روان شدن خرید دارو و غذا با اجرای «اف ‌ای ‌تی‌اف»

۱۳۹۸/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۶۳۳

رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا در خصوص لزوم تصویب FATF و اهمیت آن بر اقتصاد کشور گفت: اگر FATF عملیاتی نشود در آینده اگر تحریم‌ها هم لغو شود و همه دنیا بخواهد با ما کار کند هیچ گونه جابه‌جایی مالی صورت نمی‌گیرد. ما که تا ابد تحریم نخواهیم بود و مشکل سوییفت و جابه‌جایی پول دایمی نخواهد بود ما از این دست تحریم‌ها و مشکلات زیاد داشتیم و آنها را پشت سر گذاشتیم و از این پیچ هم به‌طور حتم رد خواهیم شد. اما باید فکر فردا را هم کرد.

احمد پورفلاح مشاور عالی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: نکته دیگر اینکه وقتی ما اعلام می‌کنیم که FATF را به رسمیت نمی‌شناسیم پشت سر آن خیلی مسائل دیگر مطرح می‌شود.موضوع قبول کردن یک سیستم پذیرفته شده جهانی است که اگر می‌خواهیم پول جابه‌جا کنیم باید منبع‌گیرنده و فرستنده مشخص باشد که سوءاستفاده‌ای صورت نگیرد حالا اگر بگوییم ما این روال را قبول نداریم معنی خوبی از حرف ما گرفته نمی‌شود. پورفلاح با اشاره به استدلال مخالفین قانون مبارزه با پولشویی مبنی بر اینکه در شرایط تحریم اگر برای خرید دارو یا غذا به موسسه‌ای پول بفرستیم رد آن را می‌زنند و دفعه بعد اجازه آن را نخواهند داد، اظهار داشت: اگر FATF اجرایی شود بحث خرید غذا و دارو بسیار روان خواهد شد اکنون هیچ کشوری از ما پول نمی‌گیرد حتی برای اینکه به ما غذا و دارو بفروشند من شخصا درگیر یک موسسه حمایت از کودکان سرطانی هستم و برای تامین داروهای کودکان تحت پوشش آن مشکل داریم وقتی FATF باشد می‌توانیم از این موسسه پول بفرستیم و دارو بگیریم اما وقتی نباشد می‌گویند مبدا و منشأ آن کجاست؟

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: امیدوارم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نگاه دوباره‌ای به این مساله داشته باشند این افراد به‌طور حتم دنبال منفعت و خیر کشور هستند اما باید توجیه شوند که اگر تمام دنیا این قانون را پذیرفتن به این دلیل نبوده که تمام جابه‌جایی‌های مالی خود را در اتاق شیشه‌ای بگذارند.

وی تصریح کرد: ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که بتوانیم عضو سازمان تجارت جهانی بشویم. زمانی که ما عضو ناظر بودیم من رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران بودم، سازمان واقعا ما را پذیرفته بود و کم کم به سمت عضویت کامل می‌رفتیم اما برخی آقایان فکر کردند اکنون چه اتفاقی می‌افتد. همین اتفاقات سبب شد که فرصت را از دست بدهیم و حالا حالاها شرایط پیوستن به WTO را نخواهیم داشت و شاید نسل بعدی این اتفاق را ببیند اما تا سال‌های زیادی شرایط عضویت هیچ سازمان اقتصادی جهانی را  نخواهیم داشت.

 

ارسال نظر