مشکلی در تأمین ارز نداریم

۱۳۹۸/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۴۸۲

وزیر صمت در ستاد تنظیم بازار تصریح کرد که خرید تضمینی گوشت قرمز و مرغ با قیمت توافق شده با وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌ها به گونه‌ای که تولیدکننده نیز متضرر نشود، برای کنترل بازار در ایام پایانی سال انجام شود. رضا رحمانی با تأکید بر انجام اقدامات متناسب با شرایط و وضعیت موجود برای تنظیم بازار، بیان کرد: مجموعه اقداماتی مانند فروش با تخفیف ویژه که با ایجاد بازار رقابتی سبب پایین آمدن قیمت‌ها می‌شود به خصوص در ایام پایانی سال برای تنظیم بازار مثمر ثمر است. وی ادامه داد: ایامی مانند دهه فجر، انتخابات، نوروز و ماه مبارک رمضان هر کدام ویژگی‌های تنظیم بازاری خاص خود را دارند که باید با در نظر گرفتن آن شرایط اقدامات مناسب انجام داد.

 رحمانی گفت: استانداران کارگروه‌های استانی تنظیم بازار را در استان‌های خود تشکیل دهند تا بتوانند وضعیت و شرایط خاص بازار استان خود را مورد بررسی و پیگیری برای انجام اقدامات مناسب قرار دهند. او در مورد تأمین ارز نیز گفت: مشکلی در تأمین ارز نداریم اما باید تدبیری شود و شرایطی در نظر گرفته شود که آن شرایط با لحاظ کردن این باشد که ممکن است این روند چندین سال تداوم یابد.

 اختصاص ۱۴ میلیارد دلار ارز  برای واردات کالاهای اساسی

معاون وزیر صمت از اختصاص ۱۴ میلیارد دلار ارز برای خرید کالاهای اساسی و دارو خبر داد وگفت: برنج به اندازه کافی ذخیره‌سازی شده و جای نگرانی در بازار نیست. عباس قبادی افزود: وزارت صمت برای تنظیم بازار ایام پایانی سال آماده است و کالاهای مورد نیاز را تأمین کرده است؛ این در حالی است که ۹۰ درصد از ۱۴ میلیارد دلاری که برای خرید کالاهای اساسی و دارو اختصاص داده شد، تا امروز هزینه شده و نتیجه آن این است که گوشت قرمز و گوشت مرغ به اندازه کافی تأمین و برنج ۱۱۲۱ هندی و سایر برنج‌های وارداتی به اندازه کافی ذخیره شده است؛ ضمن اینکه تلاش می‌کنیم کمترین مداخله را در تأمین کالاهای اساسی داشته باشیم. وی اظهار کرد: در سنوات پیش، فروش‌های فوق‌العاده نتیجه‌بخش و موثر بوده‌اند و پیشنهاد می‌کنیم امسال نیز در مقطع زمانی پایان سال از این ظرفیت استفاده شود؛ این در حالی است که چنانچه سطح عرضه و سطح فروش برابری نکنند، باید نمایشگاه‌های عرضه داشته باشیم. قبادی افزود: اگر اصناف، خود در تأمین، عرضه و نظارت توانمند باشند، دولت به آن حوزه ورود نخواهد کرد. به گفته وی، بابت همکاری اصناف پس از افزایش نرخ بنزین و حفظ آرامش بازار سپاسگزاریم.از سوی دیگر، رییسان اتاق‌های اصناف مراکز استان‌ها و مدیران بازرسی نیز یک نشست با معاونین وزیر صمت داشتند. رییس سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در این نشست گفت: بابت همکاری اصناف پس از افزایش نرخ بنزین و آرامش بازار از شما سپاسگزاریم. عباس تابش افزود: محدودیت منابع مالی بازرسی مهم است. باوجودی که منابع مالی سازمان حمایت افزایش نیافته، بازرسی‌های سازمان حمایت و اصناف ۳۰ درصد رشد داشته است. تابش همچنین گفت: حضور بازرسان در سطح بازار بسیار مهم است. بیش از ۴۳۰۰نفر بازرس اصناف و سازمان حمایت داریم و از آنجا که باید ۲ بازرس در هنگام بازرسی حضور داشته باشند پیشنهاد من آن است که به جای ۲ بازرس صنعت معدن و تجارت یک بازرس اصناف و یک بازرس از سازمان صمت اعزام شوند تا این مشکل حل شود. تابش تصریح کرد: امروز سامانه انبار عملیاتی است و همه همکاران باید با این سامانه به‌طور عملیاتی کار کنند تا بتوان مشخص کردکه به‌طور مثال امروز برنج در کدام انبار کشور و به چه میزانی وجود دارد. برای اینکار باید بازرسان حساب کاربری انبار را چک کنند و با حواله‌های صادره مقایسه و وجود کالا در انبارها را تایید کنند و برای انجام این امور باید تجهیز به تبلت شوند.

   بررسی طرح اصلاحیه قانون نظام صنفی در مجلس

در ادامه این نشست، رییس اتاق اصناف ایران هم با بیان اینکه ضرورت توجه به تنظیم بازار از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: اصناف در تنظیم بازار یکسال گذشته با توجه به شرایط التهابی اقتصاد کشور نقش موثری داشتند. سعید ممبینی در مورد روند اصلاح قانون نظام صنفی تصریح کرد: در این راستا تعاملات بیشتری را با نمایندگان مجلس داشتیم و قرار است که طرح اصلاحیه قانون نظام صنفی در کمیته فرعی کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی شود. هفته گذشته نیز در کمیسیون صنایع این موضوع بررسی شد و با توجه به هماهنگی که با نمایندگان مجلس صورت گرفته و نزدیک بودن به پایان دوره مجلس امیدواریم بتوانیم مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس را از طرح اصلاحیه قانون نظام صنفی بگیریم که در این صورت با گرفتن مصوبه می‌توانیم در جلساتی که بعد از انتخابات نمایندگان برگزار می‌شود این موضوع را پیگیری نماییم و نمایندگان مجلس نیز قول مساعدت را در این خصوص داده‌اند و برای ما نیز این مساله حائز اهمیت است.

رییس اتاق اصناف ایران اظهار کرد: به عقیده ما اجرای ماده ۹۷ برای مودیان صنفی مشکلاتی را به همراه خواهد داشت که از مجلس شورای اسلامی درخواست کردیم که در لایحه بودجه برای سال ۹۸ هم مانند سال ۹۷ با تبصره ماده ۱۰۰ در قالب توافق صورت بگیرد و در این زمینه نیاز به همکاری نمایندگان اصناف نیز داریم. ممبینی در این نشست با تاکید بر اینکه آرامش امروز بازار حاصل مدیریت بازرسی ونظارت است؛ افزود: سال گذشته مشکلاتی را برای تنظیم بازار و تامین گوشت و مرغ و ... داشتیم و برای تامین کالا صف تشکیل می‌شد و در حال حاضر آرامش و ثبات قیمت‌ها امروز حاصل مدیریت و تلاش‌های ستاد تنظیم بازار در تامین کالاها و ثبات قیمت‌ها بوده است .به گفته او، با تلاش‌های شکل گرفته در حوزه بازرسی و نظارت میزان تخلفات در این حوزه کاهش داشته و کمتر شاهد تشکیل پرونده هستیم و بحث نصب اتکیت‌ها و صدور فاکتور در حوزه صنفی تاثیرگذار بوده و باید تلاش کنیم تا آرامش در بازار تداوم پیدا کند.

رییس اتاق اصناف ایران افزود: در حال حاضر موازی‌کاری بازرسان وزارت صمت با بازرسی اتاق‌های اصناف مشکلاتی را به دنبال داشته که بهتر است بین این بازرسی‌ها تفکیک صورت بگیرد و در گذشته نیز بین خرده فروشی و واحدهای عمده فروشی تفکیک بازرسی‌ها وجود داشت که اگر امروز نیز این مرز‌بندی با توجه به کمبود امکانات و بودجه در حوزه بازرسی صورت بگیرد رضایت بیشتری را به دنبال خواهد داشت. او ادامه داد: اتاق‌های اصناف مشکلات مالی دارند و قرار بود تا از تبصره ۷ ماده ۷۲ بهرمند شود که محقق نشد و باید این مساله نیز مورد توجه قرار بگیرد و همچنین به دنبال مدیریت یکپارچه برای مدیریت بازرسی و نظارت اتاق‌های اصناف کشور هستیم .ممبینی گفت: در خصوص ارایه تسهیلات به واحدهای تولیدی صنفی اقدامات لازم صورت گرفته است و مقرر شده تا تسهیلات کم‌بهره به واحدهای تولیدی صنفی همانند واحدهای تولیدی صنعتی تعلق بگیرد.

 

ارسال نظر