اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۳:۰۲
کد خبر: ۱۶۱۶۸۸

امنیت دلالان چینی زعفران در سایه غفلت مسوولان

عضو شورای ملی زعفران از ادامه فعالیت دلالان چینی به رغم هشدار به مسوولان خبر داد و گفت: قاچاق، صادرات رسمی زعفران را کاهش داده است. علی حسینی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه حضور دلالان چینی در قطب‌های عرضه زعفران بازار صادراتی را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار کرد: گزارش‌های ما نشان می‌دهد در غفلت مسوولان تعداد دلالان چینی در قطب‌های عرضه زعفران افزایش یافته است. وی ادامه داد: این دلالان نام و نشان و تعهد ارزی ندارند و راه خروج زعفران از مبادی غیر رسمی را هم می‌دانند. حسینی متذکر شد: حضور دلالان چینی، افزایش قاچاق و کاهش صادرات رسمی زعفران را به دنبال داشته است درحالی که انتظار می‌رفت درپی افزایش تولید در سال جاری شاهد افزایش صادرات باشیم. وی گفت: هر ساله بیشترین صادرات زعفران از کشور در ماه‌های آبان و آذر انجام می‌شد، اما امسال برآورد اولیه ما نشان از کاهش شتاب صادرات با وجود افزایش تولید دارد. حسینی گواه رونق قاچاق را وفور زعفران در بازار جهانی به رغم عدم افزایش صادرات رسمی عنوان کرد. وی اظهار کرد: شرایط به نحوی است که صادرکنندگان رسمی هر گاه به بازارهای هدف مراجعه می‌کنند با وفور زعفران در بازارها روبه‌رو می‌شوند. حسینی ادامه داد: این اتفاق تنها در یک صورت امکان‌پذیر است که زعفران به صورت قاچاق به میزان بالایی در بازارهای خارجی عرضه شود.

علت افزایش قیمت جوجه یک ‌روزه چیست

دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه علت افزایش قیمت آن را افزایش تقاضای جوجه گوشتی برای تامین مرغ شب عید اعلام کرد. محمدرضا صدیق‌پور با بیان اینکه طبق سنوات گذشته افزایش تقاضای جوجه گوشتی برای تامین مرغ شب عید از ۱۵ دی ماه تا ۲۰ بهمن هر سال اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: امسال با پیش‌بینی تولید ۱۳۰ میلیون جوجه در دی ماه و ۱۴۰ میلیون در بهمن ماه نسبت به عدد ۱۲۱ میلیون جوجه در مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد اضافه تولید جوجه داشته‌ایم و جای هیچگونه نگرانی در تامین جوجه گوشتی مرغداران وجود ندارد و باید به افزایش تولید مرغ حاصل از این جوجه تولید شده توجه داشت. وی ادامه داد: برای کنترل مدیریت تولید و تقاضا ابزاری وجود دارد، به‌طوری که انجمن جوجه یک‌روزه و اتحادیه سراسری مرغ گوشتی باید میزان تولید را برنامه‌ریزی کنند و توانایی کنترل تقاضای جوجه‌ریزی مرغداران گوشتی با رعایت فواصل جوجه‌ریزی را داشته باشند. در این میان باید از این ابزار برای مدیریت تقاضا بهتر استفاده می‌شد تا شرایط کنونی که موجبات افزایش تقاضا و در نهایت افزیش قیمت را در بر داشته، بهتر مدیریت می‌شد. دبیر انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه اضافه کرد: انجمن جوجه یک‌روزه طی مکاتبات متعدد آمادگی خود را به تشکل‌های مربوطه برای برون‌رفت از شرایط ناپایدار فعلی اعلام کرده است تا جوجه تولیدی در شرایط عادی و مدیریت شده در اختیار واحدهای مرغ گوشتی قرار بگیرد. وی ادامه داد: از ابتدای سال تلاش خود را برای تداوم و ثبات تولید و قیمت در طول سال انجام دادیم، به‌طوری‌که قیمت جوجه یک‌روزه ابتدا توسط انجمن حدود ۳۰۰۰ تومان و قیمت اعلامی توسط تنظیم بازار ۲۵۵۰ تومان اعلام شد، که نسبت به قیمت ۲۴۵۰ تومان سال گذشته، حدود ۵ درصد رشد در نظر گرفته شد.

مشکل لاستیک خودرو‌های سنگین برطرف شد

مهران قربانی معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه خوشبختانه در زمینه تأمین لاستیک خودروهای سنگین و کامیون‌ها به ثبات رسیده‌ایم، گفت: هم‌اکنون هیچ مشکلی در زمینه تأمین لاستیک وجود ندارد و توانسته‌ایم لاستیک‌های استاندارد مطابق با نیاز تمامی کامیون داران تأمین کنیم. او با اشاره به اینکه شرایط بازار توزیع لاستیک خودروهای سنگین متعادل شده است، گفت: در داخل کشور دسترسی به لاستیک آسان شده و با توجه به طراحی سامانه‌ای که انجام شده است، رانندگان این خودروها می‌توانند به لاستیک مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. قربانی درباره این موضوع که در گذشته لاستیک‌هایی با مدل‌های مورد نیاز کامیون‌ها در بازار توزیع نمی‌شد هم گفت: در بازه‌‌ای از زمان لاستیک‌های با مدل‌های مختلف کامیون‌ها  به ویژه کامیون‌های یخچال‌دار در بازار با کمبود مواجه بود که پس از بررسی‌های لازم و همکاری وزارت صمت در توزیع و واردات لاستیک‌های مورد نیاز این مشکل برطرف شد. قربانی اظهار کرد: هم‌اکنون توزیع لاستیک بر اساس پیمایش کامیون‌ها انجام می‌شود و بسیاری از رانندگان بر اساس پیمایشی که انجام داده‌اند لاستیک‌های مورد نیاز خود را دریافت کرده‌اند. معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یادآور شد: بسیاری از کامییون‌داران هم با توجه به پیمایشی که داشتند لاستیک‌های خود را تحویل نگرفته‌اند، بنابراین نه تنها از لحاظ توزیع لاستیک شرایط بازار مناسب است بلکه در تمام قطعات مورد نیاز کامیون‌ها هم هیچ مشکلی برای رانندگان وجود ندارد.

 

ارسال نظر