امپراتوری تلویزیون رو به خاموشی است

۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۰۵۳

گروه گوناگون|

طبق گزارش‌های به دست آمده، مردم در سراسر جهان به‌طور متوسط نزدیک به 7ساعت و نیم از وقت خود را به تماشای فیلم، گوش‌دادن به موسیقی و استفاده از رسانه‌ها اختصاص می‌دهند. در واقع می‌توان گفت رسانه‌ها بیشترین ساعات روز افراد را مشغول می‌کنند. در ابتدا روزنامه‌ها بهترین رسانه‌یی بودند که مخاطبان بسیاری را به ‌خود جلب می‌کرد. پس از آن رادیو توانست در جذب مخاطب از مطبوعات پیشی بگیرد و به رسانه‌یی محبوب در بین مردم تبدیل شود. رفته‌رفته با ورود تلویزیون به بازار رسانه، مخاطبان، گرایش بسیاری به این وسیله ارتباط جمعی پیدا کردند. هرچند که پس از امکان دسترسی به اینترنت و ظهور فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی مخاطبان تلویزیون کاهش پیدا کرد اما همچنان تلویزیون توانست در میان رقبایش، جایگاه خود را حفظ کند.

در تازه‌ترین گزارش به دست آمده نیز اطلاعاتی از تغییر زمان مصرف تلویزیون و اینترنت ارائه شده است.

در سال 2009 متوسط استفاده از تلویزیون در بین مردم سراسر جهان نزدیک به 188 دقیقه در روز بود. این زمان در استفاده از اینترنت تقریبا به کمتر از یک‌چهارم کاهش یافته و حدود 44دقیقه در روز گزارش شده بود.

در سال 2010 این شکاف به 123دقیقه در روز رسید. در این سال میانگین استفاده از تلویزیون در میان مردم جهان حدود 184دقیقه در روز و استفاده از اینترنت نزدیک به 61 دقیقه در روز اعلام شده بود. رفته‌رفته با توجه به گسترش چشمگیر دسترسی به اینترنت در سراسر جهان، مخاطبان زمان بیشتری را برای استفاده از اینترنت صرف می‌کردند. این رسانه‌ جدید به دلیل همراه بودن و تسهیل کاربری در مکان‌های مختلف، توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرد. در سال 2011 میانگین زمانی که مخاطبان در روز برای پرسه‌زنی در فضای مجازی اختصاص می‌دادند، به 73 دقیقه در روز رسید و به تبع این افزایش، گرایش به تلویزیون نیز کاهش یافت. در این سال متوسط استفاده از تلویزیون در بین مردم نزدیک به 182دقیقه گزارش شده است. در سال 2012، مردم روزانه به‌طور متوسط 179 دقیقه از وقت خود را به تماشای تلویزیون می‌گذراندند و در مقابل نزدیک به 89دقیقه در روز از اینترنت استفاده می‌کردند. هرچند که هنوز شکاف بسیاری در زمان استفاده از تلویزیون و اینترنت وجود داشت، اما سرعت گرایش کاربران به اینترنت نشان می‌داد که قرار است در سال‌های آینده این شکاف به کمترین میزان خود برسد. در سال 2013، متوسط زمان استفاده از اینترنت از مرز 100دقیقه در روز گذشت و زمان تماشای تلویزیون به 176دقیقه کاهش یافت. سال 2014 نیز زمان استفاده کاربران از اینترنت، به‌طور متوسط به 114دقیقه در روز رسید و در مقابل مخاطبان تلویزیون، زمان کمتری را به تماشای برنامه‌های تلویزیونی اختصاص می‌دادند. به گفته بسیاری از کارشناسان، از آنجا که اینترنت این امکان را برای کاربران مهیا کرده بود که بتوانند به تمام برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و موسیقی‌های مورد نظر خود دسترسی داشته باشند، طبیعی به نظر می‌آید که دیگر مخاطبان تمایل چندانی به تماشای تلویزیون نداشته باشند؛ چرا که با استفاده از اینترنت، محدودیت مکانی و زمانی آنها برای دسترسی به برنامه‌های مورد نظر خود از بین می‌رود. در سال 2015، شکاف میان متوسط زمان استفاده از تلویزیون و اینترنت در روز به 47 دقیقه رسید. در این سال کاربران به‌طور متوسط 128دقیقه در روز به استفاده از اینترنت می‌پرداختند و میانگین زمان تماشای تلویزیون در میان مخاطبان به 175دقیقه در روز رسیده بود.

در سال 2016، اینترنت توانست به‌طور متوسط 140 دقیقه در روز وقت کاربران را به خود اختصاص دهد و در مقابل مخاطبان تلویزیون، روزانه به‌طور میانگین 5 دقیقه کمتر از سال 2015، برای تماشای برنامه‌های این رسانه وقت صرف می‌کردند. فاصله میان زمان صرف‌شده برای تلویزیون و اینترنت در سال 2017 به کمترین میزان خود رسید. در این سال متوسط زمان صرف ‌شده برای استفاده از اینترنت، روزانه به 149دقیقه رسید و مخاطبان تلویزیون در روز به‌طور متوسط نزدیک به 167 دقیقه وقت صرف تماشای برنامه‌های این رسانه می‌کردند. آن‌طور که گفته شد، سال‌های بسیاری تلویزیون به عنوان رسانه‌یی بی‌رقیب در جذب مخاطب شناخته شده بود. با این حال پیش‌بینی شده پس از چند دهه که تلویزیون رسانه‌یی بی‌رقیب به‌شمار می‌رفت، رفته‌رفته به پایان امپراتوری خود نزدیک می‌شود. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، گفته شده که در سال 2018، متوسط زمان استفاده مخاطبان از تلویزیون به 164دقیقه در روز خواهد رسید و کاربران اینترنت روزانه نزدیک به 157دقیقه از روز خود را صرف استفاده از این رسانه جدید می‌کنند.  در این میان قابل ذکر است که روند کاهش زمان تماشای تلویزیون نشان می‌دهد که همچنان این رسانه مخاطبان خود را حفظ کرده، هرچند که آن‌طور که در بسیاری از گزارش‌ها به دست آمده، رده سنی مخاطبان این رسانه تغییر کرده است. در واقع می‌توان گفت که نوجوانان و جوانان کمترین درصد مخاطبان تلویزیون را تشکیل می‌دهند.

 

ارسال نظر