اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۸۴۹

شرط توقف تولید خودروهای ناقص از بهمن‌ ماه

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: امیدواریم تا پایان دی ماه وجوه قول داده شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تامین و تزریق شود؛ در این صورت قطعه‌سازان قابلیت تامین قطعات مورد نظر را داشته و از ابتدای بهمن‌ماه دیگر هیچ خودروی ناقصی تولید نخواهد شد.

آرش محبی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با میزان آمادگی قطعه‌سازان در رابطه با وعده وزارت صمت مبنی بر اینکه از پایان دی ماه دیگر شاهد تولید خودروهای ناقص توسط خودروسازان نخواهیم بود ، اظهار کرد: همکاری و اتحاد بسیار خوبی بین قطعه‌ساز و خودروساز

به دلیل امید ایجاد شده در قطعه‌سازی ظرف سه ماه گذشته، شکل گرفته که باعث شد خودروهای کف کارخانه‌ها جمع شده و تعداد آنها تقریبا به صفر برسد.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ادامه داد: به زودی تعداد باقی محدود نیز تجاری‌سازی و تحویل مردم خواهد شد، اما ادامه مسیر بستگی به این دارد که باز هم امیدها محقق شود. تاکنون قطعه‌ساز با وعده کار کرده است و با وعده‌هایی همچون اینکه صنعت خودرو از این زیان خارج خواهد شد، پول و تسهیلات خواهد رسید و... این صنعت را نگه داشته‌اند. ضمن اینکه حدود دو ماه است که همه منتظر به ثمر نشستن مصوبه شورای پول و اعتبار (وعده تسهیلات ۱۰ هزار میلیاردی حد اعتباری دو خودروساز) هستند. همه تقریبا نوعی عزم جزمی داشتند برای آنکه به صنعت جهشی بدهند.

وی افزود: در نتیجه این‌ها، تولید در شرکت ایران‌خودرو از روزانه ۴۰۰ دستگاه به ۲۴۰۰ دستگاه در روز هم رسید و رکورد ۱۵ ماهه خود را شکست. اما باید دانست که ادامه مسر چندان مشخص نیست، چراکه نه از تسهیلات خبری هست و نه مصوبه حد اعتباری شورای پول و اعتبار ابلاغ شده و برنامه‌ها مشخص نیست؛ اما با وعده‌ها قطعه‌سازان جلو آمده و هر آنچه که در توان داشتند را به اجرا گذاشتند.

محبی‌نژاد با بیان اینکه وعده‌ها نباید به پایان سال موکول شود، ابراز امیدواری کرد که تا پایان دی ماه وعده‌ها محقق شده، و وجوه قول داده شده توسط وزارت صمت، تامین و تزریق شود و دیگر خبری از چند مرحله‌ای بودن واریز و مشروط بودن آن به گوش نرسد. در این صورت می‌توان به جرات اعلام کرد که قطعه‌سازان توانمند ما قابلیت تامین قطعات مورد نظر را داشته و تامین قطعات برای خودروسازان به موقع انجام خواهد شد و طبق قول وزارت‌ صمت از ابتدای بهمن‌ماه دیگر هیچ خودروی ناقصی تولید نخواهد شد.

وجود مراتع‌ مناسب عامل اصلی افزایش جمعیت دام مولد

منصور پوریان،رییس صادر‌کنندگان دام کشور درباره آخرین وضعیت عرضه دام اظهار کرد: با توجه به فراوانی عرضه دام در بخش سبک و سنگین قیمت افت محسوسی نسبت به ماه‌های قبل در بازار داشته است.

او افزود: با توجه به افزایش زایش و عرضه دام در بازار مشکلات متعددی پیش روی دامداران است که متاسفانه با وجود گلایه‌مندی و پیگیری‌های متعدد از وزارت جهاد کشاورزی تاکنون مشکلات مرتفع نشده است. پوریان ادامه داد: با وجود آنکه مشکلات انباشت دام سنگین در واحد‌های دامداری مرتفع نشده به سبب افزایش زایش به جمعیت گوسفندی کشور افزوده شده است که به همین خاطر طی روز‌های اخیر اتحادیه‌های مختلف نامه‌نگاری‌هایی با وزارت جهاد مبنی بر رفع مشکلات فعلی انجام داده‌اند که امیدواریم هر چه سریع‌تر تصمیماتی در این باره اتخاذ شود تا دامداران از این ناحیه متضرر نشوند. این مقام مسوول وجود مرتع‌های مناسب و تعدد زایش در فصل پاییز را از جمله عوامل بالا رفتن جمعیت دام مولد در کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به افزایش جمعیت دام سبک، فروش به دو طریق در حال انجام است که در عرضه از طریق کشتارگاه‌ها شبکه دامپزشکی همواره بر آن نظارت دارد اما در عرضه و کشتار در اطراف شهر‌ها هیچ نظارتی صورت نمی‌گیرد.

رییس صادر‌کنندگان دام کشور ادامه داد: با وجود آنکه نظارت در بحث کشتار امری ضروری است اما ازدحام و انباشت دام منجر به کشتار غیرقانونی شده که این امر از نظر دامپزشکی مردود است.

او با اشاره به اینکه در بحث تامین و تولید مشکلی نداریم، بیان کرد: با توجه به انباشتگی دام و فشار مضاعف بر دامداران تنها از مسوولان ذی‌ربط تقاضا داریم که تدابیری برای کاهش انباشت دام در واحد‌های دامداری به کار گیرند تا کشتار غیرقانونی در ورودی شهر‌ها افزایش نیابد.

پوریان متوسط قیمت کنونی هر کیلو گوساله زنده را ۲۵ و گوسفند را۳۵ هزار تومان اعلام کرد. رییس صادر‌کنندگان دام کشور ادامه داد: به رغم آنکه در سال‌های گذشته هر چه به اواخر سال نزدیک می‌شدیم مشکلات متعددی از حیث نوسانات قیمت بازار گوشت را ملتهب می‌کرد، اما امسال به سبب ازدیاد تولید و عرضه با کاهش قیمت دام و گوشت مواجه هستیم که این روند تا پایان سال همچنان ادامه خواهد یافت.

او در پایان تصریح کرد: اگرچه طبق آمار سازمان دامپزشکی کشتار در کشتارگاه‌ها کاهش پیدا کرده، اما کشتار غیرقانونی ناشی از عرضه بالای دام و شرایط مساعد تولید طی ماه‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

 

ارسال نظر