قاچاق لوازم خانگی و بانه‌ای به حداقل می‌رسد

۱۳۹۸/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۸۵۳

با اجرای طرح شناسه کالا دیگر کالای قاچاق و اصطلاحا کالاهای بانه‌ای در بازار طرفدار نخواهد داشت ودر نهایت به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است. هادی سیاح‌منش در گفت‌وگو با «ایلنا»، در مورد طرح شناسه کالا و اثرگذاری آن در بازار لوازم خانگی گفت: بر‌مبنای این طرح، هر کسی که کارت بازرگانی دارد می‌تواند شناسه کالا دریافت کند و فقط باید مشخصات فنی و شرکتی که بتواند خدمات پس از فروش داشته و توسط سازمان حمایت تایید شده باشد را ارایه کند.

وی ادامه داد: شناسه کالا در طرح جامع ساماندهی بازار لوازم خانگی تنها قسمتی از این پروژه است. این طرح به صورت کارشناسی و با مطالعه دقیق تدوین شده است و توانایی جلوگیری از قاچاق کالا را دارد. هر شرکت تولیدی و بازرگانی معتبر که بتواند توانایی خود را در دادن خدمات پس از فروش به سازمان حمایت اثبات کند می‌تواند در بازار ایران فعالیت کند و با دریافت شناسه کالا محصول خود را به فروش برساند، بر خلاف برخی ادعاها این طرح هیچ‌گونه انحصاری ایجاد نمی‌کند.

این فعال اقتصادی در مورد تاثیرگذاری این طرح روی قیمت کالاها نیز گفت: اجرای این طرح هیچ هزینه‌ای برای تولیدکننده و مصرف‌کننده ندارد. حتی پیش‌بینی شده اگر روزی واردات لوازم خانگی آزاد شود واردکننده قانونی نیز بدون هزینه از این طرح استفاده کند. با اجرایی شدن این طرح دیگر کالای قاچاق و اصطلاحا کالاهای بانه‌ای در بازار طرفدار نخواهد داشت و در نهایت به نفع تولیدکننده و مصرف‌کننده است. وی در خصوص آخرین وضعیت بازار لوازم خانگی گفت: بازار به یک ثبات نسبی رسیده است و واحدهای تولیدی تا‌حدودی توانسته‌اند نیازهای بازار را تامین کنند هرچند هنوز با روزهای قبل از تحریم فاصله زیادی داریم اما از تنش‌های ماه‌های قبل فاصله گرفتیم. سیاح‌منش در خصوص افزایش نرخ ارز تعرفه گمرکی از 4200 تومان به نرخ نیمایی گفت: این تصمیم روی کالاهایی که مواد اولیه آن وارداتی است، بیش از همه تاثیر می‌گذارد و نمی‌توان گفت که بازار تحت تاثیر این تصمیم قرار نخواهد گرفت اما اینکه تا چه مقدار افزایش قیمت در حوزه لوازم خانگی داشته باشیم هنوز مشخص نیست.

 

ارسال نظر