نمی‌توان با سیستم تهاتری و طلا مبادله کرد

۱۳۹۸/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۸۱۲

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و ترکیه گفت: ما باید این حقیقت را قبول کنیم که هیچ آلترناتیوی برای سیستم فعلی مالی وجود ندارد و اگر می‌خواهیم در این جهان نقش داشته باشیم باید طبق قواعد آن حرکت کنیم.

علی دیلمقانیان عضو اتاق بازرگانی ایران و ترکیه در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص پیشنهاد اخیر نخست وزیر مالزی مبنی بر استفاده از طلا و دادوستد پایاپای به جای مبادلات بانکی بین ایران، مالزی، ترکیه و قطر گفت: در چند سال اخیر اینگونه صحبت‌ها به ویژه از سوی مقامات کشورمان زیاد مطرح شده است اما در عمل هیچ کدام ظرفیت اجرایی شدن نداشته است. وی ادامه داد: تجارت جهانی قواعد خودش را دارد و ما نمی‌توانیم خارج از قاعده‌های جهانی بازی کنیم این روش‌های ابداعی و تصمیمات خلق‌الساعه که اتفاقا ما در این حوزه سابقه طولانی داریم نمی‌تواند عملیاتی شود، امروز تجارت جهانی بدون استفاده از شبکه جهانی بانکی و نتورک امکان پذیر نیست. عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ارومیه ادامه داد: در جهان امروز نمی‌توان یک فرغون آرد را با 10 کارتن تخم مرغ مبادله کرد یا اینکه در قبال نیازهای وارداتی یک صندوق طلا بدهیم یا اینکه سیستم اعتباری افراد را بر اساس طلا ارزیابی کرد، دنیا محدود به این 4 کشور نیست و تمام نیازهای یک کشور در این به ظاهر ائتلاف وجود ندارد.

وی با اشاره به سابقه اینگونه اظهارنظرها گفت: ما باید این حقیقت را قبول کنیم که اگر می‌خواهیم در این جهان نقش داشته باشیم باید طبق قواعد آن حرکت کنیم.

دیلمقانیان با اشاره به FATF و لوایح آن گفت: FATF نیز جزو همان قاعده جهانی هست که ملزم به رعایت آن هستیم.

 اکنون ما به سبب عدم عضویت در این کنواسیون جهانی مشکلات بسیاری داریم و به جرات می‌توان گفت کاهش حجم تجارت خارجی ما بخش عمده‌ای از آن به سبب همین موضوع است ما اکنون تحریم هستیم و شاید عضویت در این کنواسیون امتیازی برای ما نداشته باشد اما حداقل همین اندک روزنه‌هایی که باقیمانده را باز نگه خواهد داشت در واقع جلوی بدتر شدن وضعیت را خواهد گرفت.

 

ارسال نظر