بیکاری؛ ارمغان ریزگردهای خارجی

۱۳۹۶/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۴۲۵
بیکاری؛ ارمغان ریزگردهای خارجی

گروه اقتصاداجتماعی|

رییس سازمان حفاظت محیط زیست صبح دیروز به همراه معاون دبیرکل سازمان ملل و نماینده مقیم سازمان ملل در ایران به خوزستان رفت و از کانون‌های ریزگرد اهواز بازدید کرد. آنها در بازدیدی هوایی، بر فراز کانون‌های ریزگرد شرق و جنوب شرق اهواز پرواز کردند.  ۳۸ نفر از شرکت‌کنندگان در کنفرانس نیز به نمایندگی از 8 کشور، از جمله امریکا، چین، اکوادور، ترکیه و... از شهرستان دشت آزادگان و طرح مالچ‌پاشی و نهال‌کاری شن‌زارهای تثبیت‌شده ‌ام‌الدبس بازدید کردند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران در حاشیه این بازدید و در جمع خبرنگاران، گفت: در بازدید امروزمان از هورالعظیم شاهد احیای بخش‌های بسیاری از این تالاب و ورود آب به برخی از بخش‌های مرزی با عراق بودیم که می‌تواند به وضعیت این تالاب و مهار گرد و غبار بسیار کمک کند. عملا بخش‌های مهمی از کانون‌های گرد و غبار این منطقه زیر آب رفته و شرایط بسیار بهتری به وجود آمده است.

معصومه ابتکار در پاسخ به پرسشی پیرامون نتایج کنفرانس بین‌المللی گرد و غبار، افزود: ‌روز گذشته بیانیه بسیار کوبنده‌یی در این باره در کنفرانس داشتیم تا زمینه همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه همچنین همکاری‌های فنی و مشارکتی و همکاری سازمان ملل را داشته باشیم.

او همچنین در پاسخ به پرسشی پیرامون سدسازی‌ها بر کارون، افزود: مجوزهای صادرشده متعلق به گذشته است. هیچ مجوز جدیدی برای برداشت از سرشاخه‌های کارون صادر نشده است.

به گزارش ایسنا، اریک سولهایم، معاون دبیرکل سازمان ملل، نیز با اشاره به برنامه سازمان ملل برای استان خوزستان، گفت: پس از گرد و خاک بهمن‌ماه، من ایمیل‌های بسیار و پیام‌هایی از طریق اینستاگرام از سوی مردم خوزستان دریافت کردم. مردم این استان باید امیدوار باشند که سازمان ملل می‌تواند در این موضوع به آنها کمک کند و تمرکز بسیاری برای حل این مشکل دارد. امیدوارم بتوانیم فردا برنامه جامعی را برای حل مشکل گرد و غبار ایران تهیه کنیم.

نماینده مقیم سازمان ملل در ایران هم با اشاره به تاثیر کمک‌های بین‌المللی بر احیای دریاچه ارومیه، گفت: در ارومیه تجربه خوبی داشتیم و اکنون تمرکز ما روی خوزستان و سیستان و بلوچستان است.‌ گری لوییس ادامه داد: ما به خوزستان آمده‌ایم تا راه‌حل‌های فنی را برای مقابله با مشکل گرد و غبار این استان پیدا کنیم. این راه‌حل‌ها بسیار با کشورهای منطقه و کمک‌های بین‌المللی مرتبط است.

او افزود: تمرکز ما روی منطقه شادگان، هامون و سایر مناطق بحرانی است. این مناطق به آب و پشتیبانی آبی و کمک‌های بین‌المللی برای حل مشکل نیاز دارند.

 20هزار هکتار بیابان‌زدایی می‌شوند

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان در حاشیه این بازدید از برنامه‌های تدوین شده برای مهار ریزگردها خبر داد. او گفت: پیش‌بینی شده است امسال در 20 هزار هکتار از شن‌زارهای استان خوزستان که در

7 شهرستان از جمله سوسنگرد، شوش، اهواز، حمیدیه و رامشیر قرار دادند، عملیات بیابان‌زدایی انجام شود.

احمد مطیعی ادامه داد: در این بازدید سعی شده است تا محل‌ها و عرصه‌هایی به این مهمان‌ها نشان داده شود که دارای سابقه بیابان‌زدایی هستند. سعی کردیم تجارب خوزستان را در بحث بیابان‌زدایی و مقابله با گرد و غبار در جریان این بازدید عرضه کنیم. همچنین شهرهایی جهت بازدید انتخاب شده‌اند که متحمل بیشترین خسارات ناشی از ریزگردهای خارجی هستند.

او افزود: شنزارهای منطقه‌ام الدبس به روش مالچ‌پاشی و مشارکتی تثبیت شده‌اند. منطقه‌ام الدبس از کانون‌های برداشت شن در خوزستان بوده و جزو سازند آغاجاری است که تاکنون 15 هزار هکتار آن تثبیت شده است. در این طرح، تثبیت 5 هزار هکتار توسط مردم و تثبیت 10 هزار هکتار نیز به صورت دولتی انجام شده است. مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: هدف از بازدید امروز ارائه تجارب موفق کشور در ارتباط با بیابان‌زدایی است و هدف دیگر نیز نشان دادن خسارات ناشی از ریزگردهای خارجی به این مهمانان است. مطیعی افزود: پیش‌بینی شده است که امسال 20 هزار هکتار از شن‌زارهای استان خوزستان که در 7 شهرستان از جمله سوسنگرد، شوش، اهواز، حمیدیه و رامشیر قرار دادند، عملیات بیابان‌زدایی انجام شود.

 گرد و غبار با خوزستان چه کرده است؟

بیش از ۸۰ درصد گرد و غباری که به خوزستان و جنوب غرب کشور وارد می‌شود و ۲۱ استان کشور را تحت تاثیر قرار داده است، کشور عراق است و چشمه‌های آن در کشورهای سوریه و اردن قرار دارد و بیشترین خسارات را تاکنون به بهداشت، کشاورزی، منابع زیستی و منابع آبی ما وارد کرده و موج مهاجرت را از خوزستان را سبب شده است. این را عبدالرضا دانایی، معاون اداره‌ کل منابع طبیعی خوزستان، در حاشیه بازدید جمعی از شرکت‌کنندگان کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار از شن‌زارهای تثبیت‌شده منطقه «ام‌الدبس» گفت. او ادامه داد: شن‌زارها و ماسه‌های روان در منطقه ام‌الدبس تا ۲۰ سال پیش کاملا فعال بودند. یک بار نیز روستای ام‌الدبس بر اثر شن‌های روان کاملا مدفون شد.

او افزود: پس از آن به درخواست اهالی و مسوولان منطقه، در سال ۷۷ عملیات مالچ‌پاشی در منطقه ام‌الدبس آغاز شد و روستا از تپه‌های ماسه‌یی و شن روانی که قبلا وارد منطقه می‌شد، نجات یافت و اکنون اهالی این روستا در کمال آرامش در منطقه ساکن هستند.

دانایی با اشاره به تثبیت ۱۵ هزار هکتار از شن‌زارهای ام‌الدبس، گفت: از این رقم در سطح ۱۰ هزار هکتار عملیات مالچ‌پاشی و نهال‌کاری و در سطح ۵ هزار هکتار صرفا عملیات نهال‌کاری انجام شد. این نقطه از نظر مسافت زمانی، یک ساعت با مرزعراق فاصله دارد یعنی اگر ۷۰ کیلومتر به سمت غرب حرکت کنیم، نخستین نقطه مرزی آغاز می‌شود. عقبه‌های ماسه و شن‌های منطقه ام‌الدبس دقیقا در استان ناصریه عراق قرار دارد و حرکت این ماسه‌ها به سمت استان خوزستان و کشور ایران است.

عبدالرضا سعیدی‌نیا، فرماندار دشت آزادگان، نیز گفت: تا قبل از انقلاب دشت آزادگان یکی از مناطق کشاورزی خوزستان بود و اقتصاد این منطقه عمدتا از راه کشاورزی تامین می‌شد، اما متاسفانه به علت خشکسالی‌های دو دهه اخیر سطح اراضی کشاورزی و محصولات کشاورزی منطقه کاهش یافته است.

او ادامه داد: بر اساس بررسی‌ها و پایش‌های انجام شده، ریزگردها اکنون سطح زیر کشت اراضی ما را به کمتر از یک‌سوم کاهش داده‌اند.

او افزود: این وضعیت علاوه بر مشکلات زیست‌محیطی، مشکلات خاصی را برای استقرار مردم منطقه به وجود آورده است. اگر برنامه‌ریزی بین‌المللی برای مهار منشأ خارجی این پدیده صورت نگیرد، مشکلات مردم افزایش خواهد یافت.

 

 

ارسال نظر