زنان؛ مادران بهتر یا مدیران موفق‌تر؟

۱۳۹۶/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۱۳۴

گروه گوناگون|

در سال‌های اخیر مطالعات بسیاری توسط سازمان‌های جهانی در مورد تحلیل موقعیت زنان صورت گرفته؛ این تحلیل‌ها در مورد جایگاه زنان در سطح ملی، میزان اشتغال آنها، عواملی که مانع فعالیت زنان می‌شود، نگرش و تمایلات زنان و همچنین نقش زنان در توسعه کشور بوده است. از آنجا که در بررسی عوامل موثر بر توسعه اقتصادی- اجتماعی کشورها، توجه به نیروی انسانی و تخصص مطرح است، سخن از اشتغال زن و رابطه آن با توسعه نیز امری ضروری است. بنابراین تمرکز این مطالعات بر آماده‌سازی افکارعمومی ملت‌ها و سیاست‌گذاران برای پذیرش تاثیر زنان در توسعه کشور صورت گرفته است. این در حالی است که بسیار تلاش شده که به نقش زن در خانواده نیز آسیبی وارد نشود.

در تازه‌ترین گزارش به دست آمده، جایگاه زنان در نگاه جامعه مورد بررسی قرار گرفته است؛ زنان در امور اجتماعی و دولتی موفق‌تر هستند یا در نقش همسر و فرزندداری؟

آن طور که این گزارش نشان می‌دهد، روسیه نگاه مثبتی به مشارکت زنان در امور اجتماعی ندارد. تنها 34‌درصد از مردم روسیه تایید می‌کنند که زنان در امور اجتماعی و دولتی مشارکت خوبی دارند. در مقابل حدود 69‌درصد از افراد، زنان روس را مادران و همسران خوبی می‌دانند. بسیاری از گزارش‌ها روسیه را کشوری مردسالار معرفی می‌کند، هرچند که گفته شده شاید به دلیل افزایش استقلال مالی زنان، مردسالاری در این کشور کمرنگ‌تر شده باشد. مطالعات نشان داده زنان روس، سختکوش و اهل کار هستند اما باز با این‌ حال، مردم روسیه نگاه تاییدکننده‌یی به مشارکت زنان در امور اجتماعی ندارند.

هند از جمله کشورهایی است که اخبار بسیاری از بی‌عدالتی علیه زنان و مردسالاری به گوش می‌رسد. با این‌حال در این گزارش، اکثر هندی‌ها نقش زنان در جامعه و خانواده را به یک‌اندازه می‌دانند. به عقیده آنها زنان هندی هم می‌توانند مدیران و کارمندان موفقی باشند هم مادران و همسران خوب. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد 79‌درصد از هندی‌ها، زنان را مهره‌های مناسبی برای مشارکت‌ اجتماعی و اقتصادی می‌دانند و 64درصد، نقش همسری و مادری آنها را تایید می‌کنند. در ترکیه نیز بر خلاف نگاه سنتی و مردسالارانه‌یی که در این کشور حاکم است، مردم به توانایی‌های زنان نگاه مناسبی دارند. در این کشور حدود 72‌درصد از شهروندان، مشارکت زنان در جامعه را مفید می‌دانند و به عقیده‌ آنها، زنان در نقش اجتماعی خود بسیار خوب ظاهر شده‌اند. در مقابل نقش زنان در جایگاه همسر و فرزندداری، در این کشور آن‌قدر مورد تایید نیست. تنها نزدیک به 47‌درصد از ترکیه‌یی‌ها زنان کشورشان را مادران و همسران خوبی معرفی می‌کنند. در برزیل نیز بسیاری از شهروندان توانایی زنان را در مشارکت اجتماعی تایید می‌کنند. طبق آمار به دست آمده، نقش زنان در جامعه نزدیک به 69‌درصد و در جایگاه مادری 43‌درصد تایید شده است.

آن‌طور که در این گزارش آمده، نزدیک به 57‌درصد از امریکایی‌ها، از توانایی زنان در امور اجتماعی راضی هستند. هرچند که سهم زنان امریکایی در مشارکت اجتماعی و سیاسی پایین‌تر از سایر کشورها گزارش شده، اما بیش از نیمی از امریکایی‌ها، عملکرد زنان را به عنوان مدیر، کارفرما، کارمند و... خوب ارزیابی می‌کنند. در مقابل تنها 41‌درصد از امریکایی‌ها اعتقاد دارند که زنان کشورشان مادران و همسران خوبی هستند.

در میان این کشورها، آلمانی‌ها عملکرد زنان را در جامعه و خانه چندان مناسب ارزیابی نمی‌کنند. در گزارش به دست آمده، این سوال که آیا زنان گزینه‌های مناسبی برای فعالیت‌های اجتماعی هستند، 47‌درصد پاسخ مثبت دریافت کرده است. همچنین تنها 41‌درصد از آلمانی‌ها، زنان کشورشان را مادران و همسران خوبی می‌دانند.

در بسیاری از گزارش‌هایی که اخیرا به دست آمده، زنان آفریقایی مشارکت بالایی در بازار کار دارند. هرچند این نرخ مشارکت لزوما به معنای بهبود جایگاه اجتماعی زنان نیست؛ چرا که به گفته بسیاری از کارشناسان، دلیل افزایش نرخ مشارکت زنان در این کشورها نوع کار و وضعیت معیشتی آنهاست. با این‌ حال مردم آفریقای جنوبی، عملکرد زنان را در فعالیت‌های اجتماعی خوب ارزیابی می‌کنند. نزدیک به 70‌درصد از آنها به موفقیت زنان در جایگاه‌های اجتماعی رای مثبت داده‌اند. در مقابل ظاهرا نارضایتی بسیاری از نقش همسری و مادری زنان آفریقایی وجود دارد، چراکه تنها حدود 39‌درصد از مردم این کشور، موفقیت زنان را به عنوان مادر و همسر خوب تایید کرده‌اند.

در کره‌جنوبی و ژاپن نیز مردم نگاه مثبتی به موفقیت زنان در خانه و جامعه ندارند. به عقیده 65‌درصد ژاپنی‌ها زنان نمی‌توانند مادران و همسران خوبی باشند و تنها 43‌درصد از آنان زنان را مدیران و کارمندان موفقی می‌دانند. آن‌طور که در ادامه گزارش آمده، استرالیا، کانادا، فرانسه، بریتانیا، اسپانیا و سوئد، بر این باورند که زنان کشورشان نمی‌توانند مادران و همسران خوبی باشند. در این کشورها موفقیت زنان در جایگاه اجتماعی بیشتر مورد تایید قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین معیارها برای سنجش درجه توسعه‌یافتگی کشورها، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارند. با اینکه در سال‌های اخیر نگاه جهان بیشتر به سمت توانایی‌های اجتماعی زنان معطوف شده، اما آن‌طور که در این گزارش آمده، هنوز بسیاری از کشورها توانایی زنان را در خانه و جامعه بالا نمی‌دانند.

 

 

ارسال نظر