پتانسیل‌های بخش خصوصی را جدی بگیرید

۱۳۹۸/۱۲/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۹۴۵

فعالان اقتصادی در حوزه نشر دیجیتال با رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال دیدار کردند. در این جلسه که با حضور رییس فدراسیون فاوا و اعضای هیات‌مدیره انجمن ناشران دیجیتال برگزار شد، مشکلات نشر دیجیتال مطرح شد. همچنین فعالان اقتصادی این حوزه خواستار تعاملات نزدیک‌تر با این مرکز شدند. رییس مرکز فناورری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال نیز از همکاری با بخش خصوصی و استفاده از پتانسیل‌های این بخش استقبال کرد.

به گزارش فدراسیون فاوا، محمدرضا طلایی رییس هیات‌مدیره فدراسیون فاوا و رییس کمیسیون فاوای اتاق ایران ضمن معرفی ظرفیت‌های اتاق بازرگانی، در این جلسه گزارشی در خصوص فعالیت اتاق در بخش اقتصاد فرهنگ و هنر ارایه داد. او گفت: اتاق بازرگانی بیش از دو دهه است که زمینه حضور فعالان فاوا در اتاق بازرگانی را فراهم کرده است . این نهاد به عنوان پارلمان بخش خصوصی و مشاور سه قوه، تاکنون درحوزه‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، نظرات تخصصی خود را به دولت اعلام داشته و می‌دارد. به عنوان نمونه، در آخرین نشست کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران در خصوص طرح نمافا مباحثی مطرح شد که در نهایت قرار بر این شد که با مرکز پژوهش‌های مجلس کمیته‌ای مشترک تشکیل شود و نظرات کارشناسی کمیسیون فاوا مبنی بر مخالفت با این طرح تهیه و به هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران ارایه شود. همچنین در بخش‌های اجرایی شامل برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، حضور در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی، اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری و بازاریابی، ساماندهی تولید و‌ توسعه صادرات فناوری اطلاعات پتانسیل‌های بالقوه وجود دارد که اتاق بازرگانی آما‌ده همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

طلایی افزود: از پتانسیل کمیته ماده ۱۲ و شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برای رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان محتوای دیجیتال با همکاری مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال می‌توان بهره گرفت. مشکلات صادرات فناوری اطلاعات نیز از طریق همکاری نزدیکی که بین اتاق ایران و سازمان توسعه تجارت وجود دارد، قابل پیگیری است. رییس هیات‌مدیره فدراسیون فاوا همچنین به بازنگری در منشور همکاری بین اتاق و وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی آمادگی دارد ضمن بازنگری این منشور، نسبت به فعال کردن آن اقدام کند. او همچنین عنوان کرد: دبیرخانه اقتصاد فرهنگ و هنر در چند ماه آینده در اتاق تاسیس می‌شود.

شهرام حاج قربانی، نایب‌رییس انجمن ناشران دیجیتال نیز در این نشست عنوان کرد: تنها تشکل ثبتی در حوزه نشر دیجیتال، انجمن ناشران دیجیتال است که نزدیک به ۶ سال از ثبت آن می‌گذرد. اما بسیاری از فعالیت‌های کسانی که در شروع کار با این انجمن همراه بوده‌اند، تعطیل شده است. در دوره‌های مختلف خواسته‌ایم که با مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال همکاری داشته باشیم و به عنوان بازوی بخش خصوصی برای تسهیل کسب و کار با وزارت ارشاد وارد تعامل شویم. منشور همکاری اتاق و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در همین راستا بود.

امیر جهان تیغ، یکی از اعضای هیات‌مدیره انجمن ناشران دیجیتال نیز از ضعیف بودن ارتباط فعالان این حوزه با مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال گلایه کرد و درخواست کرد که تعاملات با این مرکز قوی‌تر از گذشته شود. او گفت: هر روز قوانین و مقررات جدیدی وضع می‌شود که نیازمند ان است که فعالان این حوزه مشکلاتشان را در این زمینه با مرکز و متولیان و مسوولان در میان بگذارند. به عنوان مثال اخیرا بخشنامه‌ای در خصوص مجوزدهی صدا و سیما برای تولیدکنندگان محتواهای صوت و تصویر ابلاغ شده که شبهه‌های زیادی را برای فعالیت‌هایی که پیش از این از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز دریافت کرده بودند ایجاد و آنها را بلاتکلیف کرده است. انتظار بر این است که مرکز بتواند در این راستا شفاف‌سازی کند تا آرامش بیشتری بر این حوزه حاکم شود.

محمدرضا بهمنی، رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال پس از استماع نظرات حاضران در نشست ضمن بیان اینکه همواره در ادوار مختلف شاهد چالش‌هایی در خصوص سنت و مدرنیته بوده‌ایم، گفت: چالش بین حوزه کلاسیک فرهنگ و رسانه و حوزه نوین طبیعی است و همواره فناوری در هر بخشی که وارد شده، تقابل‌هایی را به همراه داشته است. البته بخشی از مشکلات نیز به ساختارهای موجود در کشور برمی‌گردد. به نظر می‌رسد نظام ساختاری ارتباط بخش حاکمیتی با بخش غیر حاکمیتی جامع نیست و درون بخش حاکمیتی چالش‌های ساختاری در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد. همچنین شاهد چالش‌هایی در مناسبات بین بخش حاکمیتی و غیرحاکمیتی هستیم که در حوزه دیجیتال نیز دیده می‌شود.

بهمنی افزود: در طول این یک‌سال گذشته طرحی تعریف شد که بر اساس آن، حرکت به سمت وزارت فرهنگ و ارشاد ۲ یا وزارت فرهنگ و ارشاد نوین شکل می‌گیرد. در واقع این طرح درون وزارتخانه در حال پیگیری است. البته بر اساس این طرح تداخلی با سایر دستگاه‌ها نداریم؛ بلکه فناوری‌های جدید را به سایر دستگاه‌ها معرفی می‌کنیم. ولی ما در درون دولت هم مقاومت‌های برای ورود تکنولوژی‌های جدید داریم. حدود ۷ تا ۸ ماه است که اسم جدید مرکز را (وزارت فرهنگ و ارشاد نوین) به مراجع ذی‌ربط ارسال کرده‌ایم و در انتظار تایید هستیم.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به دیجیتالی کردن تشکل‌های فرهنگی و هنری اشاره کرد و گفت: از تمام این تشکل‌ها خواسته‌ایم که بخش دیجیتال را در بدنه تشکل فعال کنند. این تعریف و نگاه جدیدی است که مرکز آن را دنبال می‌کند. او عنوان کرد: ما در حوزه تشکل‌های بخش خصوصی هم باید محتوا را جدی بگیریم و پتانسیل‌های خوبی هم در این بخش وجود دارد.

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه در ارتباطات ما انحصاری وجود ندارد و مرکز برای ارتباط با فعالان این بخش محدودیتی قائل نمی‌شود، گفت: بخشی از ارتباط ما قطعا با اتاق بازرگانی و استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های موجود در اتاق خواهد بود. ما به همکاری با بخش خصوصی اعتقاد داریم. هرکجا که دولت بتواند پایش را از جایی که بخش خصوصی مشغول فعالیت است کنار بکشد، کارها راحت‌تر و بهتر پیش می‌رود؛ این باور ماست. اما به این معنی نیست که حاکمیت هم نقش خود را ایفا نکند.

 

ارسال نظر