کاهش بیکاری، افزایش تولید، مهاجرت معکوس؛ آثار بیابان‌زدایی

۱۳۹۶/۰۴/۱۵ - ۰۰:۳۴:۵۷
کد خبر: ۱۰۲۵۱۳
کاهش بیکاری، افزایش تولید، مهاجرت معکوس؛ آثار بیابان‌زدایی

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه 7.5میلیون هکتار از کانون‌های بحرانی گرد و غبار در ایران تحت کنترل عملیات بیابان‌زدایی قرار گرفته‌اند، طرح‌های اجرا شده در شهرستان آران و بیدگل را یکی از موفق‌ترین طرح‌های بیابان‌زدایی دانست و گفت: عملیات بیابان‌زدایی در این منطقه باعث بهبود کشاورزی و معکوس شدن روند مهاجرت شده است.

خداکرم جلالی در جریان بازدید تعدادی از وزرا و کارشناسان خارجی از پروژه‌های سایت بیابان‌زدایی شهرستان آران و بیدگل، گفت: ایران ۱۶۴ میلیون هکتار عرصه دارد که 14.3میلیون هکتار جنگل و ۸۵ میلیون هکتار آن مرتع است. از عرصه‌های کلی کشور ۳۲ میلیون هکتار عرصه بیابانی است که ۲۰ میلیون هکتار از مناطق بیابانی تحت تاثیر فرسایش بادی هستند. در کل کشور 7.5میلیون هکتار کانون‌های بحرانی تحت کنترل قرار گرفته و عملیات بیابان‌زدایی در آن انجام شده است. از سوی دیگر میزان بارش کشور ۲۵۰میلی‌متر است که یک‌سوم میانگین جهانی است از سوی دیگر میزان تبخیر در ایران ۲۱۰۰ میلی‌متر است که سه برابر میانگین جهانی به حساب می‌آید.

او ادامه داد: حدود 2.3میلیون هکتار عملیات بیابان‌زدایی در قالب ایجاد جنگل‌های بیابانی انجام شده است. کلیه اقدامات بیابان‌زدایی را با رویکرد جلب مشارکت مردم و بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی انجام می‌دهیم. در طرح‌های بیابان‌زدایی سه رکن توسعه پایدار شامل توسعه انسانی، توسعه اقتصادی و توسعه زیست محیطی را مدنظر داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به موج مهاجرت ساکنان شهرستان آران و بیدگل پیش از اجرای طرح‌های جنگل‌کاری و پروژه‌های بیابان‌زدایی، گفت: در شرایط حاضر به خاطر اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی، منطقه به لحاظ اکولوژی امن و روند مهاجرت معکوس شده و کشاورزی مردم بهبود یافته است.

ابوالفضل معینی‌نژاد، فرماندار آران و بیدگل، نیز با اشاره به نتایج اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی در این شهرستان گفت: افزایش جمعیت، کاهش نرخ بیکاری، افزایش واحدهای تولیدی و حضور چشمگیر گردشگران دستاوردهای اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی است.

او ادامه داد: آران و بیدگل ۶۰۰ هزار هکتار عرصه بیابانی و کویری دارد که ۱۰۶ هزار هکتار کانون فرسایش بادی و ۱۱۰ هزار هکتار نوار ریگ بلند دارد.

او با اشاره به اینکه کاهش بارش و خشکسالی شرایط اقلیمی این شهرستان را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: با وجود این شرایط سخت و اقلیم شکننده به همت سازمان جنگل‌ها در چهاردهه گذشته با اجرای انواع پروژه‌های مقابله با گرد و غبار مثل بذرپاشی، نهال‌کاری و احداث بادشکن در زمینه تثبیت عرصه‌های بیابانی اقدام کرده‌ایم.

معینی‌نژاد گفت: ماحصل زحمات و تلاش‌ها وجود ۱۲۰ هزار هکتار تاغزار است که در برابر انواع بادها و توفان‌ها منطقه را حفظ می‌کند.

او با بیان اینکه اقدامات اجرایی در زمینه بیابان‌زدایی در آران و بیدگل در چند شاخص قابل مشاهده است، ادامه داد: با اینکه در برخی نقاط کشور شاهد کوچ اجباری مردم از مناطق شهری و روستایی براثر وقوع توفان‌های گرد و غبار هستیم ولی جمعیت آران و بیدگل افزایش یافته است.

او افزود: کاهش نرخ بیکاری در آران و بیدگل یکی از نتایج اجرای پروژه‌های بیابان‌زدایی است. نرخ بیکاری در این شهرستان ۴ درصد است و پایین‌ترین نرخ بیکاری در استان اصفهان و کل کشور را داریم همچنین بیش از ۱۰ درصد واحدهای تولیدی اصفهان در این شهرستان مستقر هستند که نشانه اطمینان به سرمایه‌گذاری در آران و بیدگل است.

او یادآور شد: حضور گردشگران داخلی و خارجی در این شهرستان از دیگر نتایج اجرای پروژه‌های مقابله با بیابان‌زایی است.

 

ارسال نظر