اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۲۷۴

شرایط به‌نفع صنایع پایین دست است

علی شیبانی گفت: هیچ عقل سلیمی با صادرات از کشور مخالفت نمی‌کند؛ آنچه مسلم است اینکه صادرات مواد خام خیانت به نسل آینده است و شرایط فعلی اقتصاد کشور به نفع صنایع پایین‌دست است. وی اذعان داشت: اشتغال و ارزآوری صنایع پایین دست می‌تواند مملکت را دگرگون کند در صورتی‌که مواد خام اولیه با قیمت پایین در دسترس تولیدکننده باشد نه اینکه مجبور باشد آن را به قیمت پایین‌تر از ترکیه وارد کند. شیبانی گفت: صادرات سه پیش‌شرط دارد که در صورت رعایت آن همه صنایع با صادرات موافق هستند.اول آنکه کالایی صادر شود که متقاضی داخلی نداشته باشد؛ دوم، قیمت کالای صادرشده پایین‌تر از قیمت آن در داخل از کشور نباشد و نهایتا سومین شرط اینکه از صادرات مواد خام مالیات احذ شود. عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع نساجی ایران تاکید کرد: ضروری است قیمت کالای صادراتی پایین‌تر از عرضه در داخل باشد، در غیر این صورت رقابت برای کالای داخلی، فرآیندی دشوار و نفسگیر خواهد شد. وی به اهمیت تکمیل زنجیره تولید اشاره کرد و گفت: رسیدگی به شرایط واحدهای تولیدی و تجهیز و به روز رسانی ماشین‌آلات آنها پیش نیاز تکمیل زنجیره تولید است و باید به نوعی برنامه‌ریزی شود که منفعت حاصل از هماهنگی صنایع پایین دست و بالادست از صادرات مواد خام بیشتر شود. علی شیبانی گفت: مواد خام صادرشده از کشور در صورت فرآوری و ایجاد ارزش افزوده، سه برابر ارز وارد کشور می‌کند و این فرصتی است که در خلأ درآمدهای نفتی باید آن را غنیمت شمرد.

قیمت گوشت را مدیریت  می‌کنیم

مدیرعامل شرکت پشتیبانی و امور دام گفت: اگر قیمت خرید گوساله زنده از سطح عادلانه تعیین شده یعنی حاشیه بازار محدوده ۲۷ هزار تومان فراتر رود، ذخایر استراتژیک گوشت را وارد بازار می‌کنیم. حسن عباسی معروفان با اشاره به وضعیت مطلوب تولید گوشت در کشور گفت: برنامه‌ریزی دقیقی در ستاد تنظیم بازار با هدف حمایت از روند تولید و همچنین بازار مصرف و سفره مردم اجرایی شده است و امروز نتایج این برنامه‌ریزی در بازار گوشت کشور به چشم می‌آید. وی گفت: خوشبختانه قیمت گوشت کاهش قابل توجهی را در بازار تجربه کرده و حجم تولید نیز نشان می‌دهد ادامه این روند مانع از بروز هر گونه مشکلی در بازار خواهد شد. وی اطمینان داد که بازار گوشت شب عید با هیچ مشکلی مواجه نباشد . به گفته وی برخورد با قاچاق خروجی دام با شدت در دستور کار است. معروفان تاکید کرد: بازار گوشت در وضعیتی مناسب قرار دارد و بی‌تردید کسانی که قصد دلالی دارند بی‌تردید با زیان مواجه خواهند شد .

 او با اشاره به اینکه عرصه ذخایر استراتژیک تا زمان منطقی شدن قیمت‌ها ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: خوشبختانه حجم ذخایر به صورتی است که قدرت دلالان را کاهش داده است.

کاهش صادرات فرش دستباف ایران

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف ایران گفت: صادرات فرش دستباف ایران از 400 میلیون دلار پارسال به 48 میلیون دلار در 8 ماه امسال رسیده که مهم‌ترین مشکلات این هنر صنعت، نداشتن پوشش بیمه‌ای قالیبافان، الزام پیمان‌سپاری ارزی در صادرات و 9 درصد مالیات ارزش افزوده است. عبدالله بهرامی در مورد گلایه‌های بافنده بزرگ‌ترین فرش دنیا که فرش 6 هزار متری را در ایران تولید و به کشور عمان صادر کرد، گفت: متأسفانه مشکل قالیبافان و هنرمندان این هنر صنعت به اندازه‌ای است که باید برای آنها خون گریه کنیم. چقدر افرادی هستند که عمر و جوانی‌شان را در صنعت بومی و هنر قالیبافی گذاشتند، اما حق آنها از سوی دلالان و دولت در قالب طرح‌هایی مثل الزام به پیمان‌سپاری ارزی در صادرات فرش دستباف و نیز قرار دادن 9 درصد مالیات ارزش افزوده به این هنر صنعت شده است. وی ادامه داد: حتی امریکا ارزش صنعت فرش ایران را می‌داند، به گونه‌ای که بعد از تحریم موشکی، دست روی فرش ایران گذاشت و صادرات فرش دستباف ایرانی را تحریم کرد، اما برخی از مدیران و مسوولان کشور ارزش این صنعت دستان هنرمندان ایرانی را نمی‌دانند. مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف ایران در مورد بیمه قالیبافان گفت: سال 88 در مجلس تصویب شد که هر سال 100 هزار هنرمند قالیباف تحت پوشش بیمه قالیبافان قرار گیرند که در افق 10 ساله بیش از یک میلیون نفر تحت پوشش قرار گیرند و قرار بود تا سال 98 حداقل یک میلیون قالیباف بیمه می‌شدند، در حالی که این اتفاق نیفتاد و تا سال 93 تعداد 450 هزار نفر بیمه قالیبافی شدند، اما از آن سال به بعد افراد جدید به سختی تحت پوشش قرار می‌گرفتند و بیمه‌شدگان موجود نیز به هر بهانه‌ای از پوشش بیمه حذف می‌شدند، به گونه‌ای که الان در کل کشور بین 240 تا 250 هزار نفر بیمه شده قالیباف نیز وجود دارد.  بهرامی گفت: پوشش بیمه نصفی از افراد بیمه‌شده به بهانه‌های مختلف توسط سازمان تأمین اجتماعی قطع شد. مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف ایران گفت: دولت به جای اینکه از اشتغال و هنر صنعت فرش دستباف حمایت کند، با قرار دادن تعهد پیمان سپاری ارزی جلوی صادرات فرش را گرفت.

 

ارسال نظر