اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۵۰۹

روند نزولی صادرات زغال‌سنگ

سعید صمدی دبیر انجمن زغال سنگ ایران با اشاره به تاثیر معدن در افزایش رونق اقتصادی، گفت: معدن نقش بسزایی در افزایش رونق اقتصادی دارد اما اگر دولت در این صنعت بیش از اندازه دخالت کند، تضعیف خواهد شد. او درباره میزان صادرات زغال سنگ، بیان کرد: متاسفانه بیش از یک ماه است که صادرات این محصول به دلیل اختصاص عوارض ۲۵ درصدی روند نزولی داشته است و روز به روز کار را سخت‌تر می‌کند. دبیر انجمن زغال سنگ ایران ادامه داد: دولت برای افزایش رونق اقتصادی باید سیاست‌گذاری بلندمدت داشته باشد و از ارایه بخشنامه‌های لحظه‌ای دست بردارد. اگر در معدن قوانین ثابت شود، رونق خواهد گرفت و به اقتصاد کشور کمک شایانی خواهد کرد. صمدی افزود: در بخش معدن سرمایه‌گذاری‌ها بلندمدت است بدین معنا که اگر امروز شروع به کار کنیم، ۵ سال دیگر به بهره‌برداری خواهیم رسید و از این رو باید بدانیم در ۵ سال دیگر بازار چگونه است. قوانین، صادرات، واردات و تمام موارد را باید پیش بینی کرد تا بتوان به سرمایه رسید. دبیر انجمن زغال سنگ ایران تشریح کرد: زمانی که آینده مبهم است، فضای غیر شفاف و غیر قابل پیش بینی در صنعت معدن رخ خواهد داد. زمانی که فضا غیرشفاف باشد ریسک‌پذیری در معدن افزایش یافته و سرمایه‌گذاری کم می‌شود. صمدی یکی از عمده مشکلات معدنکاران زغال‌سنگ را نابرابری نرخ داخلی با نرخ بازار‌های جهانی دانست و گفت: نرخ بازارهای داخلی زغال‌سنگ در برابر نرخ جهانی آن کم است. تفاوت نرخ ۲ برابری بازار جهانی و بازار داخلی باعث تمایل معدنکاران به صادرات می‌شود، اما به دلیل اینکه قرارداد‌های بلندمدت با ذوب‌آهن دارند مجبور هستند به تعهد خود عمل کنند.

تعطیلی ۹۵ درصد واحدهای اسقاط خودرو

محمدحسین گودرزی رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده کشور درباره وضعیت اسقاط خودرویی اظهار کرد: به دلیل مشکلات متعدد هم‌اکنون ۹۵ درصد مراکز اسقاط خودرو تعطیل هستند. او ادامه داد: متاسفانه دولت هیچ حمایت و فکری برای اسقاط خودرویی نکرده است، این در حالی است که باتوجه به آلودگی هوا در کشور، باید به این امر توجه جدی شود. گودرزی در پاسخ به این پرسش که برای گواهی اسقاط خودروی فرسوده در ازای واردات خودرو مشکلاتی وجود داشته است، هم اکنون روند به چه صورت است؟ گفت: متاسفانه هنوز این مشکل حل نشده و مراکز اسقاط خودرویی، همچنان با این امر درگیرند. رییس هیات مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروهای فرسوده کشور با اشاره به اینکه اگر مشکل اسقاط خودرویی به‌طور قطع حل شود می‌تواند در آلودگی هوا تاثیرگذار باشد تصریح کرد: این در حالی است که حل مشکلات این حوزه، می‌توانست اول، نقدینگی را به این مراکز برگرداند و دوم آنکه تعدادی از خودرو‌های فرسوده را از چرخه خارج کند. اما دولت، کاری در این موضوع انجام نداده است. گودرزی با تاکید بر اینکه مشکلات اسقاط خودرویی به مراتب بیشتر شده است، اظهار کرد: متاسفانه هیچ یک از مشکلات واحدهای اسقاط خودرو حل نشده این در حالی است که متولیان زیادی همچون وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی، ستاد حمل و نقل سوخت، ومحیط زیست در این موضوع دخیل هستند. اما هیچ کدام به داد ما نرسیدند.

ضرورت اعمال ممنوعیت واردات روغن زیتون

مهدی عباسی رییس شورای ملی زیتون درباره آخرین وضعیت تولید روغن زیتون اظهار کرد: سال گذشته مساعدت بخش دولتی و خصوصی موجب شد تولید روغن زیتون از ۴ هزار و ۵۰۰ تن به بیش از ۷ هزارتن برسد. وی افزود: با توجه به اقدامات شورای ملی زیتون امسال پیش بینی می‌شد تولید روغن زیتون به بیش از ۱۰ هزار تن برسد که متاسفانه به دلیل ناهماهنگی بخش دولتی این امر محقق نشد. عباسی با اشاره به اینکه اغلب روغن‌های وارداتی غیربهداشتی هستند، بیان کرد: اگر واردات روغن زیتون مشابه کیفیت تولید داخل باشد، مشکلی نداریم، اما ضعف در نظارت‌ها موجب شد روغن‌های غیربهداشتی و غیرخوراکی وارد شود. این مقام مسوول ادامه داد: به رغم آنکه جشن خودکفایی روغن زیتون دور از انتظار نبود، اما عوامل مختلف همچون واردات روغن زیتون‌های بی‌کیفیت مانع تحقق پیش بینی تولید روغن زیتون شد. وی با انتقاد از این مساله که ممنوعیت واردات روغن زیتون تاکنون اعمال نشده است، بیان کرد: با وجود مکاتبات صورت گرفته، این موضوع به نتیجه نرسید. این در حالی است که با اعمال حمایت‌های لازم به خودکفایی دست می‌یافتیم. به گفته عباسی، اگر مسوولان امر با بخش خصوصی همکاری لازم را نداشته باشند به‌طوری که با وجود پیگیری‌های صورت گرفته ممنوعیت واردات اعمال نشود، بدون تردید سال آینده تولید روغن زیتون به صفر می‌رسد چرا که واردات روغن بی‌‌کیفیت در حال انجام است. وی حداقل قیمت هر شیشه روغن زیتون تولید داخل را ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که روغن‌های وارداتی بی‌کیفیت و عمدتا پومیس با نرخ ۳۳ هزار تومان عرضه می‌شود. رئیس شورای ملی زیتون با اشاره به اینکه ۲۵ درصد تولید زیتون کنسروی مازاد نیاز داخل است، بیان کرد: بنابر آمار ۶۰ هزار تن زیتون کنسروی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد که تولید زیتون کنسروی داخل علاوه بر تامین این میزان ۲۵ درصد مازاد بر نیاز کشور است که باید به بازار‌های هدف صادر شود.

 

ارسال نظر