فقط 30 درصد اعتبار احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته است

۱۳۹۶/۰۴/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۲۷۰
فقط 30 درصد اعتبار احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته است

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: تنها 30 درصد از اعتبار سه ساله برای احیای دریاچه به آن تخصیص یافته است.

خلیل ساعی ادامه داد: از 550 میلیارد تومان اعتبار تعیین شده برای احیای دریاچه، تنها 30 درصد و 162 میلیارد تومان آن در طول بازه زمانی سه ساله از سال 93 الی 95 به دریاچه تخصیص داده شد. ضمن اینکه همگی از مشکلات مالی دولت آگاه هستیم، اگر بودجه بطور کامل تخصیص داده نشود، احیای دریاچه تا سال 1404 تمدید خواهد شد.

او افزود: احیای دریاچه ارومیه به چند عامل وابسته است که میزان نزولات جوی، آگاهی دهی به جمعیت ساکن در حوزه‎ی آبریز دریاچه و تخصیص اعتبارات تعیین شده از آن جمله هستند.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی گفت: میزان نزولات جوی نسبت به سال زراعی گذشته حدود 80 میلی متر کاهش یافته است و اگر در طی سالیان آتی نیز به همین منوال پیش رود، احیای دریاچه مشکل خواهد شد.

او ادامه داد: اصلاح الگوی کشت نیز در این میان از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است و کشاورزان و زارعان باید با رعایت این مورد گام مثبتی در راستای احیای دریاچه بردارند و همچنین مدیریت مصرف آب در تمامی بخش‌ها و به خصوص بخش خانگی و کشاورزی نیز باید از سوی همه رعایت شود.

او افزود: 90 درصد برنامه‌های ستاد احیا تاکنون محقق شده است. سازمان‎های مختلف با وجود عدم تخصیص بودجه‎ی تعیین شده برای احیای دریاچه، به وظایف خود به درستی عمل کرده‌اند و به‌طور قطع می‎توان گفت 90 درصد برنامه‎های ستاد احیا عملی شده است.

او تاکید کرد: در صورتی که تمامی بودجه‎ی تعیین شده برای احیای دریاچه به‌موقع در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد، پروژه‎ها نیز به موقع انجام شده و روند احیا با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

به گفته حمید قاسمی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌شرقی، تراز آبی دریاچه ارومیه هم‌اکنون عدد 1270.72 است که با توجه به کاهش ۳۶ درصدی میزان نزولات جوی در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته، حدود ۲۲ سانتی‌متر کاهش تراز را نشان می‌دهد و با وجود کاهش چشمگیر نزولات جوی ارتفاع آب دریاچه ارومیه در مقایسه با ابتدای سال آبی جاری حدود ۲۰ سانتی‌متر بالاتر است و وضعیت تثبیت خود را نسبت به اول سال تشکیل ستاد احیاء حفظ کرده و حدود ۲۲سانتی‌متر افزایش داشته است.

 

ارسال نظر