اولین اجلاس اتاق‌های بازرگانی منطقه اوراسیا در اسفندماه

۱۳۹۸/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۹۶۲

در نشست اخیر روسای اتاق‌های سراسر کشور با هیات‌رییسه اتاق ایران، نسبت به فضای ناامیدی حاکم بر کشور ابراز نگرانی شد. در این نشست غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران به برخی اقدامات انجام شده برای حل مشکلات اشاره کرد و از برگزاری اولین اجلاس اتاق‌های بازرگانی منطقه اوراسیا در اسفندماه خبر داد که در تهران برگزار می‌شود.

در تازه‌ترین نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور، گزارشی از فعالیت‌های مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران ارایه شد. در این گزارش به ده ابرچالش موجود در کشور اشاره می‌شود.

غلامحسین شافعی، در این نشست به تلاش‌های انجام‌شده در مورد چگونگی پرداخت بدهی‌های بخش خصوصی به دولت اشاره و تصریح کرد: طی نشستی که با مسوولان دولتی داشتیم توافق شد برای اجرای ماده 20 مجدد تا پایان خردادماه فرصت بدهند. خواسته دیگر ما تفکیک بدهی‌های بخش خصوصی واقعی از دیگر شرکت‌ها بود. بعد از تفکیک مشخص شد میزان بدهی بخش خصوصی بسیار اندک است و مابقی مربوط به شرکت‌های خصولتی می‌شود.

وی با اشاره به حضور نماینده جدید یونیسف در اتاق ایران و اعلام آمادگی برای کمک به برنامه‌های این نهاد درباره کودکان از دعوت علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برای همکاری اتاق در مورد اجرای طرح توسعه متوازن منطقه‌ای خبر داد.

به گفته شافعی، پیش‌ازاین اتاق درباره توسعه متوازن منطقه‌ای مطالعاتی انجام داده و گزارش آن را برای مجمع نیز فرستاده بود.او همچنین درباره پیشنهاد تشکیل اتاق مشترک منطقه اوراسیا، گفت: این پیشنهاد را چندی پیش با رییس شورای اقتصادی اوراسیا در میان گذاشتیم و به این منظور اعلام آمادگی کردیم که در اسفندماه اولین اجلاس اتاق‌های بازرگانی منطقه اوراسیا را در تهران برگزار کنیم.

رییس اتاق ایران ادامه داد: در جلسه‌ای که با علی لاریجانی، رییس مجلس داشتیم به مساله مقررات زدایی پرداختیم در این نشست عنوان شد که روند مقررات زدایی در کشور بسیار کند بود.

شافعی از واگذاری روند برگزاری مراسم روز ملی صادرات و انتخاب صادرکنندگان نمونه به اتاق ایران سخن گفت و تصریح کرد: دبیرخانه مرکزی این مراسم به همین زودی تشکیل می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست، محمدحسین شریعتمدار، رییس مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه تجارت کشاورزی و وضعیت آب ظرف 10 الی 15 سال گذشته ارایه داد. بر اساس اظهارات او و طبق مطالعات صورت گرفته در حال حاضر بحران آب، فساد، پیامدهای بحران آب، بحران ناکارآمدی عملکردها، فرسایش اعتماد عمومی، ناهنجاری‌های ساختاری، نگرانی درباره آینده، انباشت نارضایتی‌ها، بیکاری و قضاوت افکار عمومی درباره عملکرد حاکمیت، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی کشور هستند.

او بابیان این نکته که رفتارهای جاری در کشور نمی‌تواند ما را به راه‌حلی برای بحران آب برساند، تشریح کرد: سال گذشته گزارشی در مورد مجموعه قوانین و رفتارها و عدم توانایی آنها به حل مساله آب برای ریاست قوه مقننه ارسال کردیم. در آن گزارش واقعیت‌های مربوط به بخش را به‌تفصیل مطرح کردیم و درنهایت پیشنهاد دادیم که طرح مطالعاتی را برای دو سال در نظر بگیرند تا با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شود و نتایج به دست‌آمده را برای 10 سال اجرایی کنیم. این پیشنهاد موردتوافق قرار گرفت و اقدامات اولیه آن انجام شد. بزودی هم تفاهم‌نامه آن امضا خواهد شد.

در این مدت سه تفاهم‌نامه دیگر هم با وزارتخانه‌ها امضا کردیم که یکی از آنها مربوط به بهره‌وری آب می‌شود. این تفاهم را با وزارت جهاد کشاورزی انجام دادیم. در ادامه کیوان کاشفی، عضو هیات رییسه اتاق ایران به شرایط حاکم بر کشور طی یک ماه گذشته اشاره و از تبعات گسترده یاس و ناامیدی حاکم بر جامعه سخن گفت. وی ادامه داد: با چالش‌های بزرگی روبرو هستیم. کاشفی پیشنهاد داد: اتاق ایران باید در این برهه حساس توجه همه ارکان کشور را به این مساله مهم جلب کند و از طریق انتشار بیانیه‌ای عمیق و عاقلانه و به‌دوراز هرگونه جهت‌گیری، مشکلات و چالش‌های پیش روی کشور را گوشزد کند.

 

ارسال نظر