پارادوکس قیمت دام و گوشت

۱۳۹۸/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۱۴۸

در حالی که مسئولان دامداری های کشور از وضعیت بازار دام گله دارند و افت شدید قیمت دام را شاهد هستیم، باز هم قیمت گوشت برای مصرف کننده کاهش نیافته است و به نظر می رسد گرانی هنوز در بازار گوشت وجود دارد. در حقیقت قیمت دام به قدری کاهش یافته است که رئیس انجمن صنفی گاوداران شرایط را بحرانی توصیف می کند و قاچاق دام به صورت گسترده در حال انجام است اما در بخش توزیع هیچ کاهش قیمتی را شاهد نیستیم.

  انباشت ۳۶۰ هزار رأس دام در دامداری‌ها

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور وضعیت کنونی صنعت دامداری را بحرانی دانست و گفت: هم‌اکنون رقمی بالغ بر ۳۶۰ هزار رأس دام سبک و سنگین در واحد‌های دامداری انباشت شده که به سبب نبود تقاضا دامداران با مشکلات متعددی مواجه هستند. رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور با انتقاد از واردات بی رویه گوشت بیش از نیاز کشور طی ماه‌های اخیر گفت: با وجود آن که ۹۵ درصد نیاز گوشت کشور در داخل تولید می‌شود از این رو واردات بی رویه طی ماه‌های اخیر منجر به نابود تولید داخل شده است به طوری که اگر تمهیداتی برای این موضوع اندیشیده نشود تولیدکنندگان در دوره بعد اقدام به تولید نخواهند کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته به سبب بحران ارزی و جنگ اقتصادی تمامی کالا‌ها با نوساناتی روبرو شد که گوشت هم از این ماجرا مستثنی نبود، اما متأسفانه مسئولان ذی ربط به قدری اقدام به واردات کردند که علاوه بر خروج ارز گوشت زیادی روی دست تولیدکنندگان مانده است و با این وجود در شرایط فعلی اجازه صادرات نمی‌دهند که این امر بیش از پیش تولیدکنندگان را دچار بحران کرده است. به گفته مقدسی با توجه به انباشت چشمگیر دام روی دست دامدار تقاضا داریم که اجازه صادرات ۲۰ هزار رأس گوساله با وزن بالای ۵۰۰ کیلو را به منظور کاهش انباشت دام و خروج دامدار از بحران فعلی بدهند همانگونه که در سال ۹۲ تا ۹۶ صادرات دام به بازار‌های هدف انجام می‌شد. این مقام مسئول خرید تضمینی دام از دامدار را یکی دیگر از راهکار‌های خروج از بحران فعلی دانست و گفت: اگرچه خرید تضمینی دام از دامدار می‌تواند کاهش انباشت دام در واحد‌های دامداری را به همراه داشته باشد، اما بار مالی به دولت وارد می‌کند که به همین خاطر تقاضا داریم اجازه صادرات مدیریت شده دام را بدهند تا علاوه بر خروج مازاد، بخشی از ارز کشور که از طریق واردات خارج شده جبران شود.

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور از کاهش ۱۴ هزار تومانی قیمت گوساله در بازار خبر داد و گفت: هم‌اکنون قیمت هر کیلو گوساله زنده ۲۵ هزار تومان است در حالیکه در ابتدای سال با نرخ ۳۹ هزار تومان خرید و فروش می‌شد. وی قیمت تمام شده هر کیلو گوساله زنده برای دامدار را ۳۱ هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به زیان ۶ هزار تومانی دامداران در فروش هر کیلو دام و انباشتگی در واحد‌های دامداری جای این سئوال مطرح است که چرا دولت همچنان به واردات اصرار دارد. این مقام مسئول درباره آخرین تحولات بازار گوشت گفت: با توجه به کاهش قیمت دام زنده نرخ هر کیلو گوشت گوساله از ۱۲۰ هزار تومان ابتدای سال به ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان رسیده است و حال اینکه در برخی خرده‌فروشی‌ها با نرخ‌های بالاتری عرضه می‌شود ارتباطی به تولیدکننده ندارد. مقدسی با اشاره به اینکه نیازی به واردات نداریم، بیان کرد: با توجه به انباشت دام در واحد‌های دامداری و واردات ۳ برابری گوشت بیش از نیاز کشور به طور کامل خوداتکا هستیم به طوری که اگر به داد دامداران نرسند تولید داخل در ورطه نابودی قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران کشور در پایان درباره تأثیر حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از واردات نهاده‌های دامی تصریح کرد: اگر ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از واردات ذرت و کنجاله سویا حذف شود بدون تردید به سبب افزایش قیمت تمام شده شیر و گوشت قرمز تغییراتی در قیمت نهایی برای مصرف کننده ایجاد می‌شود که به همین خاطر دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت نهایی محصولات باید مابه‌التفاوت آن را به

مصرف کننده پرداخت کند.

  مشکل در انباشت دام است

منصور پوریان رئیس شورای صادرکنندگان دام کشور در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از انباشت دام سنگین در واحد‌های دامداری اظهار کرد: در حال حاضر قیمت دام سنگین به دلیل انباشت دام در واحد‌های دامداری افت محسوسی داشته است که به همین خاطر وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاداتی مبنی بر محدودیت واردات، خرید تضمینی یا صادرات دام را به وزارت صنعت داده است. رئیس شورای صادرکنندگان دام کشور افزود: هم‌اکنون در بخش گوساله با مازاد چشمگیر روبرو هستیم که این امر موجب شده دامداران در فروش دامشان با زیان روبرو شوند این در حالیست که برخی افراد نسبت به قیمت بالای گوشت در خرده‌فروشی‌ها انتقاداتی دارند.

وی درباره آخرین وضعیت انباشت دام در واحد‌های دامداری بیان کرد: سازمان دامپزشکی کشور طی یک ماه اخیر از انباشت ۱۴۰ هزار رأس دام در تهران خبر داد. پوریان ادامه داد: زمانی که از انباشت دام در واحد‌های دامداری صحبت می‌کنیم باید به صورت تخصصی حرف بزنیم چراکه تمامی دام‌هایی که به مرز ۵۰۰ کیلو تا یک تن رسیده‌اند و هم‌اکنون به فروش نرفته‌اند باید جزء انباشت دام آن‌ها را محاسبه کرد.

به گفته رئیس شورای صادرکنندگان دام کشور بنابر آمار تعداد دام‌هایی که از مرز ۴۰۰ کیلو بالاتر رفتن به مرز ۵۰ درصد رسیده که این امر نشان می‌دهد دامداران با مشکلات متعددی روبرو هستند.

وی افزود: امسال بر خلاف سال گذشته به سبب شرایط مساعد مرتع و بارش نه تنها کمبودی از حیث تولید نداریم بلکه جمعیت دام سبک و سنگین به حدی رسیده که با مازاد دام روی دست دامداران روبرو هستیم. این مقام مسئول قیمت هر کیلو دام سنگین درب دامداری را ۲۵ هزار تومان و دام سبک را ۳۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر هر کیلو لاشه دام سنگین با نرخ ۵۰ تا ۵۳ هزار تومان و لاشه سبک ۷۰ هزار تومان در عمده فروشی‌ها به فروش می‌رسد که نسبت به ماه‌های اخیر افت چشمگیری داشته است.

  چرا گوشت ارزان نشد

رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی با بیان اینکه دام سبکی که ۲۸ درصد ارزان شده، دام گله است نه دام سوا شده، گفت: دامی که سوا می‌شود و به دست قصاب می‌رسد یا برای تهران آورده می‌شود، به مراتب قیمت متفاوت‌تری دارد، به همین دلیل کاهش قیمتی در گوشت تحویلی به مردم نداشته‌ایم. علی‌اصغر ملکی در پاسخ به اینکه اخیرا مدیرعامل اتحادیه دامداران اعلام کرد که نسبت به ابتدای سال، قیمت دام سبک ۲۸ درصد ارزان شده اما قیمت گوشت تحویلی به مردم کاهشی نداشته است، علت این موضوع چیست!؟ اظهار کرد: دامی که گفته شده ۲۸ درصد ارزانتر از دست دامدار خریداری می‌شود مربوط به قیمت دام گله است، اما دامی که قصاب خریداری می‌کند، دام سوا شده بوده و قیمت آن ارزان نشده است.

وی اضافه کرد: دامداران و عشایر وقتی می‌خواهند دامی را بفروشند به صورت گله این کار صورت می‌گیرد. در گله بز، میش و گوسفند سنگین نیز وجود دارد. اما دامی که سوا می‌شود و به دست قصاب می‌رسد یا برای تهران آورده می‌شود، به مراتب قیمت متفاوت‌تری دارد.

رییس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی در ادامه گفت: در حال حاضر گوشت حدود ۸۰ هزار تومان توسط مغازه‌دار خریداری می‌شود و با توجه به نوع آن یعنی چرب، ممتاز یا فانتزی با قیمت‌های متفاوت‌تری به دست مصرف‌کننده می‌رسد. به عبارت دیگر مغازه‌دار گوشت گوسفند شیشک یکدست را بین ۷۹ تا ۸۱ هزار تومان می‌خرد و با  ۱۰ درصد سود عرضه می‌کند.

به گفته وی، گوشت شقه بدون دنبه درب مغازه‌ها حدود ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

ملکی در پاسخ به اینکه مدیرعامل اتحادیه دامداران مدعی ضررده شدن این صنف شده است، گفت: علتش این است که مردم همچون گذشته گوشت نمی‌خرند و گوشت دست دامدار باقی می‌ماند. طبق اعلام سازمان دامپزشکی کشتار بین ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به گذشته کم شده‌ است و در هفته‌ای که تهران تعطیل بود، مغازه‌ها و کسبه با کسادی مواجه بودند. از طرفی قدرت خرید مردم هم کاهش یافته است و به طور کل سرانه مصرف گوشت کم شده است.

 

 

ارسال نظر