اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۹۶۳

الزام خریداری لوازم خانگی از ۱۶ بهمن با شناسه کالا

ایرنا| رییس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی ایران گفت: براساس اجرای طرح شناسه کالا، خریداران لوازم‌خانگی از ۱۶بهمن ماه با دریافت این شناسه از فروشندگان و اطمینان از اصالت کالا نسبت به خرید اقدام کنند.

سیدمرتضی میری‌ افزود: این طرح از حدود دو سال پیش و به ابتکار وزارت صنعت، معدن وتجارت کلید خورد و در ماه‌های گذشته با اعلام فراخوان به همه فروشندگان، درارتباط با این طرح و عملیاتی شدن آن اطلاع‌رسانی شد تا نسبت به اجرای آن آگاه شده و جلوی تخلفات احتمالی گرفته شود.

وی گفت: اجناس وارداتی در گمرک و اجناس داخلی باید در کارخانه این شناسه را دریافت کنند و روی محصول الحاق شود، ضمن اینکه برای اجناس تولیدی در سال‌های گذشته که در انبارها باقی مانده بود نیز فراخوان داده شد تا فروشندگان اطلاعات آنها را همراه با شماره سریال ارایه کنند تا در سامانه یادشده وارد و از بروز مشکلات در خصوص این کالاها جلوگیری شود.

میری تاکیدکرد: این شناسه در حقیقت یک کد رهگیری است و خریداران لوازم‌خانگی می‌توانند شماره سریال مندرج در آن را به کد دستوری #۷۷۷۷٭۴٭ ارسال و با تایید اصالت کالا، نسبت به خریدآن اقدام کنند. وی یادآورشد: حدود ۲۲ ماه پیش و با ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور، با رشد قاچاق و کالاهای تقلبی در این دسته از کالاها روبرو شدیم به همین دلیل جهت کنترل قاچاق کالا راه کار شناسه‌دار کردن کالا را اجرایی کرده‌ایم. رییس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی ایران تاکیدکرد: چنانچه افراد متوجه تقلبی بودن اجناس خود پس از خرید شدند، می‌توانند با ارتباط تلفنی با سامانه ۱۲۴ وزارت صنعت، مراجعه حضوری به قسمت شکایات سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها یا مراجعه به اتحادیه لوازم خانگی، طرح شکایت کنند تا نسبت به شکایت آنها پیگیری و رسیدگی لازم صورت گیرد.

وی خاطرنشان‌کرد: پس از قطعیت تقلبی بودن جنس، پرونده به تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود و در یک هفته گذشته نیز دو فروشگاه بزرگ لوازم خانگی پایتخت به دلیل شکایت‌های مردمی پلمپ شده است. بررسی آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۷۵۴ هزار دستگاه یخچال و فریزر از آغاز امسال تا پایان آبان‌ماه و رشد ۴.۵ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه پارسال است.

برپایه این آمارها، در مدت یاد شده ۴۱۶ هزار و ۸۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی تولید شد. این آمار در مقایسه با هشت ماهه پارسال ۲۱.۴ درصد رشد داشته است. همچنین تا پایان آبان ماه تولید کولر آبی با رشد ۱۷.۹ درصدی به ۶۰۳ هزار و ۹۰۰ دستگاه رسید. تولید تلویزیون در این مدت رشد منفی را تجربه کرد و با کاهش ۷.۲ درصدی در مقایسه با هشت ماهه پارسال به ۴۴۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه رسید.

اجرای سند راهبردی توسعه صنعت پوشاک در سال 99

شاتا| با حضور معاون طرح وبرنامه، مدیرعامل سازمان صنایع کوچک وشهرک‌های صنعتی و انجمن‌ها، تشکل‌ها و صاحب‌نظران این بخش سند راهبردی توسعه تولید پوشاک بررسی شد.

در این جلسه سعید زرندی، معاون طرح و برنامه گفت: صنعت پوشاک و نساجی از صنایع مهم و تأثیرگذار در اقتصاد کشور است.وی گفت: ایران توان تولید انواع محصولات مرتبط با پوشاک و صادرات آن را دارد، لذا باید یک نقشه راه عملیاتی برای آن مشخص شود تا بر اساس آن بتواند به شکوفایی بیشتر برسد.

زرندی افزود: به‌رغم مشکلات که تحریم‌ها برای اقتصاد و صنعت در کشور داشته، اما برای تولید پوشاک فرصت بسیار خوبی را فراهم کرده که باید از آن بهره ببریم و بتوانیم در این صنعت به اهداف خود برسیم.

معاون طرح و برنامه با اشاره به روند طولانی و نهایی شدن سند راهبردی توسعه صنعت پوشاک گفت: برای موفق شدن یک سند باید یک اجماع کلی در همه ذی‌نفعان ایجاد شود. زرندی تصریح کرد: البته هر سندی قابل ارتقا و به‌روزرسانی است لذا باید به سمت نهایی و ابلاغ شدن آن حرکت و در طول اجرا، نواقص آن را برطرف کرد.

معاون طرح و برنامه خاطرنشان کرد: صنعت پوشاک نیاز به یک سند راهبردی و نقشه عملیاتی دارد و به خاطر یک‌سری نواقص جزیی نباید این سند معطل بماند و در این زمینه باید همه تشکل‌ها و انجمن‌ها با یک نگاه تعاملی و سعه‌صدر مسیر نهایی شدن آن را فراهم کنند.

زرندی گفت: امیدواریم با همراهی همه ذی‌نفعان این بخش به زودی شاهد نهایی شدن سند راهبردی صنعت پوشاک باشیم و در سال 99 اجرایی شدن آن را آغاز کنیم. در این جلسه هرکدام از انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و تشکل‌های صنعتی و صنفی پوشاک، نظرات خود را در خصوص چگونگی نهایی شدن سند راهبردی ارایه کردند. و با توجه به اظهارنظر آنها مقرر شد، با تداوم این جلسات و بررسی‌های تکمیلی این سند تا پایان سال نهایی و نهایتا توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرا ابلاغ گردد.