آینده تبادلات تجاری با عراق از کانال سرمایه‌گذاری‌های مشترک می‌گذرد

۱۳۹۸/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۰۶۷

اتاق تهران| کیوان کاشفی، عضو هیات رییسه اتاق ایران می‌گوید: بهبود وضعیت امنیتی در عراق باعث شده این کشور به‌جای واردات کالا به سمت سرمایه‌گذاری و تقویت تولید داخلی قدم بردارد؛ تحقق سیاست‌های جدید عراق، به تکنولوژی و سرمایه‌گذاری نیاز دارد و ایران می‌تواند با انتقال تکنولوژی در حوزه‌هایی مانند پتروشیمی، سال‌ها در این کشور فعالیت کند. عضو هیات رییسه اتاق ایران با اشاره به ادامه تغییر سیاست‌های تجاری عراق که بر کاهش صادرات ایران نیز بی‌تأثیر نبوده است، گفت: بعد از ثباتی که در این کشور حاکم شد و با توجه به ثروتی که در اختیار دارند، کم‌کم در زمینه انواع تولیدات سرمایه‌گذاری کردند.

کیوان کاشفی در نشست خبری روز ملی صادرات در کرمانشاه افزود: این امر باعث شد عراق در بسیاری از کالاها خصوصاً محصولات کشاورزی به خودکفایی برسد و ممنوعیت واردات آنها را اعلام کند، به‌گونه‌ای که این کشور در حوزه لبنیات نیز سرمایه‌گذاری‌های جدی از جمله با کشور ترکیه داشته است.رییس اتاق کرمانشاه، نمونه دیگر این ممنوعیت را مربوط به سیمان دانست و گفت: عراق 18 کارخانه تولید سیمان و شش کارخانه در حال ساخت دارد و با هدف حمایت از آنها صادرات سیمان را از همه کشورها و نه‌فقط ایران ممنوع کرده است. او معتقد است، در شرایطی که عراق با هدف حمایت از تولیدات داخلی خود واردات برخی از کالاها را محدود کرده باید رویه صادرات به این کشور را به سمت کالاهایی ببریم که در آنها امتیاز داریم.

رییس اتاق کرمانشاه محصولات پتروشیمی را از جمله این موارد دانست که عراق هنوز به تکنولوژی آن دست پیدا نکرده و ایران می‌تواند سال‌ها در این زمینه کار کند.کاشفی افزود: در زمینه صادرات محصولات کشاورزی نیز باید به سمت محصولاتی برویم که ارزش‌افزوده بیشتری دارند.

او معتقد است، تبادلات تجاری با کشور عراق دیگر باید به سمت شیوه جدید برود و آینده این تبادلات از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک امکان‌پذیر خواهد بود.

عضو هیات رییسه اتاق ایران بهترین روش برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در عراق را نیز از طریق تشکیل کنسرسیوم‌ها دانست. او همچنین بر لزوم حذف روند تخلیه و بارگیری در مرزها و راه‌اندازی حمل یکسره به عراق نیز تأکید کرد. او همچنین با اشاره به کاهش حدود 25 درصدی ارزش صادرات استان کرمانشاه در 9 ماهه امسال، گفت: بخشی از این کاهش ناشی از بسته بودن مرز مهم سومار بود که با پیگیری‌های انجام شده، بعد از تعطیلات سال نو میلادی بازگشایی خواهد شد. کاشفی بخشی از این کاهش ارزش صادرات را نیز ناشی از اصلاح نرخ پایه‌های صادراتی دانست که در گذشته چندان موردتوجه نبود و حتی با بازارهای جهانی فاصله داشت، اما با جدی شدن بحث پیمان‌سپاری ارزی این نرخ‌ها اکنون تعدیل شد. کاشفی ادامه داد: در سال جاری بخشی از این افزایش نرخ ارز تعدیل شده و نتیجه آن را در کاهش ارزش صادرات شاهدیم، از سوی دیگر ممنوعیت‌های صادراتی مستقیم یا غیرمستقیمی هم برای برخی کالاها داشتیم که بر کاهش صادرات اثرگذار بوده است.کاشفی با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمانشاه در حوزه توریسم درمانی گفت: هم‌اکنون نیز چند شرکت در زمینه مدیریت توریسم درمانی فعال هستند و از مرحله شناسایی بیماران عراق تا تشکیل پرونده و... را انجام می‌دهند؛ اما مهم‌ترین معضل کنونی ما خالی بودن جای حمل‌ونقل هوایی برای بیمارانی است که نمی‌توانند زمینی سفر کنند. به گفته او، در ایام اربعین که چند پرواز هفتگی مستقیم به نجف داشتیم، این معضل تا حدودی رفع شده بود و اکنون نیز امیدواریم با پیگیری‌هایی که از طریق ایران ایر انجام دادیم، دو تا سه پرواز مستقیم در هفته به نجف راه‌اندازی شود. او افزود: بیمارستان بخش خصوصی که با پیشرفت فیزیکی نزدیک به 90 درصد در کرمانشاه در حال احداث است، از این بیمارستان مدرن به عنوان یک ظرفیت برای رونق توریسم سلامت استان یاد کرد. عضو هیات رییسه اتاق ایران در ادامه بر لزوم توجه به بازارهای صادراتی جدید از جمله سوریه هم تأکید کرد و ادامه داد: مشکل ما در زمینه صادرات به سوریه طولانی بودن مسیر حمل‌ونقل است.

 

 

ارسال نظر