بازار اقلام اساسی تعطیلی ندارد

۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۶۲۷
بازار اقلام اساسی تعطیلی ندارد

با شیوع بیماری کرونا و گسترش آن در سراسر دنیا، محدودیت‌هایی در سیستم مدیریتی رستوران و تالارهای پذیرایی اعمال شد که همین امر منجر به نقش بر آب شدن برنامه‌ریزی‌های صنوف مرتبط با این حوزه شد.

همچنین همه ساله کاسبی بازارهای مختلف مواد غذایی همچون آجیل و خشکبار، شیرینی و شکلات، میوه و محصولات پروتئینی در ایام پایانی سال حسابی سکه بود، اما امسال با شیوع ویروس کرونا تقاضای چندانی برای خرید این اقلام در بازار وجود ندارد چرا که با تعطیلی کسب و کار و کاهش قدرت خرید خانوار، بیشتر نگاه‌ها به خرید مواد بهداشتی و ضدعفونی معطوف شده است. حال به سراغ مسوولان ذی ربط می‌رویم‌ تا از تاثیر شیوع ویروس کرونا بر وضعیت عرضه و تقاضای بازار مواد غذایی با خبر شویم:

   ویروس کرونا آجیل و خشکبار را ارزان کرد

علیرضا ارزانی ممقانی رییس اتحادیه آجیل و خشکبار با اشاره به اینکه بازار آجیل و خشکبار تعریفی ندارد، اظهار کرد: با توجه به گسترش ویروس کرونا و تعطیلی صنوف، مراودات مالی این بخش کاهش یافته است. وی افزود: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، فعالان این صنف، قیمت آجیل و خشکبار را نسبت به ماه‌های اخیر حداقل ۲۰ درصد کاهش دادند.

ارزانی ممقانی در پایان تصریح کرد: علی رغم کاهش قیمت آجیل و خشکبار تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد .

  کرونا، بازار دلالی گوشت را داغ کرد

سعید سلطانی مدیرعامل اتحادیه دامداران درباره تاثیر شیوع کرونا بر وضعیت عرضه دام‌ اظهار کرد: با توجه به گسترش ویروس کرونا، تقاضا برای خرید گوشت در بازار افزایش یافته که همین موضوع بر التهاب قیمت گوشت دامن زده است. وی افزود: با ازدیاد تقاضا برای خرید گوشت، قیمت همانند دیگر کالاها همچون دستکش، ماسک و ...

سیر صعودی داشت چرا که در شرایط بحران دلالان و واسطه گران از هجوم افراد برای خرید سوءاستفاده می‌کنند تا بتوانند سود هنگفتی را به جیب بزنند.

سلطانی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام و گوشت وجود ندارد، بیان کرد: این در حالی است که قیمت گوشت در خرده فروشی‌ها به ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان هم افزایش یافته است. مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد تولید و زایش دام، جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه گوشت و دام زنده در بازار وجود ندارد.

وی قیمت فعلی هر کیلو دام سنگین را ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان و دام سبک را ۳۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: براین اساس قیمت واقعی هر کیلو گوشت گوساله ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان و گوسفند ۸۰ هزار تومان است که متاسفانه به سبب حلقه‌های واسط با نرخ‌های بالاتری در بازار عرضه می‌شود. این موضوع هیچ ارتباطی به دامدار ندارد و تنها با اعمال نظارت بیشتر باید از سوءاستفاده متخلفان جلوگیری شود‌.

   شیوع ویروس کرونا، قدرت خرید خانوار را کاهش داد

حبیب اسداله نژاد نایب‌رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت بازار‌ مرغ اظهار کرد: هم‌اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها ۱۲ هزار تومان است.

وی گسترش ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کار را عامل اصلی افت قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به مازاد ۱۵ تا ۲۰ درصدی تولید مرغ، شیوع بیماری و کاهش قدرت خرید خانوار پیش بینی می‌شود که روند فعلی قیمت در بازار ادامه یابد. اسداله نژاد قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ گرم را ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: فروش با نرخ‌های فعلی بیانگر زیان یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار تومانی مرغداران است که استمرار این روند چالش جدی برای صنعت طیور به شمار می‌رود.

   توزیع مرغ منجمد باید متوقف شود

وی با تاکید بر توقف توزیع مرغ منجمد بیان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام برای حمایت از تولید باید توزیع مرغ منجمد را قطع کند و خرید مرغ در قبال تهاتر نهاده را انجام بدهد چرا که در خرید نقدی پرداخت وجه مرغ بیش از ۲ ماه طول می‌کشد. اسداله نژاد با اشاره به اینکه دولت باید سیاست افزایش حجم تولید را به صورت دستوری اجرا کند، بیان کرد: دپوی مرغ مشکلی است که دولت باید سیاست افزایش حجم تولید را بصورت دستوری اجرا کند و به عبارتی دولت باید اشتباه خود را جبران کند چرا که صنعت بعد از چند ماه ضرر تاوان زیان کمر شکن را ندارد. این مقام مسوول ادامه داد: با وجود دپوی مرغ در ایام پایانی سال با درگیری مرغداران برای فروش و کمبود برای نگه داری بیشتر مرغ‌ها در واحدهای مرغداری رو به رو هستیم. نایب‌رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های دامی نسبت به هفته گذشته تغییر خاصی نداشته است، اظهار کرد: در حال حاضر مشکلی در تامین نهاده‌های دامی وجود ندارد و تنها به سبب نبود تقاضا، ماندن مرغ‌ها در سالن‌های مرغداری موجب شده مرغ‌ها دان‌ بیشتری بخورند و وزن کمتری دهند که این موضوع آسیب جدی به امنیت ملی وارد کند. اسداله نژاد قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام‌کرد و گفت: نرخ فعلی قیمت جوجه یکروزه پایین‌تر از نرخ مصوب ستاد تنظیم‌بازار است، به همین خاطر سیاست دستوری قابل اجرا برای صنعت طیور نیست چرا که در صورت پایین بودن قیمت کمتر از نرخ مصوب، دستگاه‌های مسوول کاری ندارند و در صورت افزایش قیمت، تمامی دستگاه‌ها ورود می‌کنند. نایب‌رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی در پایان تصریح کرد: اگر دولت به دنبال اجرای قیمت دستوری است، از این رو باید کف و سقف مشخصی در نظر بگیرد به‌طوری‌که در صورت پایین آمدن قیمت از حداقل اقدام به خرید کند و تخطی از سقف قیمت با توزیع مرغ‌های ذخیره شده و واردات بازار را تنظیم کند.

  تعجیل مردم در خرید گوشت بازار را ملتهب کرد

علی اصغر ملکی رییس اتحادیه گوشت گوسفندی درباره تاثیر ویروس کرونا بر بازار گوشت قرمز اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا و نگرانی‌ها مبنی بر قرنطینه شدن استان تهران در هفته اخیر، افراد برای خرید گوشت شتابزده عمل کردند که همین موضوع موجب شد تا بازار دچار التهاب شود.

وی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام و گوشت قرمز نداریم، افزود: با توجه به توزیع گوشت منجمد برزیلی با نرخ مصوب ۴۰ هزار تومان در کنار گوشت داخل، محدودیتی در عرضه وجود ندارد. ملکی درباره آینده بازار گوشت قرمز بیان کرد: با توجه به محدودیت سفر در ایام عید و تعطیلی رستوران‌ها پیش بینی می‌شود که در صورت جلوگیری از خروج غیرقانونی دام از مرزهای کشور بازار به روال عادی خود بازگردد. رییس اتحادیه گوشت گوسفندی ادامه داد: هم‌اکنون هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ ۹۵ هزار تا ۱۰۰ هزار تومان به مغازه‌دار و ۱۱۰ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود.

  ازدیاد تقاضا برای خرید زنجبیل و سیر

همزمان با شیوع ویروس کرونا

مصطفی دارایی نژاد رییس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار درباره آخرین تحولات بازار میوه و صیفی اظهار کرد: با توجه به واردات زنجبیل با ارز آزاد و تامین نیاز کشور از طریق واردات، قیمت این محصول با نوساناتی در بازار روبرو شده است. وی افزود: بنابر انعقاد تفاهم نامه با واردکنندگان زنجبیل قرار شد هر کیلو زنجبیل با نرخ ۵۰ هزار تومان در اختیار عمده فروشان قرار گیرد و سپس با نرخ ۶۰ هزار تومان در خرده فروشی‌ها عرضه شود‌.

دارایی نژاد ادامه داد: با توجه به گسترش ویروس کرونا، تقاضا برای خرید برخی اقلام همچون لیموترش، لیموشیرین، زنجبیل و سیر افزایش یافت که همین موضوع منجر به نوسان قیمت در بازار شد. به گفته این مقام مسوول، با وجود گسترش شیوع ویروس کرونا جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر کمبود عرضه اقلام‌ میوه و صیفی در بازار وجود ندارد.

 

ارسال نظر