اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۵۷۸

افزایش توان صادراتی نتیجه رشد نرخ ارز

ایسنا|عضو سابق اتاق بازرگانی ایران گفت در شرایطی که قیمت ارز برای دورانی نسبتا طولانی ثابت مانده بود، افزایش نرخ ارز در سال گذشته توان رقابت‌پذیری کالاهای صادراتی ایران را افزایش داد؛ هرچند در بلندمدت برای حفظ این بازار باید برنامه‌ریزی‌های جدیدی در دستور کار قرار گیرد. جمشید عدالتیان شهریاری اظهار کرد: تاثیر افزایش نرخ ارز بر تولید از دو منظر قابل بررسی است. از یک سو افزایش نرخ ارز به بالا رفتن قیمت مواد اولیه و محدودیت دسترسی به این مواد منجر شد که بر تولیدکنندگان داخلی فشار وارد کرد. اگر به این هزینه، بالا رفتن هزینه تولید در بخش‌های دیگر از جمله افزایش هزینه‌های جاری و حقوق نیروی انسانی را اضافه کنیم، تصویری از وضعیت این واحدها به دست می‌آید. وی ادامه داد: در سوی دیگر اما افزایش نرخ ارز، باعث شد تولیدکنندگانی که کالاهایشان امکان صادرات داشت، فضای بهتری برای حضور در بازارهای جهانی پیدا کنند و میزان رقابت‌پذیری کالاهای ایران در بازارهای منطقه را افزایش داد. به گفته این فعال اقتصادی در ماه‌های گذشته، برخی کالاهای تولید ایران در کشورهای منطقه و همسایه توان رقابت‌پذیری بسیار بالایی پیدا کرده‌اند و ظرفیت تولیدی خود را در بازارهای بین‌المللی عرضه کرده‌اند. عدالتیان افزود که برای حفظ شرایط فعلی باید دیگر مشکلات تولید را برطرف کرد و اهرم رقابت‌پذیری قیمتی یکی از اهرم‌هایی است که می‌تواند شرایط کالاهای ایران در بازارهای منطقه را بهبود ببخشد اما از سوی دیگر ما باید این نفوذ در بازار را مستحکم کنیم. وی خاطرنشان کرد: بهبود کیفیت کالاهای ایرانی تا جایی که آنها بتوانند در شرایط مختلف قیمتی با رقبای خارجی‌شان رقابت کنند یکی از این اصول مهم است. از سوی دیگر افزایش سطرح فناوری و گسترش ارزش افزوده کالاهای ایرانی نیز برای دوام در بازار و جلوگیری از ورود دیگر کشورها به این عرصه اهمیت فراوانی دارد.

تعامل ساختارمند برای توسعه صادرات به بلاروس

اتاق تهران| سفیر جدید ایران در بلاروس و رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران دیدار و در مورد ظرفیت‌های گسترش حضور بخش‌ خصوصی ایران در بازار بلاروس و بهبود صادرات به این کشور به گفت‌وگو نشستند. سعید یاری که به‌تازگی به عنوان سفیر ایران در بلاروس معرفی شده است، پیش از سفر به این کشور و آغاز ماموریت خود، به اتاق تهران آمد و در دیدار با مسعود خوانساری و معاون بین‌الملل اتاق تهران، درباره فرصت‌های همکاری اقتصادی ایران و بلاروس تبادل‌نظر کرد و یکی از ماموریت‌های خود را ایجاد ارتباط ساختارمند میان اتاق‌های بازرگانی دو کشور عنوان کرد.  سفیر ایران در بلاروس از موافقت‌نامه اوراسیا که چندی پیش ایران به آن ملحق شد، به عنوان یک فرصت برای توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور یاد کرد و از تعامل سفارت ایران در مینسک با اتاق تهران برای شناسایی ظرفیت‌های صادراتی و وارداتی میان دو کشور سخن گفت. یاری همچنین، یکی از زمینه‌های همکاری این سفارتخانه با اتاق تهران را کمک به حل‌و‌فصل طرح‌های اقتصادی نیمه‌تمام شرکت‌های ایرانی در بلاروس عنوان کرد. مسعود خوانساری، رییس اتاق تهران، نیز در این دیدار، با اشاره به سفر چندی پیش هیات تجاری اتاق تهران به بلاروس، حل مشکل نقل و انتقال مالی میان دو کشور را یکی از چالش‌های عمده بر سر راه توسعه مناسبات دو طرف دانست و با بیان اینکه پس از بازگشت هیات تجاری اتاق تهران از این کشور، جلسات راهبردی با بنگاه‌ها و تشکل‌های مرتبط با بازار این کشور از سوی اتاق تهران برگزار شده است، گفت: تلاش اتاق تهران بر این است تا با شناساندن تجار و بنگاه‌های معتمد دو کشور به یکدیگر، زمینه افزایش صادرات غیرنفتی ایران به این کشور بیش از گذشته فراهم شود.  حسام‌الدین حلاج، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران، نیز تاسیس اتاق مشترک ایران و بلاروس، تبادل هیات‌های تجاری میان دو کشور و البته، تهیه فهرستی از شرکت‌ها و تجار مورد اعتماد از دو طرف را جزو موضوعاتی عنوان کرد که طی سفر چندی پیش هیات تجاری اتاق تهران به مینسک مورد بحث و تبادل نظر دو طرف قرار گرفت.

انجام بیش از ۳۹هزار فقره بازرسی از صنوف تهران در آذرماه

اتاق اصناف ایران| تعداد کل بازرسی‌ها از صنوف تهران در آذرماه سال جاری ۳۹ هزار و ۹۹۹ فقره بود که ۵ هزار و۶۹۵ فقره پرونده با برآورد جریمه پیشنهادی به ارزش بیش از ۳۲ میلیارد و ۴ میلیون ریال تشکیل شده است .در آذرماه امسال ۶ هزار و ۵۷۱ فقره شکایت توسط واحدهای بازرسی اصناف دریافت شد که ۶۵ درصد در بخش کالا و ۳۵ درصد در بخش خدمات بود. از مجموع شکایات دریافتی ۴ درصد به صورت حضوری، ۹۰ درصد تلفنی و ۶ درصد به صورت کتبی دریافت و رسیدگی شده است. در عین حال پس از بررسی‌های معموله و ارزیابی کارشناسان تعداد ۶ هزار و ۴۱۷ فقره شکایت قابل پیگیری تشخیص داده شد که برای رسیدگی و برخورد قانونی به ادارات و مراجع ذی‌ربط ارسال شده است. همچنین از کل شکایات قابل پیگیری ۵درصد منجر به رضایت شاکی، ۴۰ درصد متخلف، ۵۱ درصد غیرمتخلف و ۴ درصد در دست بررسی است. طبق گزارش واحد معاونت نظارت و بازرسی اتاق اصناف ایران، بیشترین عناوین تخلف مربوط به درج نکردن قیمت، گران‌فروشی و عدم صدور صورتحساب است.

 

ارسال نظر