تجهیز کتابخانه‌های ۴۷۰۰ مدرسه

۱۳۹۶/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۷۴۶
تجهیز کتابخانه‌های ۴۷۰۰ مدرسه

معاون فرهنگی وزیر ارشاد از اجرای چهارمین مرحله تجهیز کتابخانه مدارس استان تهران خبر داد و گفت: در این طرح، ۹۰۰ کتابخانه‌ شهرستان‌های تهران و ۶۰۰ کتابخانه شهر تهران تجهیز خواهند شد. به گزارش مهر، سیدعباس صالحی در بازدید از روند اجرایی چهارمین مرحله طرح تجهیز کتابخانه‌های مدارس گفت: در سه سال گذشته کتابخانه‌های ۴۷۰۰ مدرسه در سراسر کشور تجهیز شده است و بالغ بر ۳۴میلیارد ریال برای این موضوع هزینه شده است. در سه مرحله نخست ۳۲۰۰ کتابخانه مدارس ۳۱ استان به جز پایتخت تجهیز شده و در مرحله چهارم هم ۱۵۰۰کتابخانه مدارس تهران تجهیز خواهد شد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال ۱۳۹۳ که تفاهمنامه میان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تدوین شد، مبانی نظری این طرح این بود که اگر قرار است کتابخوانی در جامعه گسترده شود، کانون اصلی آن مدارس کشور هستند. زیرا از نظر تعداد جمعیت و گستردگی در کشور نهادی به مانند آموزش و پرورش نداریم. با این نگاه تفاهمنامه شکل گرفت که شاخه‌های متعددی داشت و بخش‌هایی نیز به آن افزوده شد.  صالحی با اشاره به برگزاری طرح ۵۰هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰هزار مدرسه گفت: هدف این طرح این بود تا عطش کتاب خواندن را از طریق در دسترس قرار دادن کتاب برای دانش‌آموزان ایجاد کند. در طول سال‌های برگزاری نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این طرح حمایت کرده است.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجهیز کتابخانه‌های مدارس را شاخه‌یی دیگر از این تفاهمنامه دانست و گفت: کتابخانه‌های مدارس کانون اصلی کتابخوانی دانش‌آموزان تلقی می‌شوند و بسیاری از ما با خواندن کتاب در مدارس به کتابخوانی علاقه‌مند شدیم. به نظرم برای گسترش کتابخوانی باید دو اتفاق در داخل کتابخانه‌های مدارس رخ دهد. در وهله نخست سازمان کتابخانه‌های مدارس به‌طور پویاتر و فعال‌تر شکل بگیرد تا بتواند عطش کتابخوانی را در دانش‌آموزان ایجاد کند. در وهله دوم هم نیاز است تا منابع کتابخانه‌ها به‌روزرسانی شوند و منابع جدید وارد فضای کتابخانه‌ها شوند؛ با این نگاه تجهیز کتابخانه‌های مدارس شاخه‌های متعددی پیدا کرد.  وی افزود: با اجرای این طرح امسال ۴۰هزار دانش‌آموز از نمایشگاه کتاب تهران بازدید کردند. در این طرح امسال شهرستان‌های استان تهران در اولویت دریافت بن خرید کتاب قرار گرفتند.

 

ارسال نظر