اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۰۹۹

خبرها از زیان اقتصادی حاصل از کرونا مستند نیست

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین معتقد است برای ارایه ارزیابی دقیق از وضعیت اقتصاد چین و تاثیر کرونا بر این اقتصاد، باید صبر کرد و اخبار و اطلاعاتی که در این زمینه منتشر می‌شوند، مستند نیستند. مجیدرضا حریری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: چین در تمام سال‌های گذشته خود را به عنوان یک قدرت اقتصادی جهان نشان داده و قطعا در مدیریت این ویروس نیز نیاز به کمک‌های مالی وجود ندارد، اما اینکه ما نشان دهیم در کنار مردم و دولت چین هستیم، قطعا مهم خواهد بود. به گفته وی، در دوره‌های اخیری که اقتصاد ایران با تحریم‌های سخت مواجه شده، دولت چین تلاش کرده ارتباطات دو کشور حفظ شود و در ماه‌های گذشته نیز چین همواره شریک اصلی تجاری ایران بوده و از این رو مهم است که ایران نیز نشان دهد که در شرایط سخت، همراهی خود را اثبات می‌کند. رییس اتاق بازرگانی ایران و چین با اشاره به اوج‌گیری ویروس کرونا در سال نوی چینی، گفت: با توجه به قرار گرفتن در تعطیلات سال نوی چینی، اقتصاد این کشور نیز خود را آماده چند روز تعطیلی کرده بود. باید دید دولت چین برای روزهای آینده چه برنامه‌ریزی خواهد کرد و آیا تعطیلات تمدید خواهد شد یا شیوه‌ای دیگر را در پیش می‌گیرند. به اعتقاد حریری باید پس از پایان یافتن تعطیلات و ارزیابی دقیق از شرایط، نسبت به تاثیر کرونا بر اقتصاد چین نظر داد و آنچه که در روزهای گذشته مطرح شده صرفا گمانه‌زنی است و منشأ علمی و آماری ندارد. به گزارش ایسنا، چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین غول‌های اقتصادی جهان از چند هفته قبل با شیوع ویروس کرونا مواجه شده و در تلاش است سرعت شیوع آن را کاهش دهد. برخی تحلیل‌گران می‌گویند در صورت طولانی شدن فرایند کنترل شیوع این ویروس، کرونا بر اقتصاد چین اثر منفی خواهد گذاشت.

درخواست برای جمع‌آوری تابلو‌ی فروشندگان قاچاق

مرتضی میری، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم‌خانگی با بیان اینکه اتحادیه لوازم‌خانگی طی نامه‌ای از نیروی انتظامی خواستار جمع‌آوری تابلو‌های برند‌های کره‌ای از سطح بازار شده است، گفت: این اتحادیه با توجه به بدعهدی کره‌ای‌ها و قطع ارتباط آنها با ایران و همچنین عدم ارسال هرگونه کالا و مواد اولیه دو (برند) یا نشان تجاری که سرمایه‌گذاری قابل توجهی در ایران انجام داده‌اند، طرحی را برای جمع‌آوری تابلو‌های این دو برند به نیروی انتظامی پیشنهاد داد. این مقام مسوول در اتحادیه فروشندگان لوازم‎خانگی همچنین در واکنش به تبلیغات شهر به شهر فروشندگان کالای قاچاق لوازم‌خانگی اظهار کرد: این اشخاص همان قاچاقچیانی هستند که از طریق مرز‌های بانه و جنوب کشور کالای قاچاق وارد می‌کنند و با سوءاستفاده از نام این دو برند (نشان تجاری) در حال فروش کالای خود هستند. میری در ادامه با بیان اینکه در حال‌حاضر ال‌جی، واردات رسمی هرگونه محصول به ایران را تکذیب کرده و صرفاً یک شرکت معروف، تعدادی پنل تلویزیون در داخل دارد، گفت: بنابراین کالا‌هایی از قبیل یخچال، لباسشویی و ظرف‌شویی که به نام این دو برند در بازار عرضه می‌شوند، تقلبی یا قاچاق هستند. گفتنی است، با توجه به ممنوعیت یک سال و نیمه واردات لوازم‌خانگی از تیرماه ۹۷ تاکنون، مشاهدات در سطح بازار حاکی از آن است که دو برند کره‌ای مشهور که در سال‌های پیش از ممنوعیت بازار داخل را در اختیار داشتند، هنوز در این بازار یکه‌تاز هستند. پیش‌تر نیز مسوولان یکی از این دو برند معروف طی نامه‌ای به نمایندگان خود اعلام کرده بودند، تابلو‌های خود را از سطح بازار جمع‌آوری نکرده و حتی طی همان نامه متقبل هزینه‌ها و عوارض شهرداری آن نیز شده بودند.

صادرات دام؛تنها راه‌حل مناسب حمایت از تولید داخل

سعید سلطانی سربستانی مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور از کاهش چشمگیر قیمت دام طی ماه‌های اخیر در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون قیمت هر کیلو گوساله زنده با کاهش ۴۰ درصدی نسبت به ابتدای سال ۲۵ هزار تومان و گوسفند زنده با افت ۲۵ درصدی ۳۶ هزار تومان به فروش می‌رسد. وی قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوساله را برای مصرف‌کننده را ۶۰ هزار تومان و گوشت گوسفندی را ۷۲ تا ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که به سبب سودجویی واسطه و دلال گوشت در مناطق شمال شهر تا جنوب شهر با نرخ‌های حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود که این امر اجحاف در حق مصرف‌کنندگان است. سلطانی ادامه داد: در حال حاضر تعدادی قابل توجهی دام از مرز‌های کشور قاچاق می‌شود که در صورت جلوگیری از این پدیده شوم دیگر نیازی به واردات گوشت برای تنظیم بازار داخل نیست. مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور از انباشت چشمگیر دام در واحد‌های دامداری خبر داد و گفت: با توجه به زایش مناسب در بخش دام سبک و ازدیاد دام در واحد‌های دامداری از مسوولان ذی‌ربط انتظار می‌رود که مجوز صادرات دام را به‌طور معمول صادر کنند، چرا که با استمرار این روند دامداران قادر به ادامه تولید نخواهند بود. سلطانی با اشاره به اینکه صادرات دام سوپاپ اطمینانی برای دامداران به شمار می‌رود، با وجود تعدد دام در واحد‌های دامداری و زیان چشمگیر تولیدکنندگان طی ماه‌های اخیر تنها راه‌حل حمایت از تولید داخل صادرات به شمار می‌رود در غیر این صورت بی‌توجهی به این موضوع بنا به دلایل مختلف می‌تواند مشکل‌ساز شود.

 

ارسال نظر