جزییات اختلاف رقمی استرداد مالیات برارزش افزوده صادرکنندگان

۱۳۹۸/۱۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۰۳۷

اختلاف 50 درصدی بین رقم استرداد مالیات بر ارزش افزوده در سال 97 بین صادرکننده و سازمان امور مالیاتی موضوعی است که محمد لاهوتی در خصوص آن به خبرنگار اگزیم نیوز توضیح داد. وی گفت: موضوع 2500 میلیارد تومان در جلسه شورای گفت‌وگو 15 مهر سال جاری توسط نماینده سازمان امور مالیاتی مطرح شد که این حجم از مالیات در صندوق جمع شده است ولی چون ساز و کار اجرایی برای آن وجود ندارد ما نمی‌توانیم آن را پرداخت نماییم.

 وی خاطرنشان کرد: رقم 1500 میلیارد تومان، مربوط به سال 1397 است ولی بحث 2500 میلیارد تومان در نیمه دوم سال 1398 مطرح شد. برای سال 98 هنوز موضوع مالیات بر ارزش افزوده تعیین تکلیف نشده است.

لاهوتی اظهار داشت: دلیل این وضعیت عدم اعلام شرایط اخذ مالیات بر ارزش افزوده از سوی بانک مرکزی است. به گفته رییس کنفدراسیون صادرات ایران جلسات متعددی در همین زمینه برگزار شده و پیش بینی می‌شود طی چند روز آینده پرداخت مالیات 6 ماهه اول سال 98 شروع شود.  وی اذعان داشت: به‌طور کلی موضوع مالیات بر ارزش افزوده و اتصال آن به بحث برگشت ارز حاصل از صادرات، به نوعی صادرکنندگان را ملزم می‌کند که تا حدود یک سال روی برگشت ارزش افزوده محصولات شان حساب باز کنند و این به معضلی جدی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان تبدیل خواهد شد.

 لاهوتی افزود: پیرو تداوم این وضعیت بخش عمده‌ای از منابع مالی صادرکنندگان بلوکه می‌شود؛ در صورتی‌که خودشان در محل‌های دیگری از بانک‌ها استقراض کرده‌اند و تسهیلاتی با بهره سنگین پرداخت می‌کنند و به عقیده ما این مساله در مغایرت با منافع ملی، منافع تولیدکننده در سال رونق تولید است.

 عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی گفت: نکته قابل تامل در بحث مالیات بر ارزش افزوده بر ارز حاصل از صادرات این است که مجلس شورای اسلامی با اینکه از چالش‌های پیش‌روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان در سال 1397 کاملا مطلع بود اما مجددا این طرح را در بودجه سال 1398 قرار دادند.

 

ارسال نظر