اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۵۳۲

آرامش بازار با شفافیت اقتصادی حفظ می‌شود

یک عضو اتاق بازرگانی تهران معتقد است با وجود کنترل نسبی قیمت کالاها در بازار، برای رسیدن به آرامش قطعی باید شفافیت در اقتصاد افزایش یابد.  سید رضی حاجی آقامیری اظهار کرد: با توجه به اینکه در ماه‌های گذشته اقتصاد ایران با برخی تلاطم‌ها مواجه بوده و برخی تصمیمات غلط نیز در آن مشاهده شده است، برای رسیدن به آرامش باید تلاش کرد با اصلاح این تصمیمات غلط شفافیت را در اقتصاد افزایش داد. وی با بیان اینکه از سال گذشته فشار بر تولیدکنندگان افزایش یافته است، توضیح داد: از سویی با بالا رفتن نرخ ارز تامین مواد اولیه برای برخی تولیدکنندگان دشوار شد و از سوی دیگر با بالا رفتن نرخ تورم، هزینه نیروی کار و اقدامات جاری بالا رفت.

این عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در چنین شرایطی با توجه به قیمت‌گذاری دستوری که در برخی حوزه‌ها وجود داشت، نرخ‌ها براساس روند واقعی خود افزایش نیافتند و این موضوع شرایط را برای تولیدکنندگان داخلی دشوار کرد. وی ادامه داد: در کنار آن چند نرخی شدن ارز نیز باعث شد شفافیت در اقتصاد کم شود و برخی افراد به دلیل رانتی که در اختیار داشتند، نسبت به تولیدکنندگان واقعی شرایط بهتری پیدا کردند. با این وجود با بازگشت آرامش نسبی، بازار شرایط بهتری پیدا کرده، اما برای اثرگذاری بلندمدت باید به شفافیت و برابری اقتصادی نزدیک شد. حاجی آقامیری درباره وضعیت بازار در ماه‌های پیش‌رو نیز گفت: با توجه به محدودیت واردات، فضای بهتری برای کالاهای تولید داخل به وجود آمده است. هرچند هنوز مسائلی همچون قاچاق شرایط را برای ما دشوار می‌کند، اما می‌توان امیدوار بود که با توجه به بازار شکل‌ گرفته در اقتصاد ایران در صورتی که برخی تصمیمات غلط اصلاح شود، شرایط آرامش امروز تداوم یابد و لااقل تلاطم‌هایی که در ماه‌هایی از سال ۱۳۹۷ با آن روبرو بودیم دیگر تکرار نشود.

ضرورت واردات ۲۰۰  هزار تن برنج برای تنظیم بازار شب عید

مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره آخرین وضعیت واردات برنج، اظهار کرد: بنابر آمار تاکنون لیست‌هایی که به بانک مرکزی برای تخصیص ارز ارسال شده و بخشی از محموله‌های آن وارد کشور شده است، اما هنوز حدود ۵۰ هزار تن تخصیص ارز به برنج‌های وارداتی داده نشده است. وی افزود: برای تنظیم بازار شب عید حدود ۴۰۰ هزار تن برنج ثبت سفارش شده که لیست‌های آن در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته ضمن آنکه ۲۰۰ هزار تن از این محموله‌ها وارد کشور شده است، اما همچنان به سبب دخالت‌های بی‌مورد از سوی برخی مسوولان، ارز موردنیاز تخصیص داده نشده است. دبیر انجمن واردکنندگان برنج با انتقاد از سیاست فعلی مسوولان وزارت جهاد کشاورزی پیرامون واردات برنج، گفت: اخیرا سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به رییس‌جمهور اعلام کرده‌اند که ما نیازی به واردات بی‌رویه برنج نداریم که این امر مشکلات متعددی برای بازار شب عید ایجاد خواهد کرد چرا که اگر نتوانیم برنج موردنیاز را وارد کنیم، بدون تردید شب عید دچار بحران جدی خواهیم شد چرا که تعلل در واردات موجب شده محموله‌ها به کشور‌های مبدأ بازگردد. کشاورز ادامه داد: با وجود آنکه ۶ دهک جامعه برنج خارجی مصرف می‌کنند، جای این سوال مطرح است که سرپرست وزارت جهاد کشاورزی بنا بر چه استدلالی واردات برنج برای تنظیم بازار شب عید را بی‌مورد می‌دانند در حالی که قیمت برنج تولید داخل به گونه‌ای است که اقشار ضعیف جامعه قدرت خرید آن را ندارند؟ این مقام مسوول با اشاره به اینکه ماهانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تن برنج خارجی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بنابر آمار متوسط سرانه مصرف برنج خارجی به ازاء هر نفر

 ۲۰ کیلوگرم است که به همین خاطر از دولت‌مردان تقاضا داریم در تصمیم‌گیری‌ها به گونه‌ای عمل نکنند که اقشار ضعیف جامعه در تأمین برنج موردنیاز خود دچار مشکل شوند یا بعضا به سبب عدم امکان خرید برنج داخلی مجبور به حذف برنج از سفره خانوار شوند.

وی در پایان گفت: باتوجه به نبود ذخیره برنج خارجی در انبارها، حداقل ۲۰۰ هزار تن برنج برای تنظیم بازار شب عید باید وارد شود در غیر این صورت شاهد التهاب قیمت و فروش با نرخ‌های دلخواه فروشندگان در بازار خواهیم بود.

 راهکاری به نام واردات خودروی کارکرده

عضو اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران گفت: این تورمی که امروز در بازار شاهد هستیم تحت تاثیر اتفاقات سیاسی و تحریم‌ها است و چون افق روشنی برای حل این مشکلات وجود ندارد پس قیمت‌ها همچنان افزایش خواهد یافت.  حسین سعیدی در خصوص آخرین وضعیت بازار خودرو گفت: وضعیت بازار اکنون به گونه‌ای است که هیچ فردی تا مجبور نباشد خودرو خود را نمی‌فروشد زیرا وضعیت آینده کاملا مبهم است، بنابراین پیش‌بینی آن است که قیمت‌ها باز هم افزایش پیدا کند. وی در خصوص کاهش قیمت در روزهای اخیر گفت: پرایدی که تا 20 روز پیش 44 میلیون بوده اکنون به 62 میلیون تومان رسیده است حالا اگر یک میلیون تومان ارزان شود آنچنان تاثیری روی بازار ندارد پس اصلا نمی‌توان گفت قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است. وی ادامه داد: در دو سال اخیر موج تورمی بر بازار حاکم بوده و مسیر آن اصلا مشخص نیست پس نمی‌توانیم بگوییم اکنون بازار شب عید یا بازار آغاز فصل مسافرت‌هاست مسیر بازار هر روز در حال افزایش قیمت است و رکود همچنان ادامه دارد.

 

ارسال نظر