اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۵۷۴

راه‌اندازی کانال بشردوستانه نوید پیامی مثبت از سوییس

عضو اتاق بازرگانی گفت: باید توجه داشت که سوییس، حافظ منافع امریکا در ایران است و می‌تواند نوید آن باشد که در فاز اول مشکل داروی بیماری‌ها مرتفع شود و سپس در ادامه، انتقال مواد غذایی و نهاده‌ها تسهیل شوند. علی شریعتی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد راه‌اندازی کانال بشردوستانه سوییس گفت: بعد از صحبت‌ها، سوییس به دنبال نقشی بود تا از طریق کانال تجاری و در نظرگرفتن خط اعتباری کمک‌های انسان‌دوستانه عمدتاً معطوف بر داروی بیمارهای سرطانی و خاص داشته باشد که نیاز مبرم جامعه ایران است. از سوی دیگر نمی‌خواست حساسیت امریکا بابت عدم صدور مجوز تحریک شود. بالاخره این کانال نهایی و اعلام شد که اعتبار دو و نیم میلیون دلاری در نظر گرفته شده و چون این مورد تحت حمایت اوفک و خزانه‌داری امریکا است به نظر می‌رسد مشکل اجرایی نداشته باشد. وی ادامه داد: در شرایطی که حلقه فشار بدخواهان ایران پس از سقوط تاسف‌برانگیز هواپیمای اوکراین گسترش یافته است خبرهای مثبت خیلی برجسته نمی‌شوند چون همه به دنبال بزرگ کردن اخبار منفی هستند. افرادی که با یک ترجمه گوگل ترنسلیت مقابل وزارت خارجه تجمع می‌کنند و علیه محبوب‌ترین وزیر امور خارجه که به دنبال حل مشکلات کشور است ناجوانمردانه توهین می‌کنند، دوست ندارند اینگونه اخبار را بشنوند. عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در روزهای اخیر اخبار مثبتی مربوط به معافیت ۶۰ روزه در بحث هسته‌ای، اجازه سوئد به هواپیماهای ایران‌ایر یا ورود دوباره برخی ایرلاین‌ها به ایران را می‌شنویم و این کانال بشردوستانه و عملیاتی شدن آن نیز می‌تواند نقطه مثبتی باشد. باید توجه داشت که سوییس حافظ منافع امریکا در ایران است و می‌تواند نوید آن باشد که در فاز اول مشکل بیماری‌ها مرتفع شود و سپس در ادامه انتقال مواد غذایی و نهاده‌ها تسهیل شوند. شریعتی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که روابط در دنیا دوطرفه است شاید برخی این اقدام سوییس را به سخره بگیرند که ارزش آن جزئی است، اما ببینید در موضوع FATF، تصویب آن یک سال است که به درازا کشیده است. در واقع وقتی با زبان مالی بین‌المللی با دنیا صحبت نکنیم، نباید به زبان اشاره خرده گفت! وی افزود: بنابراین با همه سختی‌ها و پیچیدگی‌های که وجود دارد، از بعد بشردوستانه باید توجه داشت که بیماران کشور گناهی ندارند و باید داروی بیماری‌های خاص یا پیوندی برسد تا هم وطنانمان پرپر نشوند، از دید تجاری هم نقطه عطفی است که تداوم آن می‌تواند فشارهای عصبی و تنگناها را کاهش ‌دهد.

رفع نیاز بازار پوشاک از طریق تولیدات داخلی

رییس اتحادیه پوشاک تهران با بیان اینکه نظارت و بازرسی‌های اتحادیه تا پایان ایام نوروز سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: با توجه به رشد کمی و کیفی تولیدات داخلی نسبت به سال گذشته، رفع نیاز بازار ایران از طریق تولیدات داخلی انجام خواهد شد.  ابوالقاسم شیرازی اظهار کرد: همچون سال‌های گذشته اتحادیه از نیمه اول اسفندماه به مدت یک ماه جشنواره فروش فوق‌العاده را با مشارکت بیش از ۲۵۰۰ واحد صنفی در شهر تهران اجرایی خواهد کرد. رییس اتحادیه پوشاک تهران با تاکید بر اینکه میزان تولید پوشاک داخلی کشور از بعد کمی و کیفی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: بازار در ایام افزایش تقاضای پایان سال با کمبود مواجه نخواهد بود و نیاز بازار شب عید پوشاک به‌طور حتم از طریق تولیدات با کیفیت و متنوع ایرانی پوشش داده خواهد شد. وی تصریح کرد: از ابتدای دی‌ماه نظارت‌های پیشگیرانه اصناف و اتحادیه تشدید شد و در اسفندماه نظارت‌های کنترلی بر مولفه‌های قیمت و کیفیت بیش از گذشته افزایش می‌یابد.

قاچاق ۳۰ درصد زعفران تولیدی به کشور‌های همسایه

غلامرضا میری نایب‌رییس شورای ملی زعفران از افزایش ۲ درصدی قیمت زعفران نسبت به یک ماه گذشته در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون حداقل قیمت هر کیلو طلای سرخ ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.وی افزود: با توجه به پایان فصل برداشت قیمت زعفران به سبب عرضه در بورس و کاهش تقاضا نسبت به یک ماه گذشته با نوساناتی در بازار روبرو شده است و این افزایش قیمت هیچ ارتباطی به صادرات زعفران ندارد.میری درباره آخرین وضعیت صادرات زعفران، گفت: بنابر آمار ۹ ماهه گمرک صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷ درصد کاهش یافته است که این امر به مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما و صدور قوانین سختگیرانه و یک شبه صادرات بازمی‌گردد.نایب‌رییس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه نوسان قیمت طلای سرخ ارتباطی به صادرات ندارد، بیان کرد: با توجه به آنکه کشاورزان در پیک برداشت به سبب نیاز به نقدینگی اقدام به عرضه یک‌باره محصول در بازار می‌کنند و سپس با پایان فصل محصول چندانی برای عرضه به بازار ندارند که این امر در کنار مسائل دیگر منجر به ایجاد شوک به بازار می‌شود.. وی با انتقاد از قاچاق زعفران به بازار‌های هدف، گفت: تاکنون بیش از ۳۰ درصد زعفران به دلیل مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما به صورت قاچاق از کشور خارج شده است.

 

ارسال نظر