ممنوعیت واردات ۱۷ قلم کالا جدید نیست

۱۳۹۸/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۳۲۸

طی روزهای گذشته خبری مبنی بر ممنوعیت صادرات ۱۷ قلم کالا‌ی ایرانی  به عراق منتشر شد به طوری‌که مدیر کل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در نامه ای به عباس کشاورز، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی و معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد ‌عراق واردات ۱۷ محصول زراعی و باغی شامل ‌«گوجه‌فرنگی، خیار، سیب‌زمینی، بادنجان، هویج، کنار، کاهو، ذرت، خرما، هندوانه، خربزه، سیر، پیاز، کدو، گل کلم، انار و کلم» را به دلیل خودکفایی ممنوع کرده است. برای پیگیری این موضوع به سراغ یکی از صادرکنندگان فعال در بازار عراق رفتیم تا از او در مورد صحت این خبر مطلع شویم. علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره ممنوعیت این ۱۷ قلم کالای صادراتی به عراق عنوان کرد:  نکته ای که در این نامه وجود دارد این است که ممنوعیت جدیدی برای کالای ایرانی از سوی دولت عراق اعمال نشده است، بلکه بحث تداوم ممنوعیت است که به واسطه خودکفایی عراق در این محصولات آن‌هم در اقلام کشاورزی صورت گرفته است.

 به گفته این فعال اقتصادی، در این زمینه اطلاع رسانی درستی از سوی برخی خبرگزاری ها صورت نگرفته و اینگونه استنباط شده که ۱۷ قلم کالای صادراتی به تازگی با ممنوعیت ورود به خاک عراق مواجه شدند. این درحالی است که این موضوع ربطی به محصولات ایرانی  نداردو در راستای سیاست های حمایتی دولت عراق از کشاورزان خود و به دلیل خودکفایی آنها در این محصولات صورت گرفته است. براساس اظهارات شریعتی، هیچ ممنوعیت جدیدی از سوی دولت عراق وضع نشده است و در نامه ارسالی دفتر جهاد کشاورزی، بحث تمدید ممنوعیت در مورد محصولات ۱۷ گانه کشاورزی اعمال شده  است؛ چراکه این اقلام نزدیک به یکسال است در طرح حمایتی عراق قرارگرفته و ورود آن ممنوع اعلام شده است. از طرفی،  اعمال آن فقط برای صادرکنندگان ایرانی نبوده وهمه کشورهای صادرکننده به عراق مشمول این ممنوعیت هستند.

او در ادامه افزود: به طور نمونه کشور عراق در تولید «انار» نه تنها به خودکفایی رسیده، بلکه به صادرات هم روی آورده و قرار است این محصول خود را  به اروپا نیز صادر کند.  براساس گفته های این فعال اقتصادی، این ممنوعیت ها را نمی توان اینگونه قلمداد کرد که کالای ایرانی در مرزهای عراق دچار مشکل ممنوعیت ورود مواجه شده‌اند.

شریعتی عنوان کرد که صادرکنندگان فعال در بازار عراق نسبت  به این موضوع که فعلا ۱۷ قلم کالای صادراتی با محدودیت صادرات روبرو هستند ،

آگاهی داشته اند.

این فعال اقتصادی در ادامه در و پاسخ به این پرسش که وضعیت صادرات کشور را طی ماه های آتی‌چگونه رقم خواهد خورد؟ عنوان کرد: تا زمانی که تحریم ها به قوت خود باقی است و در سیاست خارجی کشور تغییر خاصی رخ ندهد، شرایط صادراتی کشور انقباضی خواهد بود. به گفته او، با توجه به وضعیت شرایط بحرانی سیاسی حاکم بر دو کشور «عراق و افغانستان» که دو بازار عمده صادراتی ایران به شمار می روند، روند کاهش صادرات پیش بینی می شود. از سوی دیگر، در روند تعامل با دنیا نیز کار خاصی صورت نگرفته که حالا انتظار داشته باشیم، صادرات کشور بر سیبل رونق قرار بگیرد.

 

 

ارسال نظر