اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۶۳۴

شیب کاهشی قیمت خودرو آغاز شد

ایلنا | عضو اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل در مورد انتشار اخباری مبنی بر تولید مشترک خودرو توسط دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی گفت: این‌گونه اظهارنظرها بیشتر شعار است و عملیاتی شدن آنها آن هم در شرایط فعلی بسیار بعید به نظر می‌رسد. این دو خودروساز هیچ فعالیت و پلن مشترکی با هم ندارند و همیشه جداگانه فعالیت می‌کردند.

علیرضا پورحسنی در مورد وضعیت خودرو در هفته گذشته گفت: پس از ثبات نسبی در بازار ارز از التهاب بازار خودرو به مقدار زیادی کاسته شد و اکنون وضعیت در بازار آرام است.

او ادامه داد: پس از سهمیه‌بندی بنزین و اتفاقات پس از آن شاهد هجوم خریداران به بازار خودرو بودیم و پس از آن افزایش قیمت ارز سبب شد که علاوه بر افراد عادی صنوف دیگر و تاجرانی که فعالیت آنها هیچ ربطی به خرید و فروش خودرو نداشت برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خرید خودرو کنند به‌طور کلی در کشور ما هر زمان که ارزش پول ملی روند کاهشی به خود می‌گیرد اولین اقدام مردم برای حفظ سرمایه این است که نقدینگی و سرمایه خود را تبدیل به خودرو کنند.

 این کارشناس بازار خودرو ادامه داد: همین روند باعث شد که یک حباب بازرگ در قیمت‌های خودرو شکل بگیرد و قیمت‌ها چند ده میلیونی افزایش پیدا کند اما از ابتدای هفته قبل روند کاهشی خیلی آهسته آغاز شد و اگر این ثبات ادامه‌دار باشد و اتفاقی در عرصه‌های مختلف رخ ندهد این روند کاهشی ادامه‌دار خواهد بود. او در مورد انتشار اخباری مبنی بر تولید مشترک خودرو توسط دو شرکت خودروساز داخلی گفت: این‌گونه اظهارنظرها بیشتر شعار است و عملیاتی شدن آنها آن هم در شرایط فعلی بسیار بعید به نظر می‌رسد. این دو خودروساز هیچ فعالیت و پلن مشترکی با هم ندارند و همیشه جداگانه فعالیت می‌کردند به‌طور مثال در بحث تولید ال 90 این دو شرکت به صورت جداگانه با رنو فرانسه قرارداد بستند و شاهد بودیم که یک مدل خودرو توسط دو شرکت تولید و به بازار عرضه می‌شد بر همین اساس بعید است که چنین اتفاقی صورت بگیرد.

قطعه‌سازی، صنعتی در کما

ایرنا| رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، قطعه‌سازی را «صنعتی فرو رفته در کما» توصیف کرد که مشکلات اساسی دارد و توجه نکردن مسوولان و سیاست‌گذاران به این مساله می‌تواند چالش‌هایی بزرگ در این صنعت به وجود بیاورد. محمدرضا نجفی منش افزود: امروز صنعت قطعه‌سازی که از سوی امریکایی‌ها تحریم شده، با مشکلاتی همچون بحران نقدینگی و مطالبات معوق سرسام‌آور، مشکل قیمت فروش خودرو و قطعات، دشواری تامین مواد اولیه داخلی و خارجی، کاهش شدید شمارگان تولید و ساختار معیوب صنعت خودرو مواجه است.

وی هشدار داد: توجه نکردن مسوولان و سیاست‌گذاران صنعت خودرو می‌تواند بروز فاجعه‌ای همراه با موج تعطیلی وسیع قطعه‌سازی، بیکاری تعداد زیادی از شاغلان صنعت خودرو، ضرر و زیان هنگفت زنجیره تامین خودروسازان و تسری بحران به ۶۴ صنعت وابسته خودروسازی بینجامد. شاغلان مستقیم زنجیره تامین خودروسازی در رده‌های یک، دو و سه از کل ۵۵۰ هزار نفر در سه موج بیکاری سال ۹۷، نزدیک به ۲۸۰ هزار نفر تعدیل یا تعلیق شده‌اند.

بخشی از نیروهای تعلیق شده با تزریق 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات در پایان سال ۹۷، به‌طور موقت به کار بازگشتند و برآورد شده با آغاز نهضت ساخت داخل قطعات خودرو، نزدیک به ۵۰ هزار نفر اشتغال از دست رفته تاکنون احیا شده باشد. حدود هزار و ۲۰۰ قطعه ساز رسمی در کشور فعالند که تاکنون نزدیک به ۴۰۰ واحد آنها تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور با اشاره به برگزاری میزهای تعمیق داخلی‌سازی با حمایت وزارت صنعت تاکید کرد: هرچند این برنامه‌ها برای ارتقای داخلی‌سازی در صنعت خودرو و قطعه‌سازی بسیار مفید است، اما بدون پول و سرمایه امکان موفقیت ندارد. وی بیان داشت: حتی اگر مطالبات قطعه‌سازان پرداخت شود، قادر به تعمیق ساخت داخل خواهند بود.

به گفته نجفی منش، اکنون مطالبات کل زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است. وی درباره افزایش حد اعتباری ۱۰ هزار میلیارد تومانی صنعت خودرو که به تازگی به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده، افزود: این اعتبار در صورت تایید پرداخت، باید با اولویت به قطعه‌سازان کوچک و متوسط و پس از آن قطعه‌سازان بزرگ پرداخت شود.این مقام صنفی ابراز امیدواری کرد بانک‌های عامل برای پرداخت این اعتبار سنگ اندازی نکنند، بلکه در سال مزین به «رونق تولید» همراهی داشته باشند. چهار ماه پیش و در میز نخست تعمیق ساخت داخل، قراردادهایی بین ساپکو، سازه‌گستر و مگاموتور با ۳۲ شرکت قطعه‌ساز با هدف تولید ۳۵ قطعه برای یک سال مصرف ایران خودرو و سایپا منعقد شد. ماه گذشته و با برگزاری میز دوم، قرارداد همکاری با ۳۶ شرکت قطعه‌ساز با هدف داخلی‌سازی ۴۲ قطعه منعقد شد. با برگزاری این دو میز، در مجموع ۷۷ قطعه خودرویی در داخل تولید شده و ۱۷۵ میلیون یورو کاهش ارزبری برای کشور به دنبال خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر