند. قریب به ۲۰۰هزار فرهنگی در مدارس غیردولتی مشغول هستند که تعداد کمی از این افراد معترضند. در آیین‌نامه اجرایی مطرح کرده‌ایم که حتماً همه فرهنگیان که در مدارس غیردولتی کار می‌کنند با شروع سال تحصیلی جدید با هر شرایطی بیمه شوند. موسسان مدارس غیردولتی این افراد را بیمه می‌کنند؛ یعنی هر فرهنگی که در تمام روزهای هفته در مدرسه فعالیت می‌کند و به صورت تمام‌وقت است، بیمه کامل می‌شود و بقیه نیز متناسب با ساعاتی که در مدرسه کار می‌کنند بیمه می‌شوند که این قانون از سال تحصیلی جدید اجرا می‌شود.  او تاکید کرد: قانون صراحت دارد و اعلام می‌کند که باید آنها تابع قانون کار و تامین اجتماعی باشند؛ در نتیجه از مهر سال جاری شرایط مطلوب‌تری خواهند داشت.

تدوین طرح مقابله با سالمندآزاری

ایرنا| رییس دبیرخانه شورای عالی سالمندان از تدوین طرح مقابله با سالمندآزاری در این شورا خبر داد و گفت: از درون این طرح، پروتکل، قوانین و فرهنگ مقابله با سالمندآزاری استخراج خواهد شد تا دستگاه‌های مختلف درگیر این مساله شوند.  محسن سلمان نژاد ادامه داد: سالمندآزاری، دارای دو روی پنهان و آشکار است در بخش آشکار آن گاهی سالمند را کتک می‌زنند و در بخش پنهان سالمندآزاری، به گونه‌یی رفتار می‌کنند که سالمند از درون آزار می‌بیند.  او افزود: متاسفانه در بحث قوانین در زمینه سالمندان، ضعف‌های زیادی داریم؛ بطورمثال در کشورهای پیشرفته، اگر فردی به سالمند یا فرددارای معلولیت، آسیبی وارد کند سه برابر افراد معمولی جریمه خواهد شد.  سلمان‌نژاد گفت: سالمندان اگر به خانواده، وابسته شوند ممکن است مورد سالمندآزاری مخفی قرار گیرند و برای آنکه خانواده را از دست ندهند به این سالمندآزاری‌ها، رضایت می‌دهند پس سالمند باید توانمند باشد و درآمد داشته باشد.  او ادامه داد: زندگی عادی سالمندان باید تداوم داشته باشد و کرامت آنان نباید کاهش یابد.  او افزود: بطور مثال یک سالمند در محله سرچشمه تهران زندگی می‌کند اما فرزند پولدار او برای این سالمند، آپارتمانی در زعفرانیه می‌خرد و فکر می‌کند که به والدینش محبت می‌کند در حالی که والدین آزار می‌بینند.  به گفته او، 9.3 درصد جمعیت کشور بالای 60 سال سن دارند و جزو جمعیت سالمند محسوب می‌شوند.

کارت‌های ملی قدیمی تا پایان سال 96 اعتبار دارد

فارس| سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در نشست خبری گفت: تاکنون 24 میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده‌ایم و کارت هوشمند ملی برایشان صادر کرده‌ایم. 40 میلیون نفر جمعیت هدفی است که واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند که بخش عظیمی از آنها کارت قدیمی دارند و بنا داریم پایان سال 97 را پایان صدور کارت هوشمند ملی اعلام کنیم.  سیف‌الله ابوترابی ادامه داد: کارت‌های ملی صادره قدیمی تا پایان سال 96 اعتبار دارد، بنابراین بر اساس مصوبه هیات دولت درباره کارت‌های ملی نمونه قدیم بطور رسمی اعلام می‌شود که فاقد اعتبار است و باید برای صدور کارت هوشمند ملی اقدام شود.  او افزود: افرادی که تاریخ صدور کارت ملی قدیمی آنها بین سال‌های 80 تا 89 است، از ابتدای سال 97 کارت‌شان فاقد اعتبار است و باید به ادارات ثبت احوال، دفاتر پست و پیشخوان دولت برای صدور کارت‌های هوشمند ملی مراجعه کنند. البته افرادی که تاریخ صدور کارت ملی‌شان بین 90 تا 96 است همچنان دارای اعتبار است.  ابوترابی گفت: در گذشته زمان صدور کارت ملی طولانی بود و اکنون با ایجاد ظرفیت جدید به سمت و سویی رفته‌ایم که به حداکثر یک ماه زمان صدور کارت رسیده است. به عبارتی 15 روز تا یک ماه زمانی است که از مرحله اخذ درخواست تا صدور کارت هوشمند ملی پیش‌بینی شده است.

 

ارسال نظر