اخبار

۱۳۹۸/۱۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۵۷۱

تولیدکنندگان نیازهای داخلی را پوشش می‌دهند

یک عضو سابق اتاق بازرگانی ایران معتقد است با توجه به ظرفیت تولیدی که واحدهای ایرانی در سال‌های گذشته به وجود آورده‌اند، در صورت فراهم شدن مقدمات لازم بخش زیادی از نیاز داخلی کشور به وسیله تولید ملی قابل پوشش خواهد بود.  جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های گذشته واحدهای تولیدی مختلفی از سراسر کشور و در شهرک‌های صنعتی مستقر شده و کار خود را آغاز کردند. هرچند این واحدها برای دستیابی به موفقیت‌های بیشتر نیاز به حمایت و برطرف شدن برخی مشکلات زیرساختی دارند، اما در شرایط فعلی می‌توان روی توانایی آنها در تامین مواد مورد نیاز داخل کشور حساب باز کرد. به گفته وی، تولیدکنندگان ایرانی در ماه‌های اخیر با برخی تلاطم‌ها و تغییرات مکرر اقتصادی روبرو شدند که ارزیابی شرایط آینده برای آنها را دشوار کرد. از این‌رو پیش از هر چیز برای افزایش توان تولید داخل باید تلاش کرد آینده برای آنها قابل تحلیل باشد. عضو سابق اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تامین مواد اولیه و نقدینگی دو دغدغه اصلی امروز تولید‌کنندگان ایرانی است، گفت: با توجه به بازگشت تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز دسترسی به مواد اولیه برای تولیدکنندگان ایرانی قدری دشوار و پیچیده شده از این‌رو یکی از راه‌هایی که می‌توان با استفاده از آن تولید ملی را تضمین کرد، حمایت از رسیدن مواد اولیه به تولیدکنندگان است. عدالتیان افزود: در کنار آن نحوه‌ اخذ مالیات از تولیدکنندگان و چگونگی حفظ وضعیت در شرایط فشار تحریم‌ها موضوع دیگری است که می‌تواند آینده اقتصادی ایران و تولیدات داخلی را تضمین کند.

صادرات سیمان همچنان ممنوع است

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: در گذشته و هم‌اکنون صادرات کلینکر اتفاق می‌افتاد و صادرات سیمان نداشته‌ایم. عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: مدتی است که بحث شیوع ویروس کرونا در دنیا پررنگ و باعث شده بسیاری از فعالیت‌ها کم شود و حتی به تعطیلی کشیده شده‌اند. او بیان کرد: کرونا نه تنها باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل شده بلکه راه صادرات برخی کالاها را نیز دچار مشکل کرده است. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه کشور‌های آفریقایی ظرفیت خوبی برای واردات محصولات ایرانی دارند، گفت: صادرات به کشور‌های آفریقایی ناچیز است و صادرات به کشور‌های منطقه در اولویت قرار گرفته است. شیخان با تاکید بر اینکه بازار عراق برای صادرکنندگان ایرانی، یکی از بازار‌های استراتژیک به‌شمار می‌رود، گفت: این بازار سال‌هاست جزو پنج کشور مقصد صادراتی کالا‌های ایرانی به شمار می‌رود و تولیدکنندگان صنایع مختلف این بازار البته چند ماهی است که مثل سابق سودی ندارد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه میزان صادرات فولاد به عراق ماه‌هاست کاهش یافته است، ادامه داد: میزان تعرفه‌های واردات از ایران به بالاترین حد رسیده است و ادامه صادرات به این کشور برای صادرکنندگان توجیه اقتصادی چندانی ندارد. به گفته شیخان، طی یکسال گذشته عراقی‌ها با این عنوان که می‌خواهند در سیمان خودکفا شوند، حتی پروژه‌های عمرانی خود را به ایرانی‌هایی که در مزایده‌ها برنده می‌شوند، نمی‌دهند. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص اینکه عراق مرز‌های خود را بر روی کالا‌های ایرانی بسته و با بسته شدن مرزها، کامیون‌های حامل محموله‌های صادراتی سرگردان شده‌اند، گفت: بسته شدن مرز‌های عراق، نگرانی برای صادرات سیمان به شمار نمی‌آید چرا که بخش عمده صادرات صنعت سیمان از مرز‌های جنوبی کشور انجام می‌شود. او با اشاره به اینکه در گذشته نیز صادرات سیمان انجام نمی‌شد، گفت: در گذشته و هم‌اکنون صادرات کلینکر اتفاق می‌افتاد و صادرات سیمان نداشته‌ایم.

دیپلماسی اقتصادی کشور در آسیای میانه فعال‌تر شود

رییس اتاق بازرگانی ایران و تاجیکستان گفت: باید توجه داشت اکثر بار واگن‌های مرز ترکمنستانُ مانند سیب درختی با خطر فسادپذیری مواجه هستند و امیدواریم تا اواخر امروز ترخیص آنها محقق شود. محمد حسین روشنک در گفت‌وگو با ایلنا در مورد تعیین تکلیف ۳۰ واگن از محصولات کشاورزی و موادغذایی که در مرز ایران و ترکمنستان مانده‌اند، اظهار داشت: با همکاری معاون استاندار و سفیر ایران در ترکمنستان قرار بود که مجوز عبور این واگن‌ها صادر شود که تا این لحظه صورت نگرفته است. چون این واگن‌ها از کشور ترکمنستان به کشورهای آسیا خواهند رفت، ترکمنستان عبور آنها را منوط به ارسال پیام قرنطیه از سوی کشورهای مقصد کرده است. وی ادامه داد: بنابراین در این شرایط فعالیت سفرا و فعالین سیاسی و اقتصادی ایران در کشورهای آسیای میانه مهم است، تا با رایزنی این مجوز صادر شود وگرنه با مشکل روبه رو خواهیم شد. باید توجه داشت اکثر بار این واگن‌ها مانند سیب درختی با خطر فسادپذیری مواجه هستند. رییس اتاق بازرگانی ایران و تاجیکستان تصریح کرد: امروزه تقریبا همه کشور با ویروس کرونا درگیر هستند و باید توجه داشت کالاهای واگن‌ها هم ارتباطی با این موضوع ندارد بنابراین در این شرایط دیپلماسی کشور از نقش مهمی برخوردار است.

 

ارسال نظر