اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۱۳۴

مزایای شهرک صنعتی مشترک با جمهوری آذربایجان

پایگاه خبری اتاق ایران| حسین پیرموذن، رییس اتاق مشترک ایران و جمهوری آذربایجان معتقد است: شهرک صنعتی مشترک ایران و آذربایجان که بر اساس تفاهم دو طرف به‌زودی کلنگ زنی می‌شود، یک فرصت ویژه برای عبور از تحریم‌ها و افزایش سهم اقتصاد دو کشور در بازار اوراسیاست. رییس اتاق مشترک ایران و جمهوری آذربایجان گفت: با تأسیس شهرک صنعتی مشترک و تحت عنوان شرکت‌های آذربایجانی می‌توانیم به‌دوراز محدودیت تحریم‌ها وارد بازار جهانی شویم. حسین پیرموذن در جلسه هم‌اندیشی استفاده از فرصت امتیازات صادرات و واردات با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، تأکید کرد: فرصت عضویت در اتحادیه کشورهای عضو اوراسیا فرصت ویژه‌ای است اما با توجه به شرایط تحریمی در کشور ما به‌سختی می‌توانیم از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنیم. رییس اتاق اردبیل اضافه کرد: ما در بازار کشورهای CIS و روسیه در جنگ اقتصادی با رقبا هستیم و به دلیل قدرت آنها و در تحریم بودن خودمان نمی‌توانیم تراز صادرات خود را مثبت کنیم. او یادآور شد: با تفاهم دو طرف شهرک صنعتی مشترک ایران و آذربایجان به‌زودی کلنگ زنی می‌شود که یک فرصت ویژه برای عبور از تحریم‌ها و افزایش سهم اقتصاد دو کشور در بازار اوراسیاست. پیرموذن همچنین با اشاره به تلاش‌های طولانی‌مدت در راستای ایجاد شهرک صنعتی مشترک و اتصال ریلی ایران و آذربایجان گفت: بالاخره پس از چند سال تلاش ما و پیگیری بحث اتصال راه‌آهن و شهرک صنعتی مشترک به مرحله اجرایی رسیده است و من از همه تولیدکنندگان و صادرکنندگان می‌خواهم که با شروع فرآیند وارد این شهرک صنعتی مشترک شوند.

قزاقستان بستری برای ورود به بازارهای بزرگ

پایگاه خبری اتاق ایران|  رایزن اقتصادی سفارت قزاقستان در تهران، در ملاقات با فعالان اقتصادی استان خراسان شمالی، با اشاره به تسهیلاتی که این کشور برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است اعلام کرد: قزاقستان می‌تواند بستری برای ورود سرمایه‌گذاران به بازارهای بزرگ منطقه باشد. حایروف قمزت، معاون سفیر قزاقستان در تهران و رایزن اقتصادی این سفارتخانه، با حضور در جمع تجار استان خراسان شمالی و اعضای هیات‌مدیره انجمن صنعتگران و بازرگانان مستقل ترکیه (موسیاد شعبه ایران) در اتاق بجنورد، از ظرفیت‌های قزاقستان در روابط اقتصادی با ایران سخن کرد. قمزت با بیان اینکه قزاقستان کشوری از نظر وسعت پهناور است گفت: این کشور افزون بر ۱۸ میلیون نفر جمعیت دارد اما با احتساب جمعیت کشورهای همسایه خود به 500 میلیون نفر جمعیت دسترسی دارد که در حوزه تجارت می‌تواند مدنظر قرار گیرد. رایزن اقتصادی سفارت قزاقستان در تهران، این کشور را از نظر جذب سرمایه‌گذاری خارجی بسیار جذاب دانست و افزود: در قزاقستان امتیازهای ویژه‌ای به سرمایه‌گذاران داده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که شرکت‌های خارجی در مدت سه روز در این کشور به ثبت می‌رسند و تمامی مراحل برای آنان آسان‌سازی شده است. به گفته او، قزاقستان دارای مواد معدنی غنی مختلفی است و در این امر نیز سرمایه‌گذار می‌طلبد. قمزت با بیان اینکه در قزاقستان هم‌اکنون ثبات اقتصادی وجود دارد، گفت: درآمد ملی این کشور ۱۶۰ میلیارد دلار است و همچنان فضای زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. همچنین معاون سفیر و رایزن اقتصادی قزاقستان اظهار کرد: این کشور ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی دارد که فعالیت‌های اقتصادی در این مناطق با امتیازهای ویژه انجام می‌شود و از ورود سرمایه‌گذاران به این حوزه استقبال می‌شود. او از برگزاری اجلاس ایران و قزاقستان در شهریور سال آینده نیز خبر داد و گفت: در این مراسم هر دو کشور کالاها و خدمات خود را به نمایش می‌گذارند و امتیازهای ویژه‌ای برای تجار ایرانی از جمله کاهش میزان مالیات در نظر گرفته شده است.

وضعیت خسارت سیل به واحدهای صنعتی و معدنی

ایسنا|  دبیر ستاد بحران سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان و بلوچستان با اشاره به خسارت بالای سیل به بخش کشاورزی گفت که زیرساخت‌های تولیدی آسیب جدی نداشته و با توجه به اینکه جانمایی شهرک‌های صنعتی جانمایی مناسبی بوده این بخش عموما دچار حادثه نشده است. عباس نورا با بیان اینکه با توجه به گستردگی سیل در استان سیستان و بلوچستان اولویت اول معیشت و تامین ارزاق مردم منطقه است، گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد کل زیرساخت‌های بخش صنعت، معدن و تجارت این استان از جمله واحدهای صنعتی، معدنی و صنفی آسیب‌های جزیی داشتند و عمده خسارت آن نیز مربوط به آب گرفتگی بوده است. وی با بیان اینکه بعد از جمع‌بندی و راستی‌آزمایی میزان خسارات به اطلاع عموم خواهد رسید، اظهار کرد: با توجه به اینکه جانمایی شهرک‌های صنعتی جانمایی مناسبی بوده این بخش عموما دچار حادثه نشده است. به گفته این مقام مسوول، واحدهای صنعتی، معدنی و صنفی اکثرا در شهرستان‌های چابهار، نیکشهر، فنوج، کنارک و دلگان قرار دارند و سیل آسیب کمتری به این مناطق وارد کرده است. مدیرکل روابط عمومی سازمان صمت استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه حوزه صنعت، معدن و اصناف خسارت چندانی نداشته است، تصریح کرد: بخش کشاورزی آسیب زیادی از این سیل متحمل شده، به‌طوری‌که طبق گزارش‌ها حداقل یک میلیون راس دام در سیستان و بلوچستان در معرض نابودی قرار دارند.

 

ارسال نظر