مردم نگران عرضه کالاها نباشند

۱۳۹۸/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۵۴۰
مردم نگران عرضه کالاها نباشند

تعادل | گروه تجارت |

این روزها با توجه به شیوع بیماری کرونا، خبر قرنطینه و تعطیلی اصناف مختلف در فضای مجازی دست به دست می‌شود. این در شرایطی است که هیچ‌کدام از مسوولان این شایعه را تأیید نکرده و هرگاه صحبتی از قرنطینه شده، این موضوع از سوی مقامات بالادستی تکذیب شده است. حال اما اظهارات دو روزگذشته مبنی بر خلوت کردن فروشگاه‌ها و خیابان‌ها و جاده‌ها، برخی را نگران کرده که ممکن در زمینه توزیع مواد ضروری و خوراکی ممنوعیت‌های تردد ایجاد شده و مشکلاتی را ایجاد کند. در همین حال، ستاد تنظیم بازار روز گذشته یک اطلاعیه مهم را صادر کرد که براساس آن، عرضه کالاهای اساسی متوقف نخواهد شد.در همین راستا، قائم‌مقام وزیر صمت درامور بازرگانی نیز عنوان کرد: تولید، تامین، توزیع و لجستیک اقلام و مایحتاج عمومی و ضروری مردم به ویژه اقلام و کالاهایی که مرتبط با بیماری کرونا هستند و مورد نیاز وزارت بهداشت و درمان‌اند، هیچ‌گونه وقفه‌ای نخواهند داشت. او تاکید کرد که مردم هیچ نگرانی از لحاظ تولید اقلام اساسی، عرضه در مراکز فروشگاهی و حمل کالاها نداشته باشند. از سوی دیگر، رییس اتاق اصناف تهران هم از عدم تعطیلی مغازه‌های مواد غذایی و خدماتی خبر داد و گفت: تنها شغل‌های غیرضروری می‌توانند تعطیل کنند.

    اطلاعیه مهم ستاد تنظیم بازار

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت روز گذشته از برگزاری جلسه فوق‌العاده ستاد تنظیم بازار خبر داد و گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، در آستانه ایام نوروز سال 99، فعالیت تامین و توزیع مایحتاج مورد نیاز مردم به شکل گسترده ادامه خواهد یافت و عرضه کالاهای اساسی متوقف نخواهد شد.

حسین مدرس خیابانی، افزود: بر اساس مصوبه این ستاد، هیچ‌گونه توقفی در ارتباط با فعالیت‌های مرتبط با تامین اقلام، توزیع، لجستیک و حمل و نقل کالاهای اساسی، ارزاق عمومی، مواد شوینده و بهداشتی مورد نیاز مردم صورت نخواهد گرفت و کار با قدرت و قوت ادامه خواهد یافت.

به گفته این مقام مسوول، عملیات تامین و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز مردم تعطیل بردار نیست و تولیدکنندگان و جامعه صنفی کشور در کنار کادر درمانی ایثاگر، به بهترین شکل امر تولید و توزیع و لجستیک کالاهای مورد نیاز مردم را پیش خواهند برد؛ بنابراین انتشار شایعاتی مبنی بر قرنطینه تهران به‌شدت تکذیب شده و ستاد تنظیم بازار نیز، در ابلاغیه‌ای سراسری به تمامی استانداران کشور، اعلام کرده که هیچ فعالیتی از جنس تامین اقلام مایحتاج ضروری مورد نیاز مردم، متوقف نخواهد شد؛ بلکه آنچه دستخوش تعطیلی است، فعالیت‌های غیرضروری و تفریحی مردم است که در شرایط کنونی باید متوقف شود؛ در غیر این صورت به هیچ عنوان، اصل کار و تولید کشور تحت الشعاع قرار نخواهد گرفت و در تمامی ساعات شبانه‌ روز و به خصوص ایام نوروز سال 99، با قدرت و قوت ادامه خواهد یافت.

مدرس‌خیابانی افزود: طی چند روز گذشته، با توجه به تدابیر اتخاذ شده و تامین مناسب انواع اقلام کالایی، به‌رغم افزایش تقاضا خوشبختانه هیچ مشکلی در سطح عرضه و تامین کالای مردم به وجود نیامد و حتما این روند درست تداوم خواهد داشت.

وی اضافه کرد: توصیه اکید هیات دولت، ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت این است که مردم از حضور در تجمعات و فعالیت‌های غیرضروری و تردد غیر ضرور پرهیز کنند؛ در این راستا با راهداری کشور و پلیس راهنمایی و رانندگی هماهنگی لازم انجام شده و هیچ محدودیتی درحمل و نقل اقلام اساسی اعمال نمی‌شود. مدرس‌خیابانی با تأکید بر اینکه در همه هشدارهای بهداشتی این اصل که تولید نباید تعطیل شود، باید یک اولویت باشد، ادامه داد: اصل تداوم کار و تولید یک ضرورت و از مسلمات است.

او با تاکید بر اینکه مردم هیچ نگرانی از لحاظ تولید این اقلام، عرضه در مراکز فروشگاهی و حتی حمل کالاها نداشته باشند، گفت: حتی به سازمان میادین میوه و تره بار تأکید شد تا تعطیلات متداول سال‌های گذشته خود را امسال و با توجه به این شرایط به حداقل برساند و تمام کارخانجات تولید شوینده، ماسک و ضدعفونی و تمام مراکز و فروشگاه‌های عرضه مایحتاج عمومی نیز بدون وقفه در طول تعطیلات مشغول به کار باشند.

مدرس‌خیابانی اضافه کرد: با توجه به اینکه بخشی از کالاهای اساسی در بنادر جنوبی کشور است، ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرد تا هیچ محدودیتی در طول جاده‌های درون شهری و برون شهری کشور برای حمل کالاهای اساسی از بنادر جنوبی و سایر نقاط وجود نداشته باشد.

همچنین براساس اظهارات او، همه دستگاه‌های مرتبط با موضوع تخلیه و بارگیری، ترخیص و عرضه کالاها مانند گمرک جمهوری اسلامی، سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان ملی استاندارد، سازمان غذا و دارو موظف به ایجاد شیفت‌های فوق‌العاده برای تسریع در امور شدند.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی یادآوری کرد: سال گذشته فقط عبور و مرور کالاهای فاسد شدنی و سوختی محدودیت داشت، اما امسال غیر از این اقلام، بقیه کالاهای اساسی، شوینده‌ها و مواد مورد نیاز بهداشتی مرتبط با بیماری کرونا محدودیتی برای تردد در جاده‌ها نخواهند داشت.

    وضعیت ماسک والکل

مدرس‌خیابانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره وضعیت تأمین ماسک مورد نیاز نیز تصریح کرد: طبیعتاً اولین راهکار برای تأمین ماسک استفاده از ظرفیت‌های داخل است، به واحدها توصیه کردیم که فعالیت خود را سه شیفته کنند و افزایش تولید را با به‌کارگیری حداکثر ظرفیت‌های خود داشته باشند.

او افزود: همچنین از واحدهای کارگاهی مختلف که می‌توانستند تولید ماسک کنند مانند پوشاک و خیاطی‌ها و کارخانجات تولید تشک و صندلی خودرو و... به سمت تولید ماسک بروند که خوشبختانه ظرفیت‌ها در این حوزه‌ها با تأمین مواد اولیه مانند پارچه مورد نیاز و مورد تایید وزارت بهداشت نیز در حال اضافه شدن است.

قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی ادامه داد: در کارگاه‌های اتحادیه صنف پوشاک، بسیج اصناف و حتی تمام واحدهایی که قدرت تبدیل خط تولید خود به تولید ماسک را دارند برای تولید ماسک اضافه شدند و با به‌کارگیری ظرفیت‌های تولید داخل با گذشت زمان میزان بیشتری نیز تولید می‌شود. مدرس خیابانی درباره تولید الکل مورد نیاز نیز گفت: مسائل و مشکلات ما در حوزه الکل از ماسک کمتر است و فاصله ما تا تأمین نیاز کشور کمتر از ماسک است.

براساس توضیحات این مقام مسوول، در حوزه الکل تمرکز تاکنون روی مراکز بیمارستانی و درمانی بوده و از هفته گذشته تصمیم گرفته شد تا 130 هزار لیتر الکل در اختیار 22 واحد تولید شوینده قرار بگیرد تا مشخصاً مواد و ژل ضدعفونی را تولید و به داروخانه‌ها برای مصرف مردم عرضه کنند که چند روز است وضعیت داروخانه‌ها برای عرضه این محصولات بهتر شده است. براساس آمار اعلامی از سوی مدرس خیابانی، روزانه 215 هزار لیتر الکل نیز در مراکز بیمارستانی و درمانی توزیع می‌شود. او درباره تامین دستکش نیز افزود: در تامین دستکش مشکل نداریم و فقط باید در شبکه توزیع عرضه شود و با هماهنگی‌های انجام شده با وزارت بهداشت در داروخانه‌ها به اندازه مناسب عرضه می‌شود.

به گفته مدرس‌خیابانی، ۲ شبکه برای عرضه این اقلام در این شرایط خاص داریم، یکی شبکه مراکز درمانی و بیمارستانی است که اولویت وزارت بهداشت نیز هست و یکی صرفا داروخانه‌ها است. او افزود: پیرو ابلاغیه وزیر کشور و هماهنگی انجام شده با استانداران سراسر کشور، هیچ‌کدام از استان‌ها مانع جابه‌جایی اقلام بهداشتی اعم از ماسک، الکل، محصولات ضد عفونی‌کننده و... نخواهند شد. او تصریح کرد: با توجه به افزایش تولید ماسک از محل تولیدات کارگاهی و صنفی، روند عرضه این کالا در سطح داروخانه‌ها نیز افزایشی است البته فاصله بین تولید تقاضا تا حدی زیاد بوده و تمام تلاش ما به کاهش این فاصله از طریق فعال‌سازی تمامی ظرفیت‌های تولیدی حتی از طریق تغییر خطوط تولید برخی واحدها معطوف شده است.

    مغازه‌های مواد غذایی و خدماتی

 تعطیل نمی‌شوند

در همین راستا، رییس اتاق اصناف تهران از عدم تعطیلی مغازه‌های مواد غذایی و خدماتی خبر داد و گفت: تنها شغل‌های غیر ضروری می‌توانند تعطیل کنند. قاسم نوده فراهانی در گفت‌وگو با «خبرگزاری تسنیم» در خصوص شایعه تعطیلی مغازه‌ها و اصناف اظهار کرد: در جلسه تنظیم بازار که با حضور نماینده وزیر کشور برگزار گردید، مقرر شد همه صنوف تعطیل نباشد.براساس توضیحات او، در این جلسه مقرر شد شغل‌های غیر ضرور نه اینکه محبور باشند تعطیل کنند بلکه می‌توانند تعطیل باشند، اما مغازه‌های مواد غذایی و خدماتی قرار نیست تعطیل شود، بنابراین مردم بدانند که محل‌های فروش کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تعطیل نخواهد شد.

اعلام آمادگی ۸۰ فروشگاه اینترنتی برای فروش بهاره

حال با توجه به شرایط محدود‌کننده‌‌ای که برای عبور و مرور مردم در پی شیوع ویروس کرونا ایجاد شد، برگزاری فروشگاه‌های بهاره که هر ساله در اسفند ماه شاهد برگزاری آنها بودیم، لغو شدند. اما با توجه به اینکه راهبرد کشور در شرایطی که نمی‌تواند حضوری خدمت بدهد، باید به سمت خدمات غیر حضوری سوق پیدا کند، فروشگاه‌های اینترنتی جایگزین مناسبی برای روند موجود است. در همین رابطه، رییس مرکز تجارت الکترونیک وزارت صمت، عنوان کرد: در حال تلاش هستیم خدماتی که از سوی حاکمیت ارایه می‌شود، به صورت الکترونیکی انجام شود. به گفته علی رهبری، جشنواره مجازی بهاره بدین صورت است که کسب و کارها خدمات خود را به صورت اینترنتی و غیر حضوری انجام دهند، این کار البته نیاز به مقدماتی دارد که در حال فراهم آوری است. این مسوول در وزارت صمت با بیان اینکه هدف جشنواره اینترنتی بهاره ارایه خدمات آسان به مردم است، افزود: اینترنت این جشنواره رایگان است و در طول آن روزانه قرعه‌کشی انجام می‌شود و هر روز به ۴نفر ۵ میلیون تومان هدیه داده می‌شود.

براساس آمار اعلامی او، تا این لحظه ۸۰ فروشگاه اینترنتی اعلام آمادگی برای حضور در این جشنواره داشته‌اند، فروشگاه‌ها نیز خدمات مختلفی به مردم ارایه می‌دهند و از جمعه این جشنواره آغاز به کار کرده است.

همچنین به گفته رهبری، برنامه‌ای با اتاق اصناف درباره کسب و کارهایی که فروش اینترنتی ندارند، طراحی شده، بدین صورت که فروشگاه‌های اینترنتی عضو جشنواره به این واحدهای صنفی غرفه‌هایی رایگان را اختصاص می‌دهند تا این واحدهای صنفی بتوانند به راحتی از فروش اینترنتی استفاده کنند. رهبری این موضوع را نیز عنوان کرد که به واحدهای صنفی که دانش لازم برای کار با اینترنت نداشته‌اند نیز آموزش‌های لازم داده شده است.

به گفته این مقام مسوول در وزارت صمت، حضور در بازار تجارت الکترونیک، امکان رقابت و بازاریابی را نیز برای فروشندگان فراهم می‌کند، بسترهای فروشگاه‌های اینترنتی، یکسری هشتگ برای فروشندگان تولید کرده‌اند که اگر فروشندگان کالاهای خود را با این هشتگ به فروش رسانند، در یک بخش ویژه در سایت برای آنها تبلیغ می‌کنند. رهبری ادامه داد: در چندین سال اخیر برای تجارت الکترونیک کشور زحمات زیادی کشیده است و در برخی شاخص‌ها ما از نظر جهانی رتبه خوبی داریم، در سال گذشته ۲۰۸ هزار میلیارد تومان میزان تجارت الکترونیک  و یک میلیارد و ۳۰۰ هزار تعداد معامله الکترونیک کشور بوده است. او با بیان اینکه وقتی کسب و کارهای ما به صورت حضوری فروش بیشتری دارند، طبیعی است برای ورود به بازار اینترنتی کند عمل کنند، گفت: نیاز به مشوق‌هایی برای حضور کسب و کارها در فضای الکترونیکی است که به عنوان مثال می‌توان از اهرم مالیات بر ارزش افزوده برای این موضوع استفاده کرد و کسب و کارهایی که فروش اینترنتی دارند مالیات ارزش افزوده کمتری بپردازند. رهبری همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر اغلب راهکارها برای مقابله با کرونا از جنس تعویق و تخفیف است، گفت: اما فرصت تجارت الکترونیک می‌تواند تهدید را به فرصت تبدیل کند و باید قبل از وقوع حادثه به فکر آن بود. مسوول تجارت الکترونیک کشور در پایان افزود: در جشنواره اینترنتی بهاره قرار بر این است هر استان واحدهای صنفی خود را در فروشگاه‌های مختص همان استان سازماندهی کند، اگر هماهنگی بین اصناف صورت پذیرد افرادی که کالاهای کشاورزی نیز به فروش می‌رسانند می‌توانند از این بستر استفاده کنند.

    نگرانی از اجرای تعطیلی بازار و محدودیت تردد

با این حال اما برخی از صنوف از اجرای تعطیلی بازار و محدویت تردد ابراز نگرانی کردند. به‌طوری‌که نایب‌رییس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور گفت: عرضه مرغ بیش از کشش بازار است و مرغداران به‌شدت نگران نتایج تعطیلی بازار در روزهای آینده بر بخش تولید هستند. حبیب اسدالله نژاد در گفت‌وگو با ا«یلنا» با اشاره به احتمال تصمیم برای تعطیلی و محدودیت رفت و آمد در روزهای آینده، اظهار کرد: مرغداران مطابق هر ساله برای بازار ایام نوروز برنامه افزایش جوجه‌ریزی را انجام داده‌اند، اما با مشکلات جدی در بازار روبه‌رو شده‌اند. به گفته او، در شرایطی که بازار کشش مصرف عرضه مرغ تولیدی را ندارد تصمیم احتمالی برای تعطیلی و محدودیت تردد نگرانی تولیدکنندگان را افزایش داده است! اسدالله‌نژاد البته یادآور شد: تصمیم به تعطیلی یا محدودیت تردد برای حفظ سلامت جامعه اقدامی درست است، اما دولت نباید فراموش کند که توقف چرخه تولید نیز می‌تواند نتایج منفی زیادی به دنبال داشته باشد و در این شرایط حمایت از تولید اهمیت زیادی دارد.

 

ارسال نظر