کودک هخامنشی در رامهرمز

۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۵۷

سرپرست کاوش در محوطه جوبجی رامهرمز، از کشف بقایای جمجمه و بالا تنه یک کودک با گوشواره‌یی مفرغی به گوش و دو ظرف سفالی بر بالای سر به همراه چند مهره عقیق و بدل چینی متعلق به دوره هخامنشی یا عیلام نو از کاوش در این محوطه خبر داد.

به گزارش ایسنا، آرمان شیشه‌گر اعلام کرد: کاوش فصل دوم محوطه جوبجی- دهیور در بخشی از این محوطه در حدود ۵۰ متری جنوب شرقی آرامگاه عیلام‌نو انجام شد که به کشف آثاری از دوره‌های اشکانی، هخامنشی، عیلام نو و عیلام میانی منجر شد. عضو هیات علمی پژوهشکده باستان‌شناسی با بیان اینکه آرامگاه عیلام‌نو، در کاوش فصل نخست در سال ۱۳۸۶ آشکار شد و متعلق به دو بانو از خاندان شاه «شوتورنهونته» پسر «ایندد» از آخرین شاهان دوره عیلام نو (حدود ۵۸۵ تا ۵۳۹پیش از میلاد) بود، گفت: فصل دوم کاوش برای شناسایی آثار فرهنگی و معماری مرتبط با این آرامگاه و نیز آثار فرهنگی سایر دوره‌ها انجام و یافته‌هایی مانند کشف جمجمه و بالا تنه کودک از دوره هخامنشی یا عیلام‌نو به دست آمد.

این باستان‌شناس در همین حال نمونه‌هایی از سفالینه‌های هخامنشی را قابل توجه دانست و افزود: این تدفین‌ها نیز خود با خاکبرداری، جاده‌سازی و عبور ماشین‌آلات‌ سنگین، آشفته و منهدم و از تابوت‌ها قطعات اندکی باقی بود و اسکلت‌ها نیز کاملا از میان رفته بود. شیشه‌گر افزود: بقایای جمجمه و بالاتنه یک کودک که دو ظرف سفالی بر بالای سر و گوشواره‌یی مفرغی به گوش و چند مهره عقیق و بدل چینی به همراه داشت در کنار یکی از دیوارهای خشتی مدفون بود که احتمالا متعلق به دوره هخامنشی یا عیلام نو بوده و تنها اسکلت قابل شناسایی در این کاوش است.

روزنامه 31 خرداد شماره  851

ارسال نظر