ترکمنستان مقصد ایده‌آل صادرات دانش مهندسان ایرانی است

۱۳۹۸/۱۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۶۱۰

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران وترکمنستان ضمن تشریح فرصت‌های همکاری پیش روی ایران و ترکمنستان، خواستار مشارکت فعالان اقتصادی در انتخابات هیات‌مدیره این اتاق مشترک شد.

به عقیده مجید محمدنژاد، ترکمنستان که قبلا مقصد ایده‌آلی برای صادراتی محصولات معدنی محسوب می‌شد، امروز می‌تواند مقصد صادرات دانش مهندسان ایرانی باشد.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان گفت: با توجه به کاهش روابط اقتصادی دو کشور دوست و همسایه ایران و ترکمنستان طی سال‌های اخیر، امروزه روابط اقتصادی این دو کشور نیازمند توجه شایسته است؛ سابقه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... این دو کشور نشان‌دهنده ظرفیت‌های بالقوه اقتصادی است که متأسفانه اکنون بخشی از این ظرفیت‌ها توسط کشورهای دیگر منطقه بالفعل شده و سهم ایران در مراودات تجاری طی سال‌های اخیر بسیار کاهش پیدا کرده است. به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، مجید محمدنژاد فرصت‌های پیش روی همکاری ایران و ترکمنستان را تشریح کرد و افزود: اگر در گذشته ترکمنستان مقصد ایده آلی برای صادرات محصولات معدنی و... بود، امروز می‌تواند مقصد صادرات دانش مهندسان ایرانی باشد؛ چراکه اقداماتی خوبی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان شکل گرفته است.

 او تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در عرصه نفت، گاز و تولید قطعات نیروگاهی در ایران شروع به فعالیت کرده‌اند و با همت جوانان ایرانی توانسته‌اند به بازارهای خارجی ورود پیدا کنند؛ حال با توجه به اینکه یکی از صنایع پررونق در ترکمنستان، صنعت نفت و گاز این کشور است لذا وقت آن است که با تسهیلگری دولت بتوانیم در این عرصه به‌صورت جدی وارد شویم.

 او با تأکید بر مشارکت بخش خصوصی و دولت برای حل مشکلات موجود و بهره‌مندی از راهکارهای جدید، افزود: با توجه به شرایط حساس منطقه‌ای دیگر نمی‌توان مانند گذشته عمل کرد. در روابط اقتصادی دو کشور نباید صرفاً موفقیت‌های گذشته در روابط اقتصادی این دو کشور را الگو قرار داد و باید ظرفیت‌های جدیدی همچون بهره‌مندی از اقتصاد دانش‌بنیان، گردشگری سلامت و ایده‌های جدید در توسعه روابط دو کشور را به‌کار گرفت.

 

 

ارسال نظر