وضعیت مبهم مهاجران پس از برگزیت

۱۳۹۶/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۹۲

30 خرداد

گروه گوناگون|

مذاکرات برگزیت از بعدازظهر دیروز در بروکسل آغاز شد. دیوید دیویس نماینده بریتانیا در این مذاکرات، با انتشار بیانیه‌یی، هدف از این مذاکره را مشارکت و همکاری عمیق میان بریتانیا و اتحادیه اروپا برای دستیابی به یک توافق ایده‌آل توصیف کرد. حقوق شهروندان کشورهای اروپایی در بریتانیا و حقوق شهروندان بریتانیا در اروپا و مساله مرز ایرلند، از موضوعات مهم این نشست خواهد بود. پیش از این نیز، رییس پارلمان اروپا تاکید کرده بود که هرچه سریع‌تر وضعیت شهروندان اروپایی ساکن بریتانیا مشخص شود. او با در اولویت قرار دادن این موضوع اعلام کرد: «می‌خواهیم قوانین شهروندی، از بریتانیایی‌های ساکن کشورهای اروپایی و همچنین از اروپایی‌های ساکن بریتانیا حفاظت کند. این پیام مهم و مثبت ماست. می‌خواهیم با یکدیگر همکاری کنیم.» بنابراین، به نظر می‌رسد مهاجرت مساله کلیدی در خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به‌شمار می‌رود. طبق گزارش‌های به دست آمده، لهستانی‌ها، بزرگ‌ترین جامعه مهاجر در بریتانیا را تشکیل می‌دهند. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، از هر هزار شهروند بریتانیایی، نزدیک به 916 نفر مهاجران لهستانی هستند. پیش از این بسیاری از رای‌دهندگان به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، از آزادی رفت‌وآمد بین کشورهای اروپایی ناراضی بودند؛ قوانینی که باعث شد میلیون‌ها لهستانی به بریتانیا مهاجرت کنند.

پس از مهاجران لهستانی، بخش بزرگی از بریتانیا دراختیار ایرلندی‌هایی است که در سال‌های اخیر به خاک این کشور مهاجرت کرده‌اند. پس از خصومت‌های بریتانیا و ایرلند، در سال 2001 میلادی بیش از 500هزار ایرلندی ساکن بریتانیا شدند. طبق آمار به دست آمده، هم‌اکنون از هر هزار شهروند بریتانیا، نزدیک به 332 نفر ایرلندی هستند.

سومین جامعه بزرگ مهاجران در بریتانیا، مردم رومانی هستند. در حال حاضر از هر هزار شهروند بریتانیایی‌، 233 نفر را مردم رومانی تشکیل می‌دهند. براساس گزارش‌های منتشر شده، اتباع رومانی، نسبت به سایر کشورهای اروپایی، بیشترین مهاجرت را به بریتانیا داشته‌اند. اتحادیه‌های کارگری بریتانیا، نظری منفی درباره شمار زیاد نیروی کار اروپایی در این کشور دارند. به عقیده برخی نمایندگان حزب محافظه‌کار، حضور گسترده این مهاجران، فشار زیادی را روی سیستم رفاهی و اجتماعی این کشور وارد می‌کند.

در میان ساکنان بریتانیا، پرتغالی‌ها نیز جمعیت گسترده‌یی را تشکیل داده‌اند. طبق آخرین آمار منتشر شده، از هر هزار شهروند بریتانیایی، حدود 219نفر پرتغالی هستند. ایتالیا نیز با حضور 192مهاجر در میان هر هزار ساکن بریتانیا، جمعیت بزرگی از مهاجران را در این کشور به خود اختصاص داده است.

طبق گفته کارشناسان، نظارت دادگاه‌های عدالت اروپا برای حل معضل خروج مهاجران از بریتانیا، راه‌حلی منطقی به نظر می‌رسد؛ چراکه نمی‌شود به‌راحتی به خروج این جمعیت از بریتانیا اقدام کرد. به گفته این کارشناسان، برگزیت به خودی خود، مشکلات بسیاری برای بریتانیا و کشورهای اتحادیه اروپا به وجود آورده است.

شهروندان لیتوانی از دیگر جوامعی هستند که در بریتانیا سکونت دارند. طبق آمار به دست آمده، از هر هزار شهروند بریتانیایی، 170 نفر را مهاجران لیتوانی تشکیل می‌دهند. شمار فرانسوی‌های ساکن در بریتانیا نیز، 165 نفر در هر هزار شهروند اعلام شده است. این تعداد در مهاجران آلمان به 135 و در مهاجران اسپانیا 132 نفر گزارش شده است. کوچک‌ترین جامعه مهاجران ساکن در بریتانیا را شهروندان لتونی تشکیل می‌دهند. شمار مهاجرانی که از این کشور به بریتانیا آمده‌اند، در میان هر هزار نفر از ساکنان بریتانیا، 97 نفر گزارش شده است.

لندن، باید بتواند در این مذاکرات، راه‌حلی منطقی برای رسیدگی به اوضاع مهاجران ارائه کند.

دونالد تاسک نخست‌وزیر لهستان که ریاست شورای اروپایی را برعهده دارد نیز بر کنترل آسیب‌های ناشی از برگزیت تاکید کرده است.

همان‌طور که گفته شد یکی از مهم‌ترین مسائل، رسیدگی به حقوق اتباع اتحادیه اروپا در بریتانیا پس از برگزیت است. همین‌طور با خروج این کشور از اتحادیه اروپا، بریتانیایی‌هایی که ساکن سایر کشورهای اروپایی هستند نیز با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد. طبق اظهارات کارشناسان، این مذاکرات در بروکسل بسیار دشوار به نظر می‌آید.

 

ارسال نظر