پایان بهار با «ژان لوک گدار»

۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۴۲۶

فیلم‌های در ستایش عشق، تاریخ‌های سینما و موسیقی ما امروز، سه‌شنبه 30 و چهارشنبه 31 خردادماه همراه با جلسه نقد و بررسی در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید.

به گزارش آنا در بخش «سینمای ژان لوک گدار» از دوره چهل و هفتم (بهار 96)، امروز ساعت 17، فیلم «در ستایش عشق» محصول سال 2001 (فرانسه - سوییس) به مدت 98دقیقه، روز سه‌شنبه 30 خردادماه از ساعت 13، فیلم «تاریخ‌های سینما» محصول سال 1988 (فرانسه - سوییس) به مدت 264 دقیقه و روز چهارشنبه 31 خردادماه ساعت 17، فیلم «موسیقی ماه» محصول سال 2004 (فرانسه - سوییس) به زبان اصلی و با زیرنویس فارسی در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می‌آید. همچنین بعد از نمایش فیلم، جلسه نقد و بررسی فیلم‌های گدار با حضور منتقدان و نویسندگان سینمایی در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می‌شود.

«تاریخ (های) سینما»ی گدار در سال 1988 به اتمام رسید. فیلم همزمان تاملی است بر طیفی از مطالب درهم تنیده؛ تاریخ سینما و تلویزیون، زندگی گدار و جایگاه او در تاریخ سینما، تاریخ سینما در بستر هنرهای دیگر، تاریخ قرن بیستم، درهم آمیختن سینما و قرن بیستم و تاثیر فیلم‌ بر سوبژکتیویته و خاطره. این فیلم همچنین نقدی ضمنی است بر بی‌اعتنایی تاریخ‌نگاران به ارزش فیلم‌ها در مقام اسناد تاریخی و نگاه محدود تاریخ‌نگاران حرفه‌یی سینما در تاریخی که از این هنر ارائه می‌کنند.

اگر چالش اصلی تمام تاریخ‌نگاران زنده کردن گذشته باشد، واکنش گدار به این چالش به کار بردن روشی الهام گرفته از سینماست برای سرهم کردن تاریخ بر پایه مونتاژ پدیده‌های متفاوت و ناهمگون در تصاویری شاعرانه.

 

ارسال نظر