اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۸۰۴

مالیات بر ارزش افزوده صادرات را علی‌الحساب برگردانید

محمد لاهوتی با ارسال این نامه به محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، پیشنهاداتی را جهت حمایت از حوزه صادرات غیرنفتی ارایه داد. رییس کنفدراسیون صادرات ایران در این نامه پیشنهاد کرد تا به دنبال آسیب‌های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و توقف صادرات در برخی از مرزها، حداقل بخشی از مالیات بر ارزش افزوده سال ۹۸ صادرکنندگان به صورت علی‌الحساب بازگشت داده شود. در بخشی از این نامه که از سوی روابط عمومی کنفدراسیون صادرات ایران منتشر شده آمده است: گره زدن استرداد مالیات بر ارزش افزوده صادرات به رفع تعهد ارزی در قانون بودجه سال 98 کل کشور می‌باشد که منع قانونی را پیش روی سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای همراهی با صادرکنندگان در استرداد منابع پرداختی بابت مالیات بر ارزش افزوده قرار داده است؛ لذا نظر به امکان گره‌گشایی در این حوزه تنها با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، لذا خواهشمند است پیشنهاد مذکور بمنظور حمایت از جامعه صادرکنندگان کشور در شرایط کنونی به فوریت در دستور کار جلسات این شورا قرار گرفته تا با استفاده از منابع بلوکه شده خود صادرکنندگان و بدون بار مالی بر دولت از صادرکنندگان حمایت شود و راه را برای ادامه مسیر تولید به منظور صادرات، هموار نماید.

رشدتولید ضدعفونی‌کننده‌ها   با خط تولید جدید

علی نقیب، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و رییس هیات‌مدیره شرکت بهداشتی دکتر عبیدی، که پیشتر از حل سریع مساله کمبود مواد ضدعفونی‌کننده گفته بود، عنوان کرد که این محصولات در خط تولید شرکت‌های بهداشتی قرار گرفته و به بازار عرضه شده است. با شیوع ویروس کرونا و افزایش جهشی تقاضا برای محصولات ضدعفونی‌کننده، قیمت این محصولات در بازار افزایش یافت و کمبود برخی محصولات نیز به‌شدت احساس شد، مساله‌ای که باعث شد تا فعالان بخش خصوصی و بنگاه‌های تولیدی به سرعت برای تامین نیاز بازار در این موقعیت حساس و برای صیانت از سلامت جامعه وارد عمل شوند. علی نقیب، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که از فعالان حوزه تولید مواد بهداشتی و رییس هیات‌مدیره شرکت عبیدی است در همان ابتدا تاکید کرد که ظرف مدت دو هفته، با تغییر استراتژی تولیدکنندگان و افزایش تولید، این کمبود در بازار برطرف می‌شود، مساله‌ای که به نظر می‌رسد به واقعیت تبدیل شده و اکنون در اغلب فروشگاه‌ها مواد ضدعفونی‌کننده سطوح و دست یافت می‌شود.

نقیب در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران با اشاره به تولید انبوه مواد ضدعفونی‌کننده سطوح در شرکت بهداشتی دکتر عبیدی، خبر داد که خط تولید محلول ضدعفونی‌کننده دست نیز در این شرکت راه‌اندازی شده است. او افزود: این محلول، بر مبنای استانداردهای اعلام‌شده از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO) و برخی مقالات منتشر شده توسط نشریات معتبر بین‌المللی، فرموله شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با توضیح اینکه این محلول ضدعفونی‌کننده دست، علاوه بر دارا بودن ترکیبِ اتانول 70 درصد، از دیگر مواد موثره آنتی‌میکروبیال تشکیل شده است، افزود: این محلول با ترکیباتی که در آن به کار رفته است، علاوه بر ویروس کرونا، توانایی از بین بردن دیگر میکرو ارگانیسم‌های بیماری‌زا و پاتوژن‌های موجود در مراکز درمانی نظیرِ انواع باکتری‌، قارچ و دیگر ویروس‌ها را نیز دارد. علی نقیب در ادامه، به افزودن ترکیبات جدیدی برای به حداقل رساندن عوارض پوستی ناشی از مصرف الکل و ضدعفونی‌کننده‌ها در این محلول اشاره کرد و گفت: این محلول، بدون نیاز به رقیق کردن، آماده‌ مصرف است و تنها با ریختن چند قطره از آن در کف دست‌ها و ماساژ 30 ثانیه‌ای تمام سطوح دست با یکدیگر، ویروس‌ها و باکتری‌ها را از بین می‌برد. او افزود: شرکت بهداشتی دکتر عبیدی، مجوز تولید این محلول ضدعفونی‌کننده را از اداره کل داروی سازمان غذا و دارو اخذ کرده و ظرفیت تولید روزانه 40 هزار عدد از آن را دارد.

محروم ماندن صنعت فرش از بسته حمایتی دولت

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولید‌کنندگان فرش دستباف با اشاره به اینکه بخش تعاون و هنر صنعت فرش دستباف از بسته حمایتی محروم مانده است گفت: جامعه چند میلیون نفری حوزه اشتغال و تولید فرش دستباف از دولت انتظار دارند در بحران‌ها کمک آنها باشد. عبداله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولید‌کنندگان فرش دستباف شهری و عشایری ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، بااشاره به اینکه بخش تعاون و هنر صنعت فرش دستباف از بسته حمایتی محروم مانده است گفت: با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا که به‌طور بسیار محسوسی برکسب و کارها اثر نامطلوب گذاشت و از جمله شاغلین و دست‌اندر‌کاران هنر صنعت فرش دستباف شامل قالیبافان روز مزد، فروشندگان فرش و مواد اولیه، صادر‌کنندگان و سایر حرف که به‌طور مستقیم عملاً بی‌کار شده و دچار ضرر و زیان فراوان گشته‌اند. متأسفانه این‌بار هم این هنر صنعت ملی از بسته‌های حمایتی‌های مصوب دولت محروم ماند .

وی ادامه داد: صنعت فرش که عامل ارتزاق چند میلیون نفر است با بی‌مهری فراوان از جمله عدم تأمین بودجه بیمه قالی بافان، عدم اعطای تسهیلات کم‌بهره و ارزان‌قیمت، عدم معافیت مالیاتی، تعهد و پیمان سپاری ارزی و... تحریم دولت امریکا روبرو است.

 

ارسال نظر