نقش 70 درصدی بنگاه‌ها در اشتغالزایی صنعتی

۱۳۹۸/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۱۸۱

بهمن حسین‌زاده مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران در مراسم گشایش دومین نمایشگاه توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط استان گلستان گفت: صنایع کوچک و متوسط نقش مهمی در اقتصاد جهانی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه ایفا می‌کند. به گزارش شاتا، وی با اعلام اینکه براساس برآورد بانک جهانی بالغ بر 50 درصد اشتغال در دنیا توسط شرکت‌های کوچک و متوسط ایجاد شده، افزود: سهم این شرکت‌ها در تولید ناخالص داخلی اقتصادهای نوظهور به 40 درصد می‌رسد.

حسین‌زاده افزود: با وجودی که شرکت‌های کوچک ومتوسط از توان مالی و قدرت بازاریابی کمتری نسبت به شرکت‌های بزرگ برخوردار هستند. از این رو در توسعه اقتصادی کشورها و دستیابی به بازارهای صادراتی نقش قابل ملاحظه‌ای دارند و قدرت تحرک آنها در تغییر رشته فعالیت و انطباق کالاها و خدمات خود با ذوق و سلیقه مشتریان عمدتاً بیش از شرکت‌های بزرگ است. به گفته وی، برپایی نمایشگاه‌های تخصصی به منظور معرفی توانمندی‌های این شرکت‌ها اهداف متعددی را برآورده می‌کنند و توسعه صادرات غیر‌نفتی از جمله این اهداف است. حسین زاده، معرفی پتانسیل‌ها و توانمندی‌های شرکت‌ها و موسساتی که کالا و خدمات متنوع خود را عرضه کرده‌اند وآشنا کردن شرکت‌کنندگان با امکانات واحدهای تولیدی که می‌توانند نیازهای آنا را به برخی از اقلام مورد نیازشان تأمین کند را از دیگر اهداف در این زمینه معرفی کرد. وی همچنین انعقاد قراردادهای تجاری، مطلع کردن مسوولان و مقامات تصمیم‌گیرنده از مشکلات و خواسته‌های خود طی مذاکرات دو جانبه یا میزگردها و همایش‌های تخصصی و آگاهی از ذوق و سلیقه بازدیدکنندگان و سرانجام پیشرفت‌های تکنولوژیکی که رقبای تجاری یا صنعتی آنان عرضه کرده‌اند را هم از جمله اهداف مد نظر دانست.

حسین‌زاده ادامه داد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که حدود 96 درصد واحدهای اقتصادی کشور ما را بنگاه‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که نقش آنها در ایجاد اشتغال صنعتی به 65 تا 70 درصد می‌رسد و حمایت قاطع از این بنگاه‌ها و بر طرف کردن مشکلات آنها در زمینه نقدینگی، تأمین مواد اولیه، بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته و نوین، مهارت افزایی نیروی کار، مشکلات مالیاتی و بازاریابی می‌تواند توان رقابتی آنان را در بازارهای هدف برای توسعه صادرات افزایش دهد.

وی تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی و تزانزیتی این استان می‌تواند در توسعه صادرات ایران به ترکمنستان و سایر جمهوری‌های آسیای مرکزی نقش مهمی ایفا کند. از ویژگی‌های بارز این استان می‌توان به فرودگاه بین‌المللی گرگان، راه آهن، مرز آبی و ترانزیت جاده‌ای و شهرک‌های صنعتی فعال اشاره کرد. حسین‌زاده افزود: صنایع کوچک و متوسطی که در این نمایشگاه عرضه شده‌اند از پتانسیل‌های صادراتی قابل ملاحظه‌ای برخوردار هستند و موفقیت آنها در بازارهای هدف مستلزم آن است که به ارتقای کیفی محصولات و خدمات خود توجه کافی معطوف کنند. همچنین باید شیوه‌های مدیریتی خود را بهبود بخشند و استانداردهای مورد قبول بازارهای صادراتی را رعایت کنند.

وی تاکید کرد: این صنایع باید با همکاری واحدهای همگن به ایجاد مراکز تحقیق و توسعه مبادرت کنند تا بتوانند کالاها و خدمات جدیدی ارایه دهند که بازار فروش آنها محدود به کشورهای همجوار نباشد. این در حالی است که افزایش توان رقابتی این صنایع و برقراری رابطه منطقی بین آنها و صنایع بزرگ، تضمین‌کننده موفقیت آنها در بازارهای صادراتی است.

حسین‌زاده یادآور شد: شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران نیز به دفعات، توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط کشور را در نمایشگاه‌های داخلی و برون مرزی که برپا کرده وبه معرض نمایش قرار داده و آماده است که در اکسپوی 2020 دوبی که حدود 8 ماه دیگر برگزار خواهد شد، توانمندی‌های صادراتی استان‌های کشور را به بازدیدکنندگان این نمایشگاه جهانی که بزرگ‌ترین رویداد اقتصادی خاورمیانه در چند دهه اخیر به‌شمار می‌رود به معرض نمایش قرار دهد.

 

ارسال نظر