رضا عباسی میزبان قرآن کوفی شد

۱۳۹۶/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۹۷

30 خردادقرآن کوفی از نوع «مشرقی» قدیمی‌ترین قرآن به نمایش درآمده در موزه رضا عباسی را در روزهای پایانی ماه مبارک رمضان ببینید.

فرامرز رنجبر، قدیمی‌ترین قرآن به نمایش درآمده در این موزه را متعلق به بیش از هزار و ۱۰۰ سال پیش و از نوع «کوفی مشرقی» دانست که روی پوست آهو و با اعراب و اعجام و رنگ‌نویسی بدون تذهیب است که در حال حاضر در کنار دیگر نسخه‌های قرآنی در تالار خوشنویسی موزه رضا عباسی در معرض نمایش است.

کوفی شرقی، سبکی که برای نخستین بار به وسیله ایرانی‌ها در اواخر قرن چهارم هجری ابداع شد، خصوصیات منحصربه‌فردی دارد که مشخصا با نوع کوفی اصیل متفاوت است. قابل توجه‌ترین مشخصه این نوع کوفی، دنباله‌های بالا رونده دراز و عمودی حروفش است و این در حالی است که دنباله‌های کوتاه حروفش کج یا کمی به طرف چپ خمیدگی دارند. این خصوصیت حرکتی پویا به سمت جلو به او می‌بخشد و به واسطه همین ویژگی، محققان اروپایی آن را «کوفی خمیده» نیز می‌نامند.

رنجبر با بیان اینکه این موزه در حال حاضر نمایشگاه خاصی ندارد، افزود: تالار خوشنویسی به عنوان تالار دایم موزه از مدتی پیش حدود ۸۰ قرآن‌ و نسخه‌های خطی را در کار برخی دیگر از آثار مکتوب تاریخی در معرض نمایش قرار داده است.

وی دیگر آثار به نمایش درآمده در این موزه را شامل تک‌برگ‌ها و کتاب‌هایی مانند نسخه قرآن از علی عسگر‌ارسنجانی یا یاقوت مستعص، مناجات‌نامه، دعا، چهل سخن، دعای جوشن کبیر و علم هیات النجوم دانست.

مدیر موزه رضا عباسی تاکید کرد: در این موزه برخی قرآن‌های نفیس دیگر نیز در اختیار است که به صورت تک‌برگ‌ از گذشته باقی مانده‌اند و نمی‌دانیم متعلق به چه کسی هست.

 

 

ارسال نظر