نیازی به عرضه مرغ منجمد نیست

۱۳۹۸/۱۲/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۸۰۳
نیازی به عرضه مرغ منجمد نیست

طبق روال همه ساله از اواسط اسفند تقاضا برای خرید مرغ شب عید آغاز می‌شود که امسال مسائل و موضوعات مختلف همچون گسترش ویروس کرونا و ازدیاد جوجه‌ریزی بر کشش بازار مرغ برای خرید تاثیر سو گذاشته است. بسیاری از مسوولان بر این باورند که امسال با گسترش ویروس کرونا و لغو سفر و دید بازدیدها کشش چندانی برای خرید مرغ در بازار وجود ندارد که این امر در کنار افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید و عرضه مرغ منجمد گرفتاری‌های متعددی را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. آمارها حاکی از آن است که طی چند ماه اخیر به رغم افزایش هزینه‌های تولید، مرغداران در فروش هر کیلو مرغ به‌طور متوسط یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تومان متضرر شدند که با احتساب تولید ماهانه زیان هنگفتی گریبان گیر آنها شده است که توقف عرضه مرغ منجمد و اتخاذ تمهیدات لازم برای خرید مرغ مازاد می‌تواند تا حدودی راهگشای مشکل فعلی مرغداران باشد.

حال به سراغ مسوولان ذی ربط می‌رویم تا از آخرین وضعیت بازار مرغ در روزهای پایانی سال و عوامل دخیل در زیان مرغداران با خبر شویم:

  زیان یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی مرغداران در ۵ ماه اخیر

برومند چهار آیین کارشناس صنعت طیور با اشاره به اینکه مازاد تولید مرغ دردسرساز شد، اظهار کرد: بنابر پیش بینی‌های قبلی، مرغداران به سبب مازاد ۸۰ هزار تنی تولید مرغ همچنان در حاشیه زیان هستند‌. وی افزود: طی پنج ماه اخیر مرغداران از ناحیه تولید یک میلیون تن رقمی حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان متضرر شدند. چهارآیین ادامه داد: به رغم پیش بینی‌های قبلی مبنی بر مازاد تولید و استمرار زیان مرغداران، اما همچنان بر طبل جوجه‌ریزی کوبیدند که این امر تولیدکنندگان را متحمل زیان کرده است. کارشناس صنعت طیور درباره تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بازار مرغ بیان کرد: اگرچه با گسترش ویروس کرونا به‌طور مقطعی خانوارها مقداری خرید خود را به سبب رفت و آمد کمتر به بازار خرید افزایش دادند، اما مرغداران به سبب مازاد تولید همچنان در حاشیه زیان هستند‌.  عضو هیات‌مدیره سابق کانون سراسری مرغداران گوشتی در پایان با انتقاد از صدور مجوز بی‌رویه جوجه‌ریزی تصریح کرد: عامل اصلی گرفتاری مرغداران اتحادیه مرغداران گوشتی است چرا که به جای عمل کردن به وظیفه اصلی خود و مدیریت تولید به صدور مجوز بی‌رویه جوجه‌ریزی به منظور تامین هزینه‌های خود پرداخته و کار اصلی خود را رها کرده است که در نهایت همین امر موجب شده مرغداران از ناحیه مازاد تولید گرفتار شوند.

  سرانه مصرف مرغ مجدد کاهش یافت

حبیب اسداله نژاد نایب‌رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره آینده بازار مرغ شب عید اظهار کرد: با گسترش ویروس کرونا و کاهش قدرت خرید خانوار ناشی از تعطیلی کسب و کار پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ در حد نرخ مصوب باقی بماند. وی افزود: علی‌رغم افزایش ۱۵ درصدی قیمت تمام شده تولید، فروش با نرخ‌های فعلی بیانگر زیان حداقل یک هزار و ۵۰۰ تومانی مرغداران است. اسداله‌نژاد با اشاره به اینکه تولید مرغ طی ماه‌های بهمن و اسفند نسبت به دیگر ماه‌های سال ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد داشته است، بیان کرد: هم‌اکنون نمی‌توان درصدی دقیقی از مازاد تولید اعلام کرد چرا که این میزان به کشش بازار برای خرید مرغ بستگی دارد. نایب‌رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز، سرانه مصرف مرغ طی ماه‌های اخیر به سبب داشتن توجیه اقتصادی از ۲۳ کیلو به ۲۷ کیلو افزایش یافت که به سبب شیوع ویروس کرونا و کاهش قدرت خرید خانوار، سرانه مصرف کاهش یافته است. به گفته وی، با وجود انباشت مرغ و کاهش قدرت خرید خانوار ناشی از شیوع بیماری کرونا پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ در محدوده ۱۳ هزار تومان باقی بماند. نایب‌رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با تاکید بر توقف عرضه مرغ منجمد در بازار بیان کرد: با توجه به مازاد ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید داخل و کاهش قدرت خرید خانوار انتظار می‌رود که پشتیبانی امور دام ضمن توقف عرضه مرغ منجمد، تمهیدات لازم را برای خرید مرغ مازاد بیندیشد چرا که قیمت فعلی مرغ در بازار از نرخ تمام شده تولید کمتر است. اسداله نژاد قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۰ هزار تومان و مرغ گرم ۱۴ هزار تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که هم‌اکنون هر کیلو مرغ گرم با نرخ کمتر از ۱۳ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. نایب‌رییس کانون صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه صنعت مرغداری در معرض خطر است، بیان کرد: در شرایط فعلی عرضه مرغ منجمد علاوه بر کاهش ذخایر استراتژیک به صنعت مرغداری ضربه مهلکی وارد می‌کند، به همین خاطر تقاضا داریم تا زمانیکه قیمت مرغ گرم برابر با نرخ مصوب است، پشتیبانی امور دام مبادرت به توزیع مرغ منجمد نکند.

  نیازی به عرضه مرغ منجمد نیست

عظیم حجت عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار مرغ شب عید تعریفی ندارد، اظهار کرد: با گسترش ویروس کرونا و لغو سفرها و دید بازدیدها کشش چندانی برای خرید مرغ در بازار وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه حجم تولید مرغ نسبت به دوره مشابه سال قبل افزایش یافته است، افزود: امسال شیوع بیماری کرونا از یک سو و عرضه مرغ منجمد از سوی دیگر بر میزان مصرف اثر منفی گذاشته که این امر بر زیان انباشت مرغداران دامن زده است. حجت متوسط تولید ماهانه مرغ را ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: طی ۲ ماه اخیر مرغداران در فروش هر کیلو مرغ به‌طور متوسط یک هزار تومان زیان کردند که احتساب آن در تولید ماهانه رقم چشمگیری است. عضو هیات‌مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۴ هزار تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به فروش مرغ کمتر از قیمت تمام شده تولید انتظار می‌رود که شرکت پشتیبانی ذخایر خود را مدیریت کند تا از این حیث مرغداران دچار زیان نشوند.

حجت با اشاره به اینکه پیک خرید کالاهای مصرفی از دهم اسفند آغاز می‌شود، بیان کرد: امسال نسبت به سال قبل تقاضا در بازار ضعیف‌تر است و قیمت فعلی مرغ مصداق همین موضوع است که از پشتیبانی امور دام انتظار می‌رود عرضه مرغ منجمد را متوقف کند تا بازار به شرایط عادی بازگردد. وی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با گسترش ویروس کرونا و شرایط فعلی عرضه در برابر تقاضا پیش‌بینی می‌شود که قیمت مرغ در دامنه ۱۳ هزار تومان باقی بماند.

 

ارسال نظر