اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۷۶۲

تب قیمت گوجه‌فرنگی فروکش کرد

رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با بیان اینکه تب قیمت گوجه فرنگی فروکش کرده است، جزییات جدیدی در مورد نوسانات قیمت گوجه در بازار را اعلام کرد. اسدالله کارگر گلشن‌آبادی رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره قیمت گوجه اعلام کرد: رشد قیمت گوجه متوقف شده و قیمت در حال کاهش و ارزان شدن است. وی گفت: قیمت هر کیلوگرم گوجه انباری ۴ هزار تومان و گوجه بوته‌ای به ۷ هزار تومان رسیده است. کارگر همچنین ادامه داد: هر کیلوگرم انار با قیمت ۹ هزار تومان و پرتقال تامسون شمال با قیمت ۴ هزار و ۷۰۰ تومان، پرتقال رسمی جنوب ۶ هزار تومان عرضه می‌شود. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی   تصریح کرد: هر کیلوگرم سیب لبنانی زرد با قیمت ۸هزار تومان، کیوی ۹ هزار تومان، موز ۱۳ هزار تومان، لیموشیرین ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم خیار رسمی با قیمت ۶ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. وی درباره قیمت صیفی‌جات نیز گفت: هر کیلوگرم پیاز قرمز با قیمت ۶ هزار تومان، سیب‌زمینی با قیمت ۳ هزار و ۷۰۰ تومان و کاهو رسمی با قیمت ۳ هزار تومان عرضه می‌شود. کارگر تاکید کرد: قیمت‌های اعلام شده نرخ‌های عمده فروشی در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران است و فروشندگان واحد‌های صنفی با سود ۳۵ درصدی می‌توانند این محصولات را عرضه کنند. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی افزود: واحد‌های صنفی موظف به رعایت سود متعارف تعیین شده هستند و رعایت نکردن درصد سود به منزله تخلف محسوب شده و با متخلفان برخورد می‌شود.

پیشنهاد اتاق برای  عضویت در کمیته تعیین مشاغل سخت

پایگاه خبری اتاق تهران| به دنبال پیشنهاد اتاق تهران مبنی بر عضویت نمایندگان این اتاق در کمیته‌های بدوی و تجدیدنظر تعیین مشاغل سخت و زیان‌آور، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی نامه‌ای به اتاق تهران، از بررسی این پیشنهاد و ارسال آن به هیات وزیران جهت تصویب خبر داد. هومن حاجی‌پور معاون کسب‌و‌کار اتاق تهران با اشاره به اینکه درخواست عضویت نمایندگان اتاق تهران در کمیته‌های بدوی و تجدیدنظر تعیین مشاغل سخت و زیان‌آور، اواخر سال گذشته طی نامه‌ای از سوی رییس اتاق تهران به معاون اول رییس‌جمهور مطرح شد، افزود: این تقاضا از سوی معاون اول جهت بررسی و اقدامات لازم در اختیار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت و طبق بررسی‌های به عمل آمده، مقرر شد این پیشنهاد طی جلسات کارشناسی در این وزارتخانه و با حضور نمایندگانی از وزارت کار، وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی و نیز نمایندگان تشکل‎های کارگری و کارفرمایی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. حاجی‌پور افزود: طبق اعلام کتبی معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به اتاق تهران، در صورت تایید این پیشنهاد در کارگروه مربوطه، این طرح به منظور تصویب به هیات وزیران ارجاع خواهد شد. اواخر سال گذشته بود که اتاق تهران نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور و رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نوشت و درخواست کرد نماینده اتاق بازرگانی استانی در ترکیب اعضای کمیته‌های بدوی و تجدیدنظر استان با موضوع اصلاح بندهای (الف) و (ب) ماده 8 آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور قرار گیرد. این نامه توسط اسحاق جهانگیری با دستور «جهت بررسی و اقدام لازم» به محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شد. در نهایت حاتم شاکری، معاون وزیر، در پاسخ به این نامه اعلام کرد که موضوع حضور نماینده اتاق بازرگانی، با توجه به اینکه اصلاح و بازنگری آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور در دستورکار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی قرار دارد، در جلسات کارشناسی بررسی خواهد شد و در صورت تایید این مساله برای تصویب نهایی به هیات وزیران ارسال می‌شود.

صادرات آهن اسفنجی ۷۵ درصد  رشد کرد

ایرنا| بررسی آمارهای صادرات بخش معدن وصنایع معدنی نشان می‌دهد در هشت ماهه ۹۸ (منتهی به آبان) میزان صدور آهن اسفنجی با افزایش ۷۵درصدی نسبت به دوره مشابه پارسال به رقم ۷۰۲ هزارتن رسید و ارزش آن نیز از ۱۲۳ میلیون دلار گذشت. بررسی مقاصد صادراتی آهن اسفنجی کشورمان حاکی از آن است که تعداد ۲۰ کشور امسال از صادرات ایران استقبال کردند، درحالی که سال گذشته ۱۰ کشور پذیرای آهن اسفنجی ایران بودند، بنابراین قابلیت مطلوب این محصول در ارز آوری و توسعه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.   کارشناسان صنعت فولاد پیش از این پیش بینی کردند که صادرات آهن اسفنجی در نیمه دوم امسال روندکاهشی به خود گیرد که بیشتر ناشی از تمرکز کارخانه‌های فولاد‌سازی با روش کوره القایی  روی آهن اسفنجی به جای استفاده از آهن قراضه است، زیرا مشخصه قیمت مناسب یکی از دلایل این رویکرد محسوب می‌شود. همچنین موضوع کمبود گندله از دیگر دلایلی به حساب می‌آید که فولادسازان بزرگ وارد بازار خرید آهن اسفنجی شوند و به این ترتیب پیامد عرضه کمتر به بازارهای صادراتی را به‌دنبال داشته باشد. علاوه براین وزارت صنعت، معدن وتجارت که در دور اول وضع عوارض صادراتی روی شماری از اقلام معدنی از مهر ماه امسال، از صدور آهن اسفنجی عوارضی مطالبه نمی‌کرد، اما با هدف بهبود عرضه، محدودیت‌های سیستمی روی صادرات اسفنجی اعمال کرده و ابلاغیه‌هایی به تولیدکنندگان بزرگ نیز ارسال شده که احتمال می‌رود این امر در زمینه صادرات آثار خود را بیشتر نشان دهد.

 

ارسال نظر