اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۰۰:۰۷:۲۵
کد خبر: ۱۶۴۹۱۸

نامه هفت تشکل کشاورزی  به جهانگیری

نمایندگان هفت تشکل خصوصی بخش کشاورزی در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور از کمبود نهاده‌های دامی به ویژه ذرت در آستانه شب عید خبر دادند و از دولت خواستند تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کند. در متن این نامه آمده است که با توجه به شرایط فصل و نزدیکی به ایام عید تولید‌کنندگان با حداکثر ظرفیت در بخش‌های تولید مرغ، تخم مرغ، شیر و گوشت قرمز اقدام به پرورش دام و طیور نموده‌اند. متاسفانه در این شرایط با کمبود تامین نهاده‌های مورد نیاز از جمله ذرت که یکی از عمده‌ترین نهاده مورد نیاز پرورش‌دهندگان است، مواجه شده‌ایم. به‌طوری که قیمت این نهاده در بازار آزاد به بالای دو هزار تومان رسیده و سایر نهاده‌ها نیز با وضعیت مشابهی مواجه هستند. ادامه این روند منجر به بروز تلفات و خسارات جبران‌ناپذیر به سرمایه‌های ملی، کاهش تولید، عرضه محصولات نهایی خواهد شد. خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به رفع این مشکلات به هر طریق ممکن اقدامات لازم صورت گیرد. لازم به ذکر است که بخشی از مشکلات ایجاد شده، ناشی از تصمیمات اشتباه به واسطه تغییر رویه‌ها و همچنین عدم تخصیص به موقع و کافی ارز می‌باشد. در ضمن چنانچه امکان تامین ارز متناسب با حجم تولید مورد انتظار دولت محترم وجود ندارد، اعلام فرمایند تا براساس منابع ارزی قابل تخصیص، سطح تولیدات در گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و گوشت قرمز تنظیم شود.

مرزهای مبادلاتی ایران  به عراق باز است

یحیی آل‌اسحاق رییس اتاق مشترک ایران و عراق درباره آخرین وضعیت صادرات به کشور عراق در شرایط حال حاضر اظهار کرد: صادرات به عراق به غیر از مرز مهران، در بقیه مرز‌ها انجام می‌شود و ممکن است این مرز هم به زودی بازگشایی شود.  رییس اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به اینکه ایران هیچ مشکلی در حرکت کامیون‌های خود به عراق ندارد، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا طبیعی است که دولت عراق ملاحظاتی را در مورد ورود مسافران و گردشگران داشته باشد. آل اسحاق میزان صادرات ایران به عراق در سال گذشته را ۱۳ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: در ۱۰ ماهه امسال ۹ میلیارد دلار کالا از کشورمان به عراق صادر شده است. رییس اتاق مشترک ایران و عراق در پاسخ به این پرسش که اخباری نادرست مبنی بر بسته بودن مرزهای ایران و عراق در فضای مجازی منتشر شده است و آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟ بیان کرد: اخبار نادرست منتشر شده مبنی بر بسته بودن مرز‌های بین ایران و عراق، بیانگر آن است که دشمنان ایران به دنبال ایجاد جنگ روانی هستند.

مرز‌های ایران و افغانستان همچنان بسته است

حسین سلیمی رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان درباره وضعیت حال حاضر مرز‌های زمینی و هوایی کشورمان با کشور افغانستان اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشورمان، مرز‌های زمینی و هوایی بین ایران و افغانستان همچنان بسته است. رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان ادامه داد: اگر تا چند روز پیش هم ۱ یا ۲ پرواز صورت می‌گرفت، تنها با هدف بازگشت مسافران، از کشوری به کشور خودشان بوده است. سلیمی در پاسخ به این پرسش که آیا شیوع ویروس کرونا توانسته است تاثیری بر بازار صادرات و واردات داشته باشد؟ گفت: قطعا بر واردات و صادارت تاثیرگذار بوده است، چرا که در شرایط فعلی بسیاری از کالا‌ها جابه‌جا نمی‌شوند و ممکن است بسیاری از آنها از جمله موادغذایی و... فاسد شوند که این امر آثار جانبی هم دارد. به گفته رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان؛ شیوع ویروس کرونا به‌طور قطع نمی‌تواند تنها تاثیر منفی داشته باشد چرا که اثرات مثبتی را هم بر جای می‌گذارد. سلیمی ابراز امیدواری کرد که این مشکلات‌ به زودی مرتفع شود و ایران و افغانستان بتوانند همانند گذشته به فعالیت خود ادامه دهند. گفتنی است؛ شیوع ویروس کرونا توانسته است به بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله بازرگانی؛ صادرات و واردات لطمه وارد کند که بخش بازرگانی ایران و افغانستان از جمله این موارد است.

سازمان توسعه تجارت به توافقنامه اوراسیا آگاهی ندارد

عضو هیات رییسه اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به توافقنامه اوراسیا، گفت: سازمان توسعه تجارت به مسوولیت سنگین خود نسبت به توافقنامه اوراسیا آگاهی ندارد. سیدسعید جلالی‌فر گفت: توافقنامه اوراسیا یکی از برنامه‌های توسعه‌ای بنادر شمالی کشور نه فقط انزلی است که در ادامه بنادر جنوبی ایران و کشورهای عضو را نیز توسعه خواهد داد.  وی افزود: بااین‌حال این توافقنامه می‌تواند بیشترین نقش را در توسعه بنادر شمالی ایران و جنوب روسیه داشته باشد و این موضوع یکی از تصمیمات و راهبردهای روسیه در توسعه تجارت با ایران است. وی یادآور شد: هدف از روسیه از زمان تزار این بوده که بتواند به آب‌های گرم دسترسی پیدا کند و تجارت خودش را با هند، پاکستان، شرق آفریقا و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس را از موقعیت قلمرو جمهوری اسلامی ایران توسعه دهد. عضو هیات‌رییسه اتاق مشترک ایران و روسیه با اشاره به اینکه این توافقنامه سه کارگروه تحت عناوین مشترک، تجارت کالا و تجارت قواعد مبدا دارد که باید اینها تشکیل می‌شدند، تصریح کرد: کارگروه مشترک درواقع در راس و هرم مدیریت پیاده‌سازی اوراسیا قرار دارد و دومین آن کارگروه تجارت بوده که قلب این توافقنامه است. یعنی تمام تصمیم‌سازی و شناسایی مشکلات و تبادلات تجاری در این کارگروه تشکیل می‌شود.

 

ارسال نظر